Perfekt hov

E

Elisabethh

Är det någon som har en bild på en "perfekt" barfotahov? Dvs med rätt höjd på trakter, rätt bred, rätt längd på tå, inga utflytningar osv?

Är det realistiskt att en häst som har sådana hovar kan slita det som behövs själv genom rörelse antingen genom ridning eller genom att röra sig över stora ytor själv?

Sv: Perfekt hov

Jag som då fotar allt jag kan komma över har en del intressant material, men VAR jag har det är inte alltid....hm....så lätt att veta *Kliar mig i huvudet*

Jag har haft den stora äran att få träffa en av mina idoler, Gene Ovnicek :love: och lärt mig lite av honom, på denna sidan kan du hitta en hel del bildmaterial!!

http://www.hopeforsoundness.com/

Sen kan jag ju tillägga att det börjar bli modernt i Tyskland hos fanatikerna att inte verka alls, för hästen ska slita själv. (Jag har skapat en tråd tidigare om detta)

Och detta oavsett om det är en boxhäst som står inne 23/24, 24/24 eller går på "lösdrift" med hage stor som en box eller om de går på vida marker, ngt som är högst ovanligt i Tyskland.

Resultaten talar för sig själv, det är rent ut sagt vidrigt.

Jag har en häst som inte är verkad på ett ½ år. Sliter jämnt och fint och finns inget att ta när det är hovis dags.

Vid rätt förutsättningar för en häst som går barfota, dvs bra foder, tillräckligt med rörelse osv så får hästen en perfekt hov till just den hästen.

Man måste se det individanpassat, alltså finns inte EN perfekt hov.

Kan man då säga att en Camarguehäst som lever på stora våtmarksytor har perfekt hov för sina förusättningar trots att hovarna inte är slitna som på en mustanghov? Camarguerna jag har sett har ofta haft breda hovar med stor anläggningsyta mot marken. Det är inte snyggt men oerhört funktionellt i våtmarkerna.

Jag har också hört om det. Det finns alltid extremer tyvärr...

Men om man har en häst som har hovar som är "perfekta" dvs de växer ut i rätt vinkel, blir inga utflytningar eller snedheter, skulle den då kunna slita själv genom tillräckligt med rörelse? Min hovslagare säger det, och han anser att en av våra hästar har sådana hovar. Därför undrar jag vad ni har för erfarenheter.

Ja ung så menar jag, men man måste också titta till exteriör.
Alla hästar har sin speciella lösning!=-)

Lite tankar:
Hur ofta väljer vi ras efter vilka markförhållanden vi kan erbjuda?
De förvildade eller halvvilda hästpopulationer vi har idag har knappast tillgång till sina "ursprungliga" miljöer utan får anpassa sig till vad som inte duger till människans jordbruk.
PL

peter_lundin skrev:
Lite tankar:
Hur ofta väljer vi ras efter vilka markförhållanden vi kan erbjuda?
De förvildade eller halvvilda hästpopulationer vi har idag har knappast tillgång till sina "ursprungliga" miljöer utan får anpassa sig till vad som inte duger till människans jordbruk.
PL

I princip är det väl vad allt utgår ifrån, att anpassa hästen efter våra behov. Det finns ju iofs en del som försöker skapa en naturlig förutsättning för hästen, men över lag gäller nog att hästen anpassas efter våra behov eller? Så upplever jag det, och ibland är det nödvändigt med vissa anpassningar och vid andra tillfällen totalt onödiga.:D Sen finns ju faktiskt inte alltid möjligheten att skapa en miljö som är bäst för hästen, det kan ju bero på många olika saker.:crazy:

Behöver man verkligen välja ras efter de markförhållanden man har egentligen? De är ju trots allt väldigt anpassningsbara. Jag tror inte att markförhållanden i sig är något problem utan snarare ytan att röra sig på.

Nej det menar jag inte, det var mera ett inlägg att diskutera kring.
Det är ju som du skriver stor skillnad mellan hästar som selekterats för en våt låglandsmiljö resp för en torr bergsmiljö.
Vad vi får göra är helt enkelt att hålla koll o justera om o när det behövs.
PL

Ja det är intressant att fundera kring. fast Camarguens rasegenskaper gör inte att den har sämre förutsättningar för att leva i torr bergsmiljö eller i vår svenska terräng vad gäller hovar. Att hovarna blir som de blir i Camargue är för att de inte slits så mycket som de skulle göra på hårdmark. Där verkar det däremot funktionellt att ha hovar som förväxer eftersom de lättare kan ta sig fram i våt mark. Jag tror att många andra hästraser också skulle fungera bra hov mässigt i våtmarken. Däremot tillstöter ju andra problem med att leva i det klimatet och markförhållandena om det är raser som inte har utvecklat rätt egenskaper..

Är det så att hovar på alla hästar, förutsatt att hästen är frisk mm, är tillräckligt anpassningsbara för att klara de olika markförhållandena, oavsett om det gäller våtmakr, berg eller svenska hagar?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 671
Senast: Squie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17