Pepparkakor???

W

Warmia

Det finns en snäll tant i mitt stall som går och matar hästarna med pepparkakor...... Jag har funderat många gånger på om det verkligen inte finns något farligt ämne i dom. Det är ju massor av kryddor mm i pepparkakor och jag har ett dräktigt sto och en tävlande travhäst så frågan är finns det några skadliga ämnen för mitt dräktiga sto eller några dopingframkallande ämnen till travaren?:confused:

Sv: Pepparkakor???

jag skulle nog inte vilja låta nån ge mina hästar pepparkakor. Fast jag har blivit väldigt nojjig själv när det gäller få i sig sånt som kan klassas som doping, då min häst varit aktuell i ett dopingärende (men blev friad), så numera får hästarna i vårt stall endast ge applen och morötter. Bättre att vara extra försiktig än att riskera nåt.

Jag tror nog inte att pepparkaka i måttlig mängd är någon fara...Däremot så är det kanske inte bra att ge varje dag i större mängder. Mina hästar äter kakor av olika sorter, godis och olika frukter, men inte så ofta och inte så mkt....Måttligt är metoden!

Kan väll tillägga att det är två travhästar och en avelsmärr.

Våra hästar får pepparkakor varje julafton och det har de inte dött av! ;)

Måttligt är metoden som Madicken skrev! :)

Fast vad är det i pepparkakor som ni tror är farligt/dopingklassat? :confused:

Pepparkakor kan väl knappast vara dopingklassade.
Men med tanke på att mina hundar (collietikar) fick klåda av att äta pepparkakor är jag försiktig med att ge till mina hästar. Några stycken är säkert OK, men inte större mängder.

Immer

Jag tror heller inte att det är farligt.
Det är heller inte knäckebröd med vallmofrön, men det är många som inte vet att dessa visar utslag på doping och man blir fälld för det. Har t o m hört att det finns ett ämne både i banan och apelsin som ger utslag på dopingtest, och det finns många som ger sin häst banan vet jag.
Så vem vet om det då kanske finns andra kryddor som har samma effekt. Tävlar man på en nivå där det förekommer dopingtester ska man vara väldigt noga med vad hästen får i sig. Så jag chansar inte.

Hästarna kanske inte ska få det om dom tävlar eller så men min häst verkligen älskar pepparkakor...han fick smaka på en i julas och sen är han kär. han fick i och för sig max 5 på hela vintern men ändå....jag visste ju inte jheller om det är dåligt för hästen eller så men i mttlig mängd så gör det nog inget!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama