Permanentbädd utan kalk?

A

Anna82

Hur viktigt är det att ha kalk i botten av en permanentbädd? Jag gjorde iordning en bädd igår med torv i botten och halm över. Men det slog mig idag att jag skulle haft kalk i botten :eek:. Kan jag skippa kalket, eller ta bort halmlagret och strö det över torven i stället för under? Kan tillägga att det är en stor lösdrift för två hästar med STOR hage så jag vet inte hur mycket dom igentligen kommer använda bädden.

Sv: Permanentbädd utan kalk?

Du kan kalka ovanpå och trampa runt lite i halmen sedan så att det inte ligger dammig kalk överst. Eller eventuellt lägga på mer halm överst.
Jag brukar kalka lite då och då på de ställen som man märker att hästarna kissar ofta.

Jag använder vanlig trädgårdskalk. Billigt och kan knappast vara skadligt.

Senast ändrad:

Jag slopade kalken för många år sen jag, jag märker ingen skillnad med kalk och utan kalk sålänge det inte rör sig om halmbädd rakt av. Men spån eller torv endera i botten eller helt, så noll skillnad med/utan kalk.

Så låt du bädden ligga, eller kalka på torven om du vill.

Man behöver inte alls kalka en djupströbädd som ligger i en lösdrift.

Vi hade djupströbäddar i många år utan att kalka i dom. Fungerade utmärkt.
Vi använde endast halm plus det som hästarna producerade. Här tror jag att man ofta gör det felet att man mockar ut allt som går av hästskitarna. Blandar man istället ner "lagom" mängd i halmen så brinner bädden som den ska.

LIA

Jag pratade med en torvåterförsäljare när jag var på Elmia förra året o denne sa att man absolut inte skulle kalka under torv. Kommer inte ihåg anledningen. Har inte använt torv själv.

Jag har inte kalkat min lösdrift, har bara haft halm i den. Eftersom jag har "stampat jordgolv" under så försvinner kalken ändå ner i marken efter ett tag. När jag mockade ur bädden i somras så var den nästan genombrunnen. (Hade inte haft några hästar där på några månader.) Nästan jordig i botten, kolsvart och luktade inte så mycket. Bra för komposten! :idea:

*Puttar upp just denna kommentar*
Någon som vet anledning eller hört det förrut, varför man inte ska ha kalk i botten på torvbädd?

Anledningen till varför jag alltid kalkat under mina bäddar är dels att jag fått för mig att amoniaken fräter sönder betonggolvet och dels för luktens skull....?

Vi använde som sagt inte kalk och betonggolvet klarade sig utmärkt. Inte ens dom delar som bestod av trätrall tog speciellt mycket stryk.

Vi hade inga problem med lukt heller. Men man måste sköta bädden för att den ska fungera. Fr a inte mocka ut för mycket av gödseln.

LIA

Jag kanske har överdrivit det här med kalk då........?
Har liksom alltid bara gjort så.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 636
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar