Perser katt päls å hull problem?

M

moonlightgarden

Bor hemma hos mina föräladrar denna vecka å tar hand om katterna å hästarna.
Nu är det så att dom har en preser som alltid har varit small å haft taskig pälskvalitet men när jag kom ut denna vecka så höll jag på å svimma. Katten har längre ingen underpäls kvar utan bara den längre ytterpälsen som ser grymt för jäkligt äcklig ut och har smallnat av som jag vet inte vad. I normala fall så ser han inte så pass small ut pågrund av pälsen brukar se större ut och han brukar inte heller kännas så håär small när man tar på honom. Men nu ser han både small ut pågrund av pälsen inte längre består av alla delar den ska bestå utav och han är inte lika bra i hullet längre.

Han är även svår att få i mat å är extremt kräsen med maten han stoppar i sig det är enbart hård kattmat som duger å man kan inte ge honom vilken sort som helst heller eftersom att även magen är kräsen på honom å han spyr annars upp allting igen. Så han går på specil kattmat för perser nu och det går inte att få i honom nnat alls som kan tänkas innehålla fett elller annat nödvändigt. Det har försökts med det mesta å det enda som har gått i är ostkrockar.

Han är avmaskad sisådär en 500 ggr minimum för att överdriva men det är alltså försökt med avmaskning redan och jag har sagt åt mamma å hon lovade att hon skulle ta katten till veterinär bara jag borstade upp honom tills hon kom hem. Så skulle hon bada honom.

Är det någon som har någon ide på vad som kan vara för fel å vad man kan göra åt det hela.

Å så en liten sak till hur ofta badar ni era perser katter? Vad anses som normalt med hur ofta man badar katten?

Sv: Perser katt päls å hull problem?

Hur gammal är han? Dricker eller äter han mycket?

Han äter ofta, väldigt ofta men lite. Ungefär revirsätande ibland när andra katten äter så ska han oxå äta fast har tar inte å äter särskilt mycket.

Han är 8 år.

Det är nog bra om dina föräldrar tar honom till veterinären så de kan kolla lite värden och sånt på honom,för att hitta ngt eventuellt fel.
Jag brukar bada mina perserkatter när de hela tiden blir toviga eller pälsen verkar fet. Är pälsen riktigt smutsig kan man schamponera två ggr med yes original diskmedel först och sedan schamponera två ggr med kattschampo.

Ta honom till vet för blodprover! Tex sköldkörtelproblem är inte ovanligt hos katter, och då faller de ur ordentligt.

En perserpäls av halvtaskig kvalitet behöver badas (och inpackas) ungefär en gång i månaden, mer sällan om katter har en bra kvalitet från början.

Okej,
mamma tjatade om att man bara skulle behöva bada dom någon gång per år för att dom ska hålla sig fina i pälsen. Men våran har alltid haft taskig pälskvalitet sedan vi köpte honom.

Här är en mycket bra sida om perserns pälsvård: http://web.telia.com/~u61115223/groom1.htm

Har man oturen att få tag på en med dålig pälskvalitet innebär det enormt mycket jobb. Uppfödarna jobbar aktivt med att få fram snygga pälsar som också är mer lättskötta.

Harkel den första katten till vänster. Så ser våran kisse ut ungefär fast med en tand utanför munnen.

JO det har gått så långt nu så det är inte ens problematiskt med knutor längre. Dom framodlas inte längre så som dom gjorde tidigare. Finns inte en enda på hela katten trots att inget bad sked på 3 månader å katten är inte så gullig i pälsen. Därför jag sa åt henne att katten lärade till veterinär när dom kommer hem.

Det kan jag tänka mig, därför våran var extremt billig om man jämför med andra perser med bättre pälskvalitet. Men personligheten är inte utbytninsbar för fem öre, värre mansgris får man leta efter :D Han är bara för go.

Om katten har en väldigt besvärlig päls så kan ni ju be att veterinären klipper ner den när ni är där, det underlättar ju en hel del. Jag har vänner som brukar klippa ner deras perserkatter, och det mår de jättebra av. Det är ju jobbigt för dem också att ha en så lång päls som ska tvättas och putsas.

Nja han har ju inte problematisk päls på det sättet. Sköter man om den som man ska så funkar det riktigt bra, men nu är inte fallet så tyvärr.
Upptäckte samma sak med marsvinen sköter man pälsen ordentligt varje dag så är det enkelt, gör man det inte så är det inte lika enkelt. Dock så ansåg jag att deras päls vart äcklig eftersom att den var så lång å dom springer runt på golvet så det blev klippnintg för dom.
Nu är desvärre katten bussenkel att borsta går att borsta igenom alltihopa två gånger med olika bortstar på 5 minuter eftersom att underpälsen är helt bort, det som i vanliga fall är det som kan klumpa ihop sig om pälsen inte sköts ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka