Pelletterad betfor

fejko

Trådstartare
vad är det egentligen för skillnad mellan pelletterad och strimlad betfor? varför finns det två sorter?
 
Jag antar att den enda skillnaden är att man har komprimerat ihop betforstrimlorna. man behöver ju inte riktigt lika mkt. jag menar, tar man en näve strimlor och jämför med pelleterad betfor så får man större volym med den strimlade.

hmmm.... har jag gjort mig förstådd?
 
frågade på granngården... de sa någonting i stil med att den pelleterade var bättre för kornas magar eller halsen eller vad det var. Kommer inte riktigt ihåg, men den var till för kor iallafall.
 
Men vad jag tycker är mkt konstigt är att för kor och grisar behöver man inte blöta betforen men för hästar måste man.

Men sväller det inte i magen på korna och grisarna??? för när betforen kommer i kontakt med den fuktiga strupen och blöta magsäcken bör det väl svälla???
 
det är inte att det sväller i magen man är rädd för på hästar. det är foderstrupsförstoppning.
 
Men det är ju det ag menar! foderstrupsförstoppning som är mkt hemskt och smärtfullt fr hästen borde ju bero på att det sväller i halsen!
 
Upptäckte skillnaden den hårda vägen.
en liter strimlad betfor blir blötlagd kanske 2-3 liter betfor.
1 liter pelleterad betfor blir hur mkt som helst man måste ta mkt mer vatten än man brukar. Tror att den svällde 8 gånger volymmässigt.
 
det innehåller ju precis samma saker, så självklart kan man ge det till hästar också, det gör jag för att jag tycker att det smakar godare ;) Men den är eg. gjort för att den forman passar bättre till kor.
 
korna idisslar ju.. kanske därför?
jag har i varjefall pelletterad betför till min pålle för han äter inte den strimmlade :smirk:
 
Prova och lukta&smaka själv, så ska du se...
Samma volym väger olika.
Behöver olika mkt vatten&tid för att vara klart.
Annars är det nog inte så mkt skillnad.
 
Men..... ok att korna har mkt salivutsöndring, det är jag med på, men :confused: jag undrar liksom... för hästar ska man ju låta det svälla i några timmar.... sväller det då i kornas förmagar då? :confused:
 
ja det sväller inuti korna.
men att det ska svälla inuti hästen är inget man oroar sig(så länge man inte har gett enorma mängder) utan att det ska svälla i strupen när dom äter.
Det står på pelletrerade betfor påsen att man kan ge till hästen.
 
så med andra ord så sväller det inte i kornas strupe men i hästens?? men jag kan ju tycka att det borde svälla mindre på hästar om de har mindre salivutsöndring... :confused: ....
nån som kan förklara för lilla jag?
 
Vi använder nästan alltid den pelleterade betforn, allra mest eftersom den tar mindre plats i fodertunnan :idea:. Den pelleterade väger ungefär dubbelt så mycket som snitseln, 625 resp 340 g/l har jag för mig att det är(inte bombsäker).

Pelletsen tar längre tid att svälla, men vi ställer ändå alltid betforen i blöt kvällen innan, så hos oss spelar tiden ingen större roll.
 

Liknande trådar

Svar
2
· Visningar
554
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Allvetande, visa och nördiga Bukefalos! Ungefär hur mycket väger en liter betfor? Mvh orkar inte ta med köksvågen till stallet.
Svar
2
· Visningar
720
Senast: svea
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp