- Svar: 38
- Visningar: 3 803
En person fördes vid 13-tiden på lördagen med ambulans till sjukhus och en häst fick avlivas på plats efter en kraftig kollision mellan två personbilar varav en med hästtransport.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju tyvärr nte bara "gammeldags hästtransporter" som är lika stabila som husvagnar. Det gäller ju även majoriteten av tvåhästarslastbilarna av idag där man sparar på material för att få så hög lastvikt som det bara går..Är hästtransporter egentligen säkra? Känns som "enkla"väggar inte skyddar så mycket. Men det kanske dom gör?
När jag letade transport hade de flesta inte säkerhetsbåge. I övrigt skiljer sig våra erfarenheter helt enkelt åt.Dem fall jag har sett när man kört förbi och bild efter olycka har transporten inte varit mos. Dock har jag inte koll på om dessa hade säkerhetsbåge eller ej, dem flesta transporter kanske har säkerhetsbåge?
Jag vet inte heller hur vanligt det är att hästen kommer ut ur transporten själv efter en olycka, däremot känns det som stor risk att hästen sliter sig när man försöker ut den ur transporten efter en olycka?
Jag ser bara inte poängen med en säkrare transport om det inte kan minska skadorna på hästen vid en olycka.
Om man vill minska lösa hästar på vägen är ju hästar som rymmer ur hagen ett större orsak till lösa hästar på vägen än transportolyckor?
Jag har som tur är ingen personlig erfarenhet av olycka med häst transport, men kollar på man på bilder från olyckor med transport ser jag inte hur en mer hållbart transport skulle hjälpa hästen när den kastas framåt i transporten (påkörd bakifrån), eller när transporten välter och hästen ligger på sidan med huvudet fastbunden.
Hur kan en hållbar transport hjälpa att hästen skadar sig mindre vid en olycka?
Om en hållbar transport välter på höger sidan, hästen är fastbunden med huvudet på vänster sida och kroppen blir hängande på mitt bommen, hästen sparkar i panik.
Hur kan att transporten är hel efter olycka hjälpa hästen från skador när den hänger i detta läge fastbunden? För dem flesta transporter idag verkar kunna klara att välta på sidan utan att transporten går sönder på sådant sätt att den påverkar hästen inuti.
Av dem bilder jag sett på olyckor med transport verkar det sällan som att transporten blir hoptryckt. Jag ser inte hur att stänga in en häst, fastbunden i en säkert metalburk skulle minska skadorna när transporten kastas år olika håll, ramlar på sidan, hamnar på taket, eller liknande. Hästen fart runt i transporten som en "boll" fastbunden i huvudet.
Det är väl hur farten bromsas som spelar roll, inte avståndet? Om det som tar emot kan absorbera kraften eller om det är kroppen som får göra det. (jämför att landa på en klippa eller i en hoppborg)Du använder väl bälte i bilen? Det gör du ju för att inte åka ur. Ju längre du åker, desto större skador får du. Ju kortare du har till en vägg/nått som tar emot, desto mindre blir skadorna. Med din logik, så vore ju bälte bortkastat eftersom du hellre vill åka ur bilen vid krock för att du då skulle göra dig mindre illa.
Vet man vad det var som egentligen hände? Gjorde han en omkörning vid möte? Påverkad? Rattsurfade?Läste om olyckan i en grupp för hästmänniskor i området och blev ganska förfärad över hur människor resonerade. De tyckte det var synd om hästen men att den avlidna kunde skylla sig själv pga hans fel. Så jäkla hjärtlöst, tänk om det var din far/bror/vän som gjorde ett dåligt beslut som resulterade i att du aldrig mer kommer se honom? Usch.
Hur vet man vem som var vållande? Görs det inte någon form av utredning först, är den klar redan?Läste om olyckan i en grupp för hästmänniskor i området och blev ganska förfärad över hur människor resonerade. De tyckte det var synd om hästen men att den avlidna kunde skylla sig själv pga hans fel. Så jäkla hjärtlöst, tänk om det var din far/bror/vän som gjorde ett dåligt beslut som resulterade i att du aldrig mer kommer se honom? Usch.
