Pencilin-pasta spruta!

P

Paddy

Har en häst som för ngr dagar sen trasslade in sig i tråden och blev jättesvullen i höger fram knä och neråt. Fick kuortison att ge i fodret och pencillin att spruta in i munnen på henne. Dock när hon fått 3 sprutor i munnen vägrar hon mig komma nära, (har 2 sprutor kvar). Är det ngn som kan nå bra tips för att få en häst att ta sprutan? Idag prova ja att tränsa henne, samtidigt som hon hade bettet på väg in i munnen och gapade, så stoppade mamma in sprutan! Gick jättefint. Risken är väl att hon inte vill bli tränsad i fortsättningen..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pencilin-pasta spruta!

Många hästar tycker inte om att få ngt "främmande" i munnen. När det bara rör sig om 2 sprutor till, så tror jag inte det är nån fara att tränsa hästen för jag tror den glömmer av det rätt fort sen.
Ge den något gott efter sprutan bara så är det nog ingen fara!

Ge henne äppelmos (om hon gillar det) i spruta i munnen någon vecka framöver, då brukar de bli mer välvilligt inställd. (En del GAPAR över sprutan när den kommer sen, och när man då ger dem något 'äckligt' så brukar de svälja i ren förvåning och sen är det bara ge dem mer äppelmos och låtsas som ingenting *s*)

När jag hade kastrerat min klapphingst skulle han få hippotrim(antibiotika) i 10 dagar. Jag gjorde som så att jag gav han ett äpple efter att jag gett medicinen, efter 2 dagar så stod han å väntade på att få medicinen, jag behövde inte ens ta på honom grimma utan han gapade nästan, när ja kom med sprutan, bara för att få sitt efterlängtade kvällsäpple.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Min häst vägrar äta munkpepparn som jag blandar i hans foder. Det är endast 15g men nej, han tänker då inte stoppa i sig det inte...
Svar
7
· Visningar
1 897
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit