Pengar utomlands

StandByMe

Trådstartare
Vad är bäst att göra med pengar utomlands? Växla i Sverige och ta med?? Betala allt med kort som vanligt?? Ta ut pengar på plats i deras bankomater? Vad tjänar man mest på liksom, smidigt vore ju att bara betala det mesta med kort men tar våra svenska banker ut extraavgifter om man gör det? Har nordea och skandiabanken...

Vad är bäst att göra med pengar utomlands? Växla i Sverige och ta med?? Betala allt med kort som vanligt?? Ta ut pengar på plats i deras bankomater? Vad tjänar man mest på liksom, smidigt vore ju att bara betala det mesta med kort men tar våra svenska banker ut extraavgifter om man gör det? Har nordea och skandiabanken...

Det beror på banken, de sätter sina egna avgifter. Själv brukar jag inte ta ut något, utan gör ett uttag på flygplatsen på motsvarande typ 400-500 kronor att ha för de tillfällen jag inte använder något kort.

Okej tack för svar. Svårt å hitta på bankernas hemsida tkr jag.

Tänkte också ta ut lite cash att ha i nödfall men tänkte för övrigt liksom. I vanliga fall brukar jag ta ut flera tusenlappar o ha det som kassa under hela resan (ev tar ut lite mer på plats vid ngt tillfälle) men om det inte kostar ngt extra är det ju smidigare med kort utomlands också... men vill såklart inte göra så om man förlorar mkt på det...

ska runt i europa och sedan till usa.

Jag brukar ta ut cash på flygplatsen och sen köra lite med kortet också vid behov.

Tänk på att det inte är lika vanligt att betala med kort i alla länder som det är i Sverige. Ska du tex till Tyskland så skulle jag rekommendera kontanter då det är få ställen som tar visa/Mastercard.

Ok, har kollat med ställena jag ska till och alla är mer kort-länder en sverige där både visa och mastercard ska gå överallt i princip. men ska ha cash också såklart som sagt.

att uttag kostar vet jag, men är uttag samma sak som att betala med kort? trodde det fungerade olika.

Jag har försökt luska i det här, och så vitt jag förstått är det i princip alltid billigare att betala med kortet på plats än att växla pengar på Forex här hemma. Detta förutsatt att du väljer att betala i den lokala valutan och inte i svenska kronor, när du betalar med kortet. De flesta banker tar en växlingsavgift på ca 1,5% när du betalar på det här sättet med kortet, men det blir ändå billigare än att växla på Forex.

Sedan skiljer det inte jättemycket - det beror ju lite på bank och vilken valuta det handlar om, men visst finns det pengar att spara in (mer ju mer pengar det handlar om).

Jag brukar alltid växla lite fickpengar på Forex och sen betala det mesta med kortet.

Icakortet och GE moneybank har förövrigt ingen växlingsavgift och tar inte heller betalt för uttag utomlands. Så de är de absolut billigaste alternativen :)

När vi åker utomlands, vilket blir ungefär 2 ggr per år så brukar vi växla pengar innan och sen ta ut mer vid behov. Lite beroende på hur länge vi är borta. Man vill gärna inte springa runt med för mycket kontanter heller..

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 958
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama