Pest eller kolera....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 796
A

aker

Hej! Nu är min häst "frisk" efter sin ehrlichia infektion i somras. Är lite stel fortfarande men skall nu igång och jag är jätteglad !! Tyvärr skuggas glädjen av oron för nya fästingbett...... :( vilket innebär att jag valt att byta hage till min häst. Han har gått i en stor fin hage som består delvis av sankmark där det ju är större risk för fästingar samt att det springer rådjur (värddjur) där. Hans nya hage har inte denna typ av vegetation utan är mera slät samt inte någon sankmark eller hög vegetation. Den är också lite mindre och han har inte lika mycket gräs att äta på......matte mår inte bra av att ta ifrån honom sin fina hage... :cry: det är inte roligt att göra så men man är ju skiträdd för nya infektioner. Hur gör ni andra för att undvika fästingar ? Mvh Aker

Jaa du, jag har också undrat hur man ska göra för att undvika fästingar(min har ju också haft erlichias).
Jag använder switch pour on, ger hästen vitlök, samt dränker in henne med egenhändigt gjorda lösningar(citron, vitlök,vinäger.... blää), men ta mig tusan så sätter sig äckeldjuren ändå :mad:
Så jag tar också tacksamt emot tips inför kommande betessäsong!!

Ja jag har ju valt att byta hage som sagt..inget som är kul för den förra (med fästingrisk) är mycket finare :( men jag fick tips om ett medel...kan pm:a dig om det. Mvh Aker

Du får gärna pm:a mig om medlet, alla tips mottages tacksamt :)
Förstår att det inte känns kul att byta till en "ofinare" hage,men vad gör man? Jag delar ju också din oro över nya infektioner.Vi som haft erlichias-sjuka hästar vet ju vilken j-a skitsjukdom det är, och lång återhämtningstid har vi ju båda haft med våra hästar.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att byta till en hage med mindre fästingar, och där min tottis går KRYLLAR det av dem! Jag plockar bort ialla fall 5/dag från henne,ibland fler...
Helst vill man linda in henne från topp till tå för att undvika krypen, men det går ju liksom inte :crazy:

Vad roligt att du ska sätta igång din häst nu, du måste vara jätteglad!
Jag har ridit min några gånger, det har gått bra, men nu är det gummans tänder som måste fixas till innan jag fortsätter :crazy: Vill inte riskera mer problem liksom....

Jag har en egen liten soppa som jag sätter på hästen på sommaren. Och hon har inte haft nå fästingar de senaste 2 sommrarna men de andra hästarna i samma hage har haft det....
Jag tar 1liter olja(matolja eller liknande) pressar i 2-3 STORA vitlöks kluftor. 5-7 droppar eukalyptus olja. Denna soppa ska stå i ca 1 vecka innan man börjar använda den och man får inte smörja det på ställen där solen når efter som att det är olja och det finns risk för att oljan börjar koka på hästen om det är riktigt soligt. Jag smörjer min häst insidan/mellan benen under mangen och huvudet. Jag ger henne även färsk vitlök i maten morgon och kväll året runt. Och som sagt jag har inte haft nå problem med fädtingar dom senaste sommrarna.
Jo, man stryker på soppan med en svamp och kom ihåg att tapå plasthanskar för du slutar ALDRIG lukta om du får det på händerna....

Jag har häst som haft erlichios. Jag har dock inga intentioner att ändra hage eller så (han fick iofs inte erlichiosen hos mig, men vi har gott om fästingar här). Däremot så använder jag Switch (som är godkänt mot fästingar), ger vitlök i maten och kollar dagligen efter små odjur. Men det är omöjligt att helt skydda sig mot de små rackarna, och om man försökte in absurdum så skulel livskvaliten för hästen försämras.

Han har haft ett par - tre fästingar sen erlihiosen men ingen ny erlichios. Det är ju inte alla fästingar som är smittade heller, och de flesta hästar klarar av det själv.

Så som vanligt, fast Switch och vitlök, det minskar iaf andelen blodsugare som försöker.

Men ta ifrån honom sin beteshage - NEJ, där går min absoluta gräns, det gäller livskvalitet också.

Tyvärr.....detta får bara inte hända igen...därför får jag begränsa livskvaliteten lite tyvärr. Det är ju inte heller nån livskvalite att få en ehrlichiasinfektion som varar flera månader...men du kan tro att jag gillar det INTE! Jag tycker hästar ska få vara ute och beta och vara just HÄSTAR...men min pålle får ridas ut i naturen desto mera :) Mvh Aker

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka