Peritonit, hjääälp

C

Casa123

Nu som har haft hästar med Peritonit, hur länge behandlades dom och hur gick det?.. Min står på klinik med förhöjt protein och blodbild. Har inte gått många dagar men vet inte utgången...

Sv: Peritonit, hjääälp

Bukhinneinflammation eller peritonit är en inflammation i bukhinnan, peritoneum. Inflammationen uppstår vanligast då ett organ inuti peritoneum brister. Exempelvis kan en inflammerad tarm brista och därmed infektera bukhinnan. Bukhinneinflammation kan även uppstå hos bland annat patienter som behandlas med peritonealdialys mot kronisk njursvikt. Anledningen är då att patienten vidrört kopplingar som används vid dialysen eller kommit åt med kläderna. Symptom vid bukhinneinflammation är mycket individuella men buksmärtor, kräkningar och feber är vanligt förekommande. Tillståndet kan vara livshotande om ingen behandling sätts in. Behandling sker med antibiotika

Detta är allvarligt ,hoppas allt går bra...Har hästen fått en spark eller annan
skada..:confused:

Min dog tyvärr av det han var rätt dålig redan når vi kom till klinik.
Distriktare som inte tykte hästen var så dålig. Och när vi väll åkte var det för sent. Han var för dålig för att göra något blev avlivat efter 2 timmar.

Vår andra häst klarade sig fick det efter buk op men var på Djurskukhuset i nästan 4 veckor. Gick ner över 1000 kg (tur hon var lite tjock innan hon blev sjuk). Vi var nära att säga jag till avlivning fler gånger det var upp och ner hela tiden. Men idag är hon pigg och glad och dräktig.

Prognosen är dålig och det kosta rätt mycket att behandla.
Håller tummarn för din häst.

Om du tittar i den andra tråden i samma ämne du startade häromdagen, så har jag där svarat och via en enkel sökning fått fram tre andra (finns fler) trådar om bukhinneinflammation, och där du har även andras erfarenheter =)

Hmm..trist med den hästen som kom in på klinik för sent..
Den som klarade sig och nu är dräktig:laugh: hur var det när det bar upp och ner, får dom då kolik igen eller hur var det med eran?

OBS ska ju stå 100 kg.

Hon fick Kolik känningar till och från och hade högt feber som gick ner och sen efter några dagar upp igen. Behandlades och blev bättre men efter några dagar sämmre.

Hon hade mycket ont och just feber topparna var inte roliga. Efter 10 dagar vände det och då blev hon bättre även om det gick sakta.

OBS ska ju stå 100 kg.

Hon fick Kolik känningar till och från och hade högt feber som gick ner och sen efter några dagar upp igen. Behandlades och blev bättre men efter några dagar sämmre.

Hon hade mycket ont och just feber topparna var inte roliga. Efter 10 dagar vände det och då blev hon bättre även om det gick sakta.

Hade du någon speciell eftervård? När kunde du börja rida igen?
Min pålla är hemma och mår fint, äter och dricker lite dåligt tycker jag mot innan..:confused:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V