personlighetsförändringar vid kastrering?

EjanKolifejan

Trådstartare
Undrar om det är vanligt med personlighetsförändringar vid kastrering av hanhund? Märker ni någon skillnad på era hundar jämfört med innan?

Varför jag undrar är för jag har en hanhund på 1 år som jag nu bokat tid för kastrering på, efter samråd med veterinär idag. Han är verkligen inte jobbig på något sätt, men han är fruktansvärt gnällig och blir ibland okontaktbar och bara drar när man är ute, och han har svårt att koppla av när det är löptider, han mår alltså inte bra, och det är inget avelsvärde på min hund så det finns liksom ingen anledning att inte kastrera honom.
Han är dock världens mest glada hund som älskar allt och alla och är mycket framåt, finns det risk att han förändras efter kastrering?

Mina föräldrars hanhund på 3 år var tvungen att vara kastrerad under en tid han gick på hunddagis, så han var kemiskt kastrerad under ett par månader, och han förändrades enormt. Under den tiden kastreringen satt i så var han en annan hund, han var otroligt skygg för främlingar och LIVRÄDD för andra hundar. Han vågade inte ens gå förbi ett hus här i närheten som har två hundar i trädgården. Nu är inte kastreringen i längre och han är sig själv igen, framåt och mycket mera tuff och inte alls mesig när han träffar andra hundar som han var under kastreringen...
Mina föräldrars hund är av en rätt ovanlig ras här i sverige och därav dom inte vill kastrera honom på riktigt, utan därför han blev kemisk kastrerad. Min hund kommer dock kastreras på riktigt och därför är jag orolig att han kommer bli förändrad så som mammas hund blev...? :(
Jag vill ju ha kvar min glada och utåtrikade hund!!!

Vill höra era erfarenheter....

Sv: personlighetsförändringar vid kastrering?

Hade en schäfermix tidigare som vi kastrerade, märkte ingen större skillnad alls på honom.
Nu har vi en akita som vi kastrerade hösten -10, skillnaden med honom är att han blev mer social och lekfull. Inget negativt alltså:D
Det gemensamma är att båda gick upp i vikt och fick sämre päls. Vikten reglerades med lightfoder och på akitan blev även pälsen bättre vid foderbytet.

Jag har en Löwchen som kastrerades som 2,5 åring. Han hade då parat 3 tikar. Han genomgick en jobbig period under 2 månader efter ingreppet. Humörsvängningar, viss rädsla etc. Detta gick dock över och sedan blev han helt sig själv igen. Min teori är att han påverkades av hormonomställningen.

Det jag hört och även har egen erfarenhet av är att kemisk kastrering, speciellt som den gjordes förr, med hormonspruta, kan ge helt andra beteenden än vad en kirurgisk kastrering kan göra.

En av mina hanar fick prostataproblem och fick en hormonspruta, han gick från att ha varit en pigg och livlig hund till en riktig segpropp under de månader som sprutan verkade. När vi några år senare (pga återkommande prostataproblem) kastrerade honom kirurgiskt upplevde vi inga sådana beteenden; han fortsatte vara lika pigg och livlig och galen som vanligt.

Alla mina fyra hanar är kastrerade, av lite olika anledningar, jag har inte märkt någon extrem beteendeförändring hos någon av dem. Lite tjockare päls, lite större matintresse och lite mer fokus vid träning men annars inga jätteskillnader.

Min hane är kastrerad. Jag märker ingen skillnad på hans mentalitet förutom att han inte längre är särskilt intresserad av tikar. Rädd och skygg har han definitivt inte blivit.

Jag har kastrerat flera, båda hanar och tikar. Men håller mig till hanarna:

Nr 1 var en 9 år gammal greyhound. Kastrerades pga testikeltumör. Han var inga som helst problem i nåt läge innan, och var precis densamma efter kastreringen. Dock helt ointresserad ens av tikar i höglöp under näsan på honom och började långkissa på alla fyra istället för att markera.

Nr 2 var en 4 år gammal riesenschanuzer. När träning inte helt löste hans hanhundsaggressivitet så valde jag att kastrera och hoppas det skulle hjälpa. Han var inte tikgalen men när de var i löp var han rätt uppvarvad och hade svårt att 'höra vad man sa'. Efter kastrering så ingen personlighetsförändring, samma glada, full i bus-hund som innan. Men hanhundsaggresiviteten försvann helt, hhan brydde sig inte om tikar i höglöp ens och började även han långkissa på alla fyra hemmavid.

Nr 3 är min nuvarande. Kastrerades 8 månader gammal, när han började mopsa litegrann i samband med fysiska könsmognaden med ovanstående hane, och inte gav sig. Jag behövde liksom bara en enda liten anledning för att ta kulorna då jag fått så positiva resultat av de två tidigare.
Ingen personlighetsförändring där heller, förutom att han aldrig nånsin han fatta vad löptikar innebar/vad bra för och även han långkissar på lla fyra hemma. Dock är han väldigt 'skranglig' i kroppen, ganska 'valpig' (busig, fladdrig etc) även som vuxen - sen om han skulle varit det ändå eller om kastreringen spelat roll är ju svårt att säga. Men den kan ju bidragit iom att han kastrerades ung. Om jag kastrerat senare kanske han fått mer massa osv.

Så, jag har bara positiva erfarenheter trots tre helt olika hundar, och absolut inget blivit slö/rädd/förändrad alls så. Utan det testosteronbundna negativa har försvunnit och that's it =) Ångrar inte för en sekund nån av kastreringarna och särskilt inte jag kastrerade Viktor innan han ens hann visa om han skulle ha ett problem med att ha kulorna kvar eller ej.

Min veterinär har/har haft flera kastrerade hanar med, inte heller de har blivit skygga/rädda/liknande.

Samtliga i mina ex är kirurgiskt kastrerade ska tilläggas. Och samtliga var/är glada utåtriktade hundar både med och utan kulor =)

Viktor fick för övrigt samlade omdömet 'En útåtriktad, glad, balanserad och tillgänglig hund som visar skärpa när det behövs men inte annars' vid sin mentalbeskrivning, då var han redan kastrerad alltså.

Tack för alla era svar!

Det där med att man skall ha koll så dom inte går upp i vikt och att man får en överviktig hund efter kastreringen sa veterinären är väldigt viktigt, och det har jag hört tidigare också, men varför är det så? (Klart jag skulle frågat henne när jag pratade med henne förut men jag kommer alltid på massa frågor i efterhand...). Min hund har nämligen alltid vart stor i maten, aldrig matvägrat eller ätit dåligt som många andra hanhundar gör under löptider. Han är perfekt i hullet. Så varför kommer det vara risk att han blir överviktig bara för han är kastrerad? Förändras ämnesomsättningen eller vad händer?

Men skönt att höra att ni inte märkt av några personlighetsförändringar på era hundar, då hoppas jag att min kommer vara densamma efter kastreringen :)
Någon skrev att dens hund blev ännu mer lekfull efter kastrering, ja de hoppas jag inte min blir, han har energi och är så lekfull att de räcker och blir över till 100 andra hundar :cool:

Ja, ämnesomsättningen förändras, den påverkas till stor del av hormoner.

Alla hundar blir dock INTE lättfödda av kastrering. Av de, tikar och hanar, jag haft/mött som kastreras så är det ett fåtal som blivit mer lättfödda. Av mina egna så alla har varit svårfödda innan, EN har blivit lättfödd efter (den blev dock HEMSKT lättfödd, såpass han fick gå på bantarfoder, tom lightfoder blev för mycket) - övriga har varit precis lika svårfödda eller MER svårfödda efter kastrering.

Men det är mycket god ide hålla kolla på hullet och dra i bromsen direkt om hunden börjar gå upp efter kastreringen. Men som sagt, det behöver inte bli någon påverkan alls.

Det var min akita som blev mer lekfull. Han är en väldigt dominant individ så tidigare hade han inte samma "tid" att leka, då var det viktigare att pinka revir eller sätta de andra på plats, nu är han fortfarande dominant men har liksom tid att bry sig i det som är roligt i livet också;)

Min förra schäfer kastrerades vid sju års ålder p g a prostataproblem och på veterinärs inrådan - han förändrades inte ett smack! Samma päls, samma aptit och hull, tyvärr samma intresse för vår tik vid löp och lika härligt "knäpp o galen" som alltid:) Själva ingreppet var enkelt och veckorna efter kastrering helt problemfria, han verkade inte ha nämnvärt ont ens under läkningen.

Lånar tråden lite med en annan fråga om kastrering hoppas det är ok :)

Jag funderar lite på för/nackdelar med att kastrera tidigt. Är i valet och kvalet om jag ska kastrera min hund eller inte men lutar åt att göra det då jag ändå inte ska avla på honom. Och om man i sådana fall ska göra det så tidigt som möjligt. Gör man det i sådana fall innan/efter de blir könsmogna? Någon med erfarenheter?

Min Bostonterrier är kastrerad sen i somras. Han är drygt ett år nu så han var relativt ung när han blev opererad. Vi har två katter som är klart tacksamma över att han inte längre försöker para sig med dem:grin: Vi åker ofta på ryttartävlingar och där finns det ju alltid hundar och nu känns det mycket lugnare när han inte behöver bli tokig av löptikar. Han temperament har inte ändrats vad jag kan märka förutom att han då inte rider på katterna hela tiden. Han markeringskissade på kattlådan också och det har också försvunnit tack vare kastreringen. Sen får man se upp med vikten så att inte hunden böjar öka i vikt, det sker ju lätt annars med kastrerade djur.

Inget alls. Ruben kastrerads när han var 1 1/2, han är samma glada orädda skit som han alltid har varit.

Märker ingen skillnad på min goldiekille efter kastreringen, han är lika glad, social och busig som han varit hela tiden :)

Tack för alla svar! Då behöver jag nog inte oroa mig för att min hund är förändrad efter kastreringen om ett par veckor.
:)

Det kan bli som det Alexandra W beskriver på hund nr 3 om man kastrerar tidigt. Vissa kan fortsätta vara väldigt valpiga och lägger inte på sig lika mycket muskelmassa som den hade gjort som okastrerad.

Lånar tråden lite med en annan fråga om kastrering hoppas det är ok :)

Jag funderar lite på för/nackdelar med att kastrera tidigt. Är i valet och kvalet om jag ska kastrera min hund eller inte men lutar åt att göra det då jag ändå inte ska avla på honom. Och om man i sådana fall ska göra det så tidigt som möjligt. Gör man det i sådana fall innan/efter de blir könsmogna? Någon med erfarenheter?

Jag har ju gjort det som skrivits innan. Fördelen är att inga testosteronkopplade beteenden hinner befästas. Dvs man riskerar inte att en kastrering inte hjälper ett etablerat problem.

Nackdelen är att de kan bli mindre 'maffiga', lite mer omogna mentalt och så kan de av anledning jag inte minns i detalj nu bli högre på höjden/växa mer om de kastreras tidigt. Det drabbar dock inte alla hundar, i USA t ex kastreras det vääääääldigt tidigt och med det för och nackdelar det medför, men utan att alla de t ex blir taniga och valpiga.

Om min är ett skrangel och valpig för han är kastrerad tidigt, eller för han är sån är som jag skrev svårt att säga - då skulle man ju behövt en okastrerad klon att jämföra med. Men det KAN bero på kastreringen. OM det gör det, så tycker jag dock fortfarande iaf med honom att fördelarna utväger nackdelarna.

En ytterligare nackdel som finns som man kanske som hundägare inte tänker på är att det om man skulle nå ett läge där man rutinmässigt kastrerar de flesta hanar tidigr är att det blir svårare för uppfödaren att t ex se om en viss kombination ger väldigt många alldeles för testosteronstinna och översexuella hanar t ex. Eller för den delen om kastreringen ger biverkningar som sämre päls, tanighet, valpighet etc så är det svårt för uppfödaren att veta om det är pga kastrering eller avel. Det finns ju t ex mer än en ras där pälskvaliten är ett inte obetydligt avelsmål. Och om då 75% av valpkullen är kastrerad och med dålig pälskvalitet, så beror det på kastreringen eller på att de HAR dålig päls liksom?

I USA ser de flesta "bakgards uppfodda" hundar annorlunda ut an renrasiga registrerade. De ar hogre och smalare ... OCH far ofta problem med 'tendons' och leder da vinklar blir annorlunda darfor att vissa (langa) ben vaxer langre an de skulle ha gjort om de varit okastrerade.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 422
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10