Som jag förstod det var det ev. heldragen linje/skymd kurva som olyckan skedde på där den avlidna krockat i fel fält t.ex dåligt planerad omkörning. Men det är långt ifrån fastställt exakt och jag tror media inte rapporterar mycket härefter av respekt till den avlidna och anhöriga kanske.Vet man vad det var som egentligen hände? Gjorde han en omkörning vid möte? Påverkad? Rattsurfade?
Som jag förstod det var det ev. heldragen linje/skymd kurva som olyckan skedde på där den avlidna krockat i fel fält t.ex dåligt planerad omkörning. Men det är långt ifrån fastställt exakt och jag tror media inte rapporterar mycket härefter av respekt till den avlidna och anhöriga kanske.
Jag kan också tycka att sympatier är olika beroende på om det är tex rattfylla o.l. Men att skriva i ett öppet forum där t.ex anhöriga kan se är mest smaklöst.
Det är väl hur farten bromsas som spelar roll, inte avståndet? Om det som tar emot kan absorbera kraften eller om det är kroppen som får göra det. (jämför att landa på en klippa eller i en hoppborg)
Att åka ur bilen innebär dels att slå i värre saker än inredning/krockkuddar och dels att man tappar den kraftupptagning som sker i bilen självt gentemot omgivningen, därav risken för värre skador.
Det lär väl vara betydligt mindre deformationszoner i ett släp och otrevligare interiör att slå i? Så skillnaden mellan att fara ut eller inte borde vara av en annan skala för hästen.
Men att bilens inbromsning överförs till dig hänger ju ihop med att du är bältad fast i den, så frågan är hur mycket av den effekten som blir kvar? Det borde innebära att betydelsen av vad du slår i är av större relativ betydelse i förhållande till om det är i/utanför bil/släp för den som reser obältad.
Frågan är ju också hur tåligt behöver släpet vara för att hålla hästen inne i dom flesta krockar och hur väl stämmer det överens med krocksäkerheten?Men nog är längden avgörande också? Du hinner ju få upp mer fart ju längre du åker. Åker hästen ur, borde risken för följdskador av andra fordon, asfalt osv vara större än om hästen är kvar i släpet utan vassa saker att slå i.
Frågan är ju också hur tåligt behöver släpet vara för att hålla hästen inne i dom flesta krockar och hur väl stämmer det överens med krocksäkerheten?
Det räcker inte bara med högre behörighet, du måste ha tyngre bilar också. Ju tyngre bil desto större rörelseenergi och ju större energi desto hårdare smäll. Jag tror det är svårt att bygga krocksäkra släp, folk får köpa hästbussar istället men jag vet inte hur krocksäkra de är heller i en sån här situation.Ja, det vet jag inte. Jobbar inte med att räkna ut säkerhet i olika material. Säkerhetsbågar borde dock räcka långt antar jag.
Men då måste nog de flesta ta högre behörighet, nått man inte verkar ha varit så sugen på hittills. Även om det verkar blivit bättre med B96.
Farten har du ju redan i krockögonblicket. Den fortsätter att vara konstant tills något tar emot och bromsar upp dig. Om farten ska öka behöver du en accelerationskraft och det har du inte i den situationen.Men nog är längden avgörande också? Du hinner ju få upp mer fart ju längre du åker. Åker hästen ur, borde risken för följdskador av andra fordon, asfalt osv vara större än om hästen är kvar i släpet utan vassa saker att slå i.
Farten har du ju redan i krockögonblicket. Den fortsätter att vara konstant tills något tar emot och bromsar upp dig. Om farten ska öka behöver du en accelerationskraft och det har du inte i den situationen.
Det räcker inte bara med högre behörighet, du måste ha tyngre bilar också. Ju tyngre bil desto större rörelseenergi och ju större energi desto hårdare smäll. Jag tror det är svårt att bygga krocksäkra släp, folk får köpa hästbussar istället men jag vet inte hur krocksäkra de är heller i en sån här situation.