Penicillin mot hovböld

Kaffeekopp

Trådstartare
Hej!

I tisdags skulle jag och pålle hopptränat. skrittade fram som vanligt ute 10 min innan träningen och han kändes lite stel och konstig men jag trodde bara det berodde på ländtäcket som fladdrade en hel del i vinden, slappnade av lite grann efter ett tag och kändes normal.
När vi kom in i ridhuset blev han plötsligt seg - inte alls likt honom. "Sa till" honom en gång med skänkeln och petade på honom med spöt och han gick framåt, tänkte inte mer på det. När jag skulle jogga igång honom var han dock jättehalt! jag satt av direkt och jag och min tränare kände igenom benen, tittade i hovarna efter ev stenar eller skit i skydden. Han var varm i båda fram, mest vänster och tränaren trodde på hovböld.
Hovslagaren kom ut nästa dag och bekräftade det - hovböld it was. Han skar upp den men det kom inget var och han sa att antingen hade den "gått sönder" under natten eller så satt den högre upp. Jodopaxbandage på hoven och ingen hage på två dagar.
dagen efter "råkade" vet vara där i alla fall och vi passade på att fråga honom om hoven som enligt hovis borde vara markant bättre vid det här laget. Jag sprang med pålle och han hade 1-2° hälta vä fram. fortfarande varm och vet trodde bölden satt högre upp och skrev ut penicillin, 5 dagar.
Nu har det gått fyra dagar och fortfarande ingen skillnad. Han är ohalt i skritten och har varit det hela tiden.
Hur lång tid tar det egentligen innan man ska märka skillnad? Som det är nu har han inte visat någon förbättring alls...

Sv: Penicillin mot hovböld

helt kort - ja, hältan borde ha blivit markant bättre redan direkt efter att bölden öppnats. Det är långt ifrån alltid det kommer något var, det viktiga är att man punkterar så att trycket minskar. Tänk dig själv en finne under en nagel....

Penicillin är inte nödvändigtvis effektivt vid hovböld, eftersom bakterierna inte sitter "inuti" hästen, utan egentligen "utanpå" - bölden sitter ju mellan läderhuden och hornet i hoven. Det är svårt att komma åt det med invärtes penicillin.

Vore det min häst hade jag fortsatt att utreda. Har ni provat att pressa ihop trakterna på den? Reaktion?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar