Person förd till sjukhus och häst avlivad efter trafikolycka

beror på vad man menar med säkert.

Det handlar om samma sak som transportburar för hund. De skall hålla djuret på plats under färd och om det sker en olycka skall djuret inte skada människor. Djurens överlevnad räknas liksom inte in.

Fast helt ovanligt att hästen kommer lös efter en krock är det ju inte. Medan en bra transportbur ska hålla djuret kvar i buren även efter krocken.
 
Många transporter har inte ens skyddsbåge och en sådan blir ju helt skrot. Med skyddsbåge finns det en lite lite större chans för hästen men utan ingen alls. Då är det snarare ett mirakel om hen överlever.

Varför ingen båge? Är det vikten man vill ha så låg som möjligt?
 
Ett dilemma med hästtransporter är vikten. Ju stabilare och säkrare hästtransporten är desto tyngre är den som regel och desto mer begränsad är man när det kommer till vilka bilar som får lov att dra den, ffa om man planerar att köra på vanligt B-kort. Det går garanterat att göra tämligen säkra transporter, men vikten och priset blir därefter. Man har sällan samma dilemma med hundburar.
 
Varför ingen båge? Är det vikten man vill ha så låg som möjligt?
Det kan man undra. Jag vill tro okunskap men vikten är såklart en faktor. När jag köpte transport hade jag några krav jag inte kunde tänka mig att tumma på. Det var säkerhetsbåge, fronturlastning och att snabbutlösningen på bommarna (både fram och bak) verkligen skulle vara snabbutlösning. Inget skruvande, inget behov av verktyg eller krånglande utan en enkel spak att dra i.
 
Det kan man undra. Jag vill tro okunskap men vikten är såklart en faktor. När jag köpte transport hade jag några krav jag inte kunde tänka mig att tumma på. Det var säkerhetsbåge, fronturlastning och att snabbutlösningen på bommarna (både fram och bak) verkligen skulle vara snabbutlösning. Inget skruvande, inget behov av verktyg eller krånglande utan en enkel spak att dra i.
Vilka märken har säkerhetsbåge? Och vilket märke passade in på alla dina kriterier?
 
Vilka märken har säkerhetsbåge? Och vilket märke passade in på alla dina kriterier?
Jag har en orion. Gammal nu, från -02 som jag köpte för 14 år sedan eller så. Vilka övriga märken som har det vet jag inte. Det har inte varit aktuellt för min del att kolla upp och jag minns inte vilka övriga som hade det då.
 
Fast frågan är om man vill ha en transport som håller kvar hästen i transporten till varje pris?
För om det blir skador på luckan så den inte går att öppna för att ta ut hästen, då måste man ju såga upp transporten med hästen i för att få ut hästen så man kan behandla den eller avliva den.

Tex på hundburar har dem dyrare märkena designat en nödlucka, så om man blir påkörd så illa bakifrån att man inte kan öppna bakluckan och få ut hunden den vägen, så kan man fälla ner sättarna i baksätet och så finns en nödlucka åt det håller för att få ut hundarna. Just pga att vid olycka sker det oftast att man blir påkörd bakifrån och då inte kan öppna bakluckan om man har otur.
 
Fast frågan är om man vill ha en transport som håller kvar hästen i transporten till varje pris?
För om det blir skador på luckan så den inte går att öppna för att ta ut hästen, då måste man ju såga upp transporten med hästen i för att få ut hästen så man kan behandla den eller avliva den.

Tex på hundburar har dem dyrare märkena designat en nödlucka, så om man blir påkörd så illa bakifrån att man inte kan öppna bakluckan och få ut hunden den vägen, så kan man fälla ner sättarna i baksätet och så finns en nödlucka åt det håller för att få ut hundarna. Just pga att vid olycka sker det oftast att man blir påkörd bakifrån och då inte kan öppna bakluckan om man har otur.

De flesta transporterna har ju en dörr fram att gå in i, så jag ser inte problemet. Och ja, jah har hellre en mkndre skadad häst inne i transporten än ett ordentligt skadad häst på vägen.
 
De flesta transporterna har ju en dörr fram att gå in i, så jag ser inte problemet. Och ja, jah har hellre en mkndre skadad häst inne i transporten än ett ordentligt skadad häst på vägen.
Jag är inte säker på att hästen skadar sig mindre om den far runt i transporten vs att den ramlar ut ur transporten och kommer lös.

Och ja du kommer inte till hästen, men du kan inte få ut den skadade och troligen panikslagna hästen. Så den kan inte få vård eller hjälp, men ja du kan se hästen iaf, hur det nu hjälper.

Det verkar ju som vid större olyckor blir hästen allvarligt skadad/dör oavsett om den är inne i transporten eller utanför :/
 
Jag är inte säker på att hästen skadar sig mindre om den far runt i transporten vs att den ramlar ut ur transporten och kommer lös.

Och ja du kommer inte till hästen, men du kan inte få ut den skadade och troligen panikslagna hästen. Så den kan inte få vård eller hjälp, men ja du kan se hästen iaf, hur det nu hjälper.

Det verkar ju som vid större olyckor blir hästen allvarligt skadad/dör oavsett om den är inne i transporten eller utanför :/

Så alla gånger transporten välter och hästen blir kvar i, så får den panik och kan inte hjälpas? Ja, kanske. Inte riktigt vad jag har hört, men du har troligen bättre erfarenhet och därmed kunskap om det än jag.
 
Så alla gånger transporten välter och hästen blir kvar i, så får den panik och kan inte hjälpas? Ja, kanske. Inte riktigt vad jag har hört, men du har troligen bättre erfarenhet och därmed kunskap om det än jag.

Jag har som tur är ingen personlig erfarenhet av olycka med häst transport, men kollar på man på bilder från olyckor med transport ser jag inte hur en mer hållbart transport skulle hjälpa hästen när den kastas framåt i transporten (påkörd bakifrån), eller när transporten välter och hästen ligger på sidan med huvudet fastbunden.
Hur kan en hållbar transport hjälpa att hästen skadar sig mindre vid en olycka?

Om en hållbar transport välter på höger sidan, hästen är fastbunden med huvudet på vänster sida och kroppen blir hängande på mitt bommen, hästen sparkar i panik.
Hur kan att transporten är hel efter olycka hjälpa hästen från skador när den hänger i detta läge fastbunden? För dem flesta transporter idag verkar kunna klara att välta på sidan utan att transporten går sönder på sådant sätt att den påverkar hästen inuti.

Av dem bilder jag sett på olyckor med transport verkar det sällan som att transporten blir hoptryckt. Jag ser inte hur att stänga in en häst, fastbunden i en säkert metalburk skulle minska skadorna när transporten kastas år olika håll, ramlar på sidan, hamnar på taket, eller liknande. Hästen fart runt i transporten som en "boll" fastbunden i huvudet.
 
Jag har som tur är ingen personlig erfarenhet av olycka med häst transport, men kollar på man på bilder från olyckor med transport ser jag inte hur en mer hållbart transport skulle hjälpa hästen när den kastas framåt i transporten (påkörd bakifrån), eller när transporten välter och hästen ligger på sidan med huvudet fastbunden.
Hur kan en hållbar transport hjälpa att hästen skadar sig mindre vid en olycka?

Om en hållbar transport välter på höger sidan, hästen är fastbunden med huvudet på vänster sida och kroppen blir hängande på mitt bommen, hästen sparkar i panik.
Hur kan att transporten är hel efter olycka hjälpa hästen från skador när den hänger i detta läge fastbunden? För dem flesta transporter idag verkar kunna klara att välta på sidan utan att transporten går sönder på sådant sätt att den påverkar hästen inuti.

Av dem bilder jag sett på olyckor med transport verkar det sällan som att transporten blir hoptryckt. Jag ser inte hur att stänga in en häst, fastbunden i en säkert metalburk skulle minska skadorna när transporten kastas år olika håll, ramlar på sidan, hamnar på taket, eller liknande. Hästen fart runt i transporten som en "boll" fastbunden i huvudet.
Om det inte är en miniliten häst så är det för det allra mesta inte särskilt långt till taket så hästen flyger inte omkring som en boll. Det är inte heller särskilt långt till höger sida om hästen står på vänstersidan. De transportolyckor jag har sett har transporten varit fullkomligt mos om det inte har funnits en säkerhetsbåge som hindrar transporten från att fullständigt knycklas sönder och en säkerhetsbåge förhindrar också att hästen får hela tyngden av underredet av transporten över sig om transporten hamnar på taket.

Skillnaden på om hästen kommer lös eller är kvar i transporten kan räknas i människoliv. En lös med all säkerhet vettskrämd häst som irrar omkring på vägen är fullkomligt livsfarligt för risken att hen blir påkörd är enorm. Det är inte djuren vi försöker skydda genom diverse åtgärder, burar och annat utan det är människoliv. Sedan kan man köpa så säkra produkter som möjligt och se till att det finns flera utgångar på transporten och på bilburen till hunden. Allt för att förhoppningsvis få uppleva lyckan av att djuret klarade olyckan med.
 
Om det inte är en miniliten häst så är det för det allra mesta inte särskilt långt till taket så hästen flyger inte omkring som en boll. Det är inte heller särskilt långt till höger sida om hästen står på vänstersidan. De transportolyckor jag har sett har transporten varit fullkomligt mos om det inte har funnits en säkerhetsbåge som hindrar transporten från att fullständigt knycklas sönder och en säkerhetsbåge förhindrar också att hästen får hela tyngden av underredet av transporten över sig om transporten hamnar på taket.

Skillnaden på om hästen kommer lös eller är kvar i transporten kan räknas i människoliv. En lös med all säkerhet vettskrämd häst som irrar omkring på vägen är fullkomligt livsfarligt för risken att hen blir påkörd är enorm. Det är inte djuren vi försöker skydda genom diverse åtgärder, burar och annat utan det är människoliv. Sedan kan man köpa så säkra produkter som möjligt och se till att det finns flera utgångar på transporten och på bilburen till hunden. Allt för att förhoppningsvis få uppleva lyckan av att djuret klarade olyckan med.

Dem fall jag har sett när man kört förbi och bild efter olycka har transporten inte varit mos. Dock har jag inte koll på om dessa hade säkerhetsbåge eller ej, dem flesta transporter kanske har säkerhetsbåge?

Jag vet inte heller hur vanligt det är att hästen kommer ut ur transporten själv efter en olycka, däremot känns det som stor risk att hästen sliter sig när man försöker ut den ur transporten efter en olycka?

Jag ser bara inte poängen med en säkrare transport om det inte kan minska skadorna på hästen vid en olycka.

Om man vill minska lösa hästar på vägen är ju hästar som rymmer ur hagen ett större orsak till lösa hästar på vägen än transportolyckor?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vägen är åter öppen efter att tre fordon varav en hästtransport var inblandade i en trafikolycka på måndagseftermiddagen. En person...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Larmet om två lösa hästar på E22 kom in vid 21.30-tiden på lördagskvällen. Räddningstjänst, polis och ambulans ryckte ut, men innan de...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst skadades så svårt att den fick avlivas under pågående ridlektion på en ridskola i Blekinge tidigare i veckan.
Svar
1
· Visningar
156
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person har förts till sjukhus efter en olycka i samband med tävlingarna i fälttävlan i Össjö utanför Ängelholm på söndagen. Detta...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp