Penicilin-chock?

G

Guatemala

Någon som vet hur många % det är av de hästar som får penicilin, som får penicilin-chock?

och hur stor % som dör enbart av penicilinet?

inte så stor antagligen, men endå.. jag tycker det är lite läskigt med de där sprutorna.. :crazy:

Min mammas arabkorsning fick det för några år sen.
Jätteläskigt! :crazy:
Hon bara hoppade runt i boxen och var okontaktbar. :crazy: :(

Hon överlevde dock. :)

Om de kommer upp blod i sprutan så går pencilinet rätt ut i blodet har du otur då så rammlar hästen ihop död bara,men de är väldigt liten % men var försiktig med att sticka i musklen å inte få upp blod i sprutan.

efter som veterinärerna inte vet vad pencelin chocken beror på så vet nog ingen på forumet det häller :idea:

var med om en i vintars, hästen övelevde men det var välldigt läskigt..

sen kom det några veternärer till stallet som gjorde en undersökning på hästar som chockat..

läste visst inte frågan ordentligt..

När hästen fick en chock så var vi på kliniken och veterinärerna (gammala gubbar) hade ungifär varit med om ingen till två chocker under hela sitt och en hade varit med om en häst som dött, så särskilt vanligt är det ju inte--

Menar Du anafylaktisk chock av penecillinet som substans eller en reaktion på bärämnet i penicillinet
Se t.ex. http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACFE6.pdf

Man skall inte blanda ihop ordet chock, såsom i anafylaktisk chock där man är allgergisk mot pencillinet som sådant eller en reaktion på att "bärämnet" i den intramuskulära injektion komme rin i blodbanan och orsakar denna reaktion som i dagligt tal och slarvigt kallas för "penicillinchock"

Se även fler länkar här:
http://www.google.com/u/Hippocampus?q=penicillinchock&sa=S%F6k

Jag är noga med att kolla så inget blod kommer ut når jag stuckit in kanylen, och kollar genom att dra tillbaka lite inåt innan jag börjar spruta..
Så jag gör nog så gott det går.. men jag tänkte just på hur vanligt det var.. :)

Försökte söka på "penicilinchock" på deras sida i morse men fick inte fram något .. ( det var något kaiko ) Tack sä mycket :)
Jag vet inte vad jag menade med penicilinchock. den "alla" talar om..
Mina snälla hästar har skonat mig från sjukdomar tidigare så jag är lite nybörjare på det området :smirk:

aahh.. jag är lanske lite dyslektisk i af.. :smirk: tack tack!

Jag är också väldigt försiktig med att dra ut å kolla om det kommer blod, men min häst fick penicillinchock i alla fall! Hon överlevde tack å lov, men man känner sig väldigt liten när det väl händer.

ush.. inte säga så.. :crazy: :smirk: :p :D
Hur många dagar in i "sprutningen" var ni? och vad hände sen? ( det spelar väl inte någon roll vad jag har hört om det är den första.. eller sista gången.. utan det kan hända villken gång som helst) men jag är nyfiken.. ;)

Sv: Penicilin-chock?

Våran ponny fick det igår. Det var tredje dagen hon sprutades. Vi är supernoga att dra tillbaka lite när vi sticker in så det inte kommer blod. Men ändå så hände det. HOn var helgalen. Sprang ut och vinglade upp på en stenhelll, det var nära hon gick omkull. HOn var inte kontaktbar. Hon sprang runt tills vi motade in henne. Då var hon genomsvett och ståg o darrade. Jag la märke till man inte fick röra vid nerverna vid nacken. Det var en ordentlig chock. ÄR så glad att hon inte dog.

Har varit med om en häst som fick penicillinchock sista dagen på kuren, dvs 7 dagen. Hon blev helt tossig och for runt som om fan själv var efter henne... Ett under att hon inte skadade sig själv eller någon annan! Anledningen till att veterinären oftast säger att man ska ge penicillin inne i boxen är just att om dom får en chock så har man iallafall den i sin box och den kan inte fara runt och skada andra iallafall!
Efter den händelsen sprutar jag alltid i boxen!

KL.

vi har råkat ut för penicillin chock ett antal gånger. är oxå jättenoga med att dra tillbaks för att kolla att inget blod kommer, samt trycka in vätskan långsamt.

tyvärr hjälper inte alltid det, när vätskan går in så kan trycket från den ha sönder mindre ådror och på så sätt kommer penicillinet ut i blodet iallafall.

sprutar ALLTID i boxen, just pga. att det alltid finns en risk.
hade ett halvblod för några år sedan som fick en jättechock. hon fick nässelutslag ÖVERALLT tom. på "ögonlocken", kraftig svettning över hela kroppen, ögonen "rullade" så bara vitorna syntes och hon kastade sig hejdlöst på väggarna (hon välte ett par ggr.) ringde helsingborg som sa att "det är bara att vänta och se" hon kunde alltså dött. "anfallet" varade några tim. men det va första timmen som va värst.

Jag kommer ALDRIG att spruta själv och hoppas att jag slipper att ge en häst penicilin mer.Det var inte mer än 3 veckor sedan våran fina lilla ponny avled av just penicilin ,dock på kliniken men så Dj##la
tragiskt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka