Pellets-halt häst?

Debija

Trådstartare
Hej,

Undrar om någon mer upptäckt att hästar kan bli halta av pellets..? Har provat att ge min häst (knabstrupper/fullblod) Eggersmann Mineral Sticks för två år sedan, efter någon tid började han svullna lätt i ett ben och han blev halt. Sedan försvann det och efter någon vecka kom det igen, men då i något annat ben och så höll det på, ganska länge tills jag tillslut slutade ge honom det av en slump och hältan försvann. Och nu under våren har han blivit lite tunn, så jag började ge lucern i pellets-form (jag blöter det), och nu verkar det komma tillbaka. Han var halt förra veckan på höger bak, och igår på höger fram. Han har ätit lucern i ca 1 månad nu. From idag får han korn istället som test om hältan försvinner igen...
 
Jag tycker det låter oerhört osannolikt att orsaken är "pellets". Nån ingrediens kanske kan vara orsaken, men jag har svårt att tro att det är just pellets i allmänhet som orsakar hälta.
 
Ja men eller hur, jättekonstigt. Kom på att jag provat ge honom mineralerna igen, och det gav samma effekt så jag slängde resten. Jag tror det är något fett dom använder för att göra det till pellets, det kan ju vara det han inte tål.
 
Hej,

Undrar om någon mer upptäckt att hästar kan bli halta av pellets..? Har provat att ge min häst (knabstrupper/fullblod) Eggersmann Mineral Sticks för två år sedan, efter någon tid började han svullna lätt i ett ben och han blev halt. Sedan försvann det och efter någon vecka kom det igen, men då i något annat ben och så höll det på, ganska länge tills jag tillslut slutade ge honom det av en slump och hältan försvann. Och nu under våren har han blivit lite tunn, så jag började ge lucern i pellets-form (jag blöter det), och nu verkar det komma tillbaka. Han var halt förra veckan på höger bak, och igår på höger fram. Han har ätit lucern i ca 1 månad nu. From idag får han korn istället som test om hältan försvinner igen...
Som sagt, det är högst otroligt att någon häst blir halt av att få maten pressad till pelletts, möjligen av innehållet då.
 
Ja men eller hur, jättekonstigt. Kom på att jag provat ge honom mineralerna igen, och det gav samma effekt så jag slängde resten. Jag tror det är något fett dom använder för att göra det till pellets, det kan ju vara det han inte tål.
Lucernpelets består vanligen av bara lucern eller lucern+ mellas. Vetefodermjöl är ett annat populärt bindemedel
 
Nja, han är lite svullen. Men han är ganska varm. Innan har det varit från karpalen och ner, jämntjockt och halt i trav. Så det är inte helt som det var innan. Men på bakbenet var han rejält tjock förra veckan, och ville inte belasta det.
 
Han är bättre idag än igår, och igår fick han ingen lucern alls. Bara korn. Han gick i rasthage när han blev halt på frambenet, så tror inte han har gjort något där... Kan nästan omöjligt ha vrickat sig eller liknande i den.
 
Han är nu haltfri och inte tjock i något ben. Det är 5 dagar sedan han åt lucern senast.
 
Om hästen har en sjukdom som PSSM tex är det inte alls omöjligt. Det är ju inte pelletsen i sig som är problemet utan socker och/eller stärkelsehalten, vilken ofta är hög i pellets.
 
Hm ok. Vad innebär den sjukdomen? Hur yttrar det sig i övrigt isf? Är det inte hög stärkelsehalt i korn också? Det verkar han tåla iaf, jag har fortsatt att ge det nu. Hovslagaren var där igår, han hittade inget som tydde på att det varit en böld.
 
Ok. Jag tycker det är konstigt, svullnaden kommer ett par dagar efter att han ätit något i pellets-form... Trodde det skulle finnas fler som upplevt samma sak, men som sagt så hittar jag ingen info om det när jag googlar-runt. Känns inte som någon slump heller då det var två år sedan han var halt senast, och då hade han också ätit pellets (mineralerna).

Tack så mkt för länken, ska läsa på och se om jag hittar något annat samband.
 
Har du kollat ingredienserna i fodren han reagerat på? Som jag skrivit tidigare håller jag det mer troligt än själva formen.
 
Nej jag har inte gjort det. Det är inte formen han inte tål, såklart. Men dom har ju i något för att göra fodret till den formen, och det tål han nog inte.
 
Nej jag har inte gjort det. Det är inte formen han inte tål, såklart. Men dom har ju i något för att göra fodret till den formen, och det tål han nog inte.

Det brukar vara melass eller olja i lucernpellets. Men, jag undrar om inte jag hört att protein i lucern kan ge lite så där konstiga symptom men jag har ingen källa och kan inte komma ihåg om det jag skriver är sant.

Vet en häst som får kolik av betfor och korn. Inget annat. Så, varför skulle inte din kunna ha egenheter som ingen annan har? Tanke bara.
 
Haha, nä det är ju sant. Han har så många egenheter min häst, så jag blir inte förvånad:laugh:
 
Nej jag har inte gjort det. Det är inte formen han inte tål, såklart. Men dom har ju i något för att göra fodret till den formen, och det tål han nog inte.

Det varierar nog lite vad som används som bindemedel. Jag är långtifrån expert men min ponny med känslig mage har haft problem med foder från ett särskilt märke där jag googlade och hittade att fler hade haft problem med samma märke.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp