Personbästa för danska dressyrdrottningen – vill ha mindre applåder

Förståeligt ändå att inte göra för stor sak av det innan ritten, hon säger ju inte att publiken inte får hurra och klappa bara att det kan förvirra hästarna om det sker innan ritten är gjord.

De var som jag uppfattade var problemet främst att publiken applåderade ryttaren innan och hon trodde att hästen uppfattade det som prisutdelning.
De applåderade både innan ritten samt när hon började och det höll i sig med applåder under ritten står det i artikeln. Cathrine önskar att man applåderar efter ritten istället.

De applåderade både innan ritten samt när hon började och det höll i sig med applåder under ritten står det i artikeln. Cathrine önskar att man applåderar efter ritten istället.

Jag tycker ofta att det förväntas att man ska behandla dressyrekipagen med silkesvantar, men just att hålla någorlunda lugnt i en stor arena under pågående ritt är ju rätt rimligt. Det är så mycket i den situationen som sätter stor press på hästarna ändå så ge dem lite arbetsro liksom.

Jag tycker ofta att det förväntas att man ska behandla dressyrekipagen med silkesvantar, men just att hålla någorlunda lugnt i en stor arena under pågående ritt är ju rätt rimligt. Det är så mycket i den situationen som sätter stor press på hästarna ändå så ge dem lite arbetsro liksom.
Så upplever inte jag (att dressyrekipage förväntas behandlas med silkesvantar) men jag tycker också det är att visa respekt för deras arbete att inte störa under pågående ritt. Vi alla som har hästar förstår hur mkt jobb och förberedelser det är inför en så stor tävling, då känns det väldigt onödigt att applådera under ritten.

Inte applåder men på temat störa.
När jag för många år sedan var på en WC final utomlands fick man inte komma in på läktaren under pågående ritt. Som jag minns det gällde det både dressyr och hoppning. Om man blev utsläppt vet jag inte. Såg inte om någon reste sig under pågående ritt.
Några äldre herrar hade ovanan att vissla på vissa ekipage (landsmän) i tidshoppningar/omhoppningar. Inte poppis bland ryttarna. En av de äldre/största ryttarna red efter sin ritt (där de visslat) fram till dem och gav dem en utskällning efter noter. Gubbarna höll tyst resten av meetinget och gissar att de gör det fortfarande. Nu hör jag dessa visslingar ibland, tydligen fler som inte kan låta bli att lägga sig i hur ryttarna rider.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrdrottningen Isabell Werth, 55, fick se sig slagen av den danska dressyrprinsessan Cathrine Laudrup-Dufour. Laudrup-Dufour menar...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev dubbelseger för danska Cathrine Laudrup-Dufour i Strawberry arena. Samtidigt slog svenske Patrik Kittel ett rekord – trots att...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 427
Senast: Sirap
·
M
Western :) Då har vi så gjort det Leksak & jag! Överlevt uppvisningen på Scandinavium! ;) Kändes lite löjligt, men jag var betydligt mer nervös...
Svar
6
· Visningar
1 292
Senast: Horsespirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?