Penisstenar hos valack - har ni varit med om det?

S

solbarnet

:cry: Undrar om någon av er har varit med om att er valack fått penissten. alltså en slags vitt hårt stenbildning vid själva urinmynningen? Min ena valack har ofta mycket smeg i skapet, illaluktande och kletigt och som man får skölja bort med ljummet vatten och tvättsvamp (hästen njuter då i fulla drag) Detta har pågått i flera år, jag får väl tvätta nån gång varannan månad ungefär. Men för ett tag sen upptäckte jag alltså denna vita stenbildning som gick ganska lätt att plocka loss. Kan det bero på fodret? (hästen i fråga får endast hösilage, mycket litet havre med mineral och vitlöksflagor, på sommaren enbart bete) eller är det något slags sjukdomstillstånd, rubbning i mineralbalansen eller? Njurproblem? Vore tacksam för svar,, hittar ingenting när jag sökt på ordet! vänligast solbarnet

Sv: Penisstenar hos valack - har ni varit med om det?

Jag vet ärligt talat inte var du kan läsa om detta, däremot kan jag berätta detta för dig. På Island när hästarna tas in för hösten/vintern går man igenom tänderna men också denna ska penis/urinsten, får den ligga kvar utan åtgärd kan vissa hästar må mycket dåligt av det. Här finns flera exempel på hästar som har varit oridbara tills dessa stenar har plockats väck, denna företeelse är tyvärr lite okänd här i Svergie men på Island har man som sagt uppmärksammat detta.

Det finns nu några få veterinärer från Island här i Svergie, de har kännedom om detta och åker även runt för att åtgärda det på hästar.

Jag kan tyvärr inte svara på varför de uppkommer. Men jag vet däremot att det är ganska vanligt. De flesta hästar har inga större besvär medans andra som du skriver har en överproduktion av smegma och de verkar också vara de som bildar dessa "stenar"

Har två valacker som går på samma foder och all deras skötsel är väl ungefär lika.
Den ena får jag plocka dessa stenar med tops för jämnan. Måste också tvätta honom i skapet ganska ofta.
Den andra har aldrig haft stenar och jag behöver kanske tvätta skapet en gång om året.

Tvättar bara med mild tvål så man inte stör ph-balansen. Jag själv har märkt en förbättring sedan jag efter tvätt har smörjt in honom med "viskar " glidmedel ;) . Kanske lite pinsamt att handla men kanon.
Tror att de blir för torra av bara tvätt och producerar mera smegma då.

Men man skall vara uppmärksam och plocka bort stenarna innan de blir alltför stora.

Jag har varit med om en häst som gick och slog sig själv med bakbenen under magen för att den var så besvärad av dessa stenar.
Ägarna hade ingen aning om att det kunde finnas något sådant.
Hästen blev väldigt lättad när dessa plockades bort.

Hrm... har ju också en valack som producerar mycket "snusk" särskilt på vintern... Men alltså, ni tar bort stenarna själva? Hur får ni ut "snabeln" då? Eller kan man göra det medan den är infälld? För min pojke tar knappt ut den när han kissar ens... man kan ju inte bara dra ut den heller ;)

Min valack har likadant och jag tycket att pinnen ser äcklig ut med en massa gula flagor och klumpar i "snushålor" runt urinröret. Brukar pilla bort så mycket som möjligt när han har den utfälld men man får vara snabb för det är inte så uppskattat så snoppen åker in fort som ögat igen när man börjar ta på den. Frågade en veterinär om detta när jag ändå var på klinik och han tyckte inte att det var så farligt. Vet inte om jag är nojig eller om han var okunnig. Skulle gärna vilja veta om det är något att oroa sig för...

TACK snälla för era svar!!! Konstigt nog har jag inte sett NÅGOT alls om detta i någon bok, vare sig böcker om islänningar eller om hästsjukvård i stort. Tipset om glidmedel ska jag pröva :bump: :bump: ....

Min valack fäller ut "yuppinallen" så fort han borstas, så DET är inga problem.. men jag undrar just vad förbipasserande tror när jag står där och pillar på den...hmmm Än är jag inte anmäld!

De stenar jag åsyfta på kan inte gemeneman komma åt, det ligger bla i urinröret men tydligen även på sidan av. Detta skall sällan eller aldrig drabba hingstar, ej heller ston av naturliga skäl. :o

Jag har sett en sten stor som en stenkula bli utplockad, man undrar ju hur det skall kännas att gå runt med. :eek:

det enda jag vet om ämnet är per veterinär som sagt att de "pelleterade" mineral sorten, dvs de mineraler som typ är som pellets form om du fattar vad jag pratar om, kan bidra till denna typ av urin sten och orsaka problem just hos valackerna. Har ingen erfarenhet av problemet, utan detta är alltså bara vad jag hört.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka