Pelleterad eller strimlad betfor?

mysboll

Trådstartare
Är det någon skillnad på dessa? Ger man lika stor mängd av båda? Pelleterad finns väl bara i 40 kg säck? Hur stor är en sån säck? Och VART får man tag på det? :confused: Granngården hade bara strimlad men inte pelleterad.

Massa snurriga frågor men jag har skaffat foderhäst så det är ju bäst att fråga så man vet. Har aldrig fodrat med betfor förut. ;)

Sv: Pelleterad eller strimlad betfor?

Jag tycker bättre om pelleterad än strimlad betfor. Men jag antar att det bara är en vanesak. Skillnaden ligger i att pelleterad måste blötläggas längre tid och i mer vatten.

Viktmässigt ger man ju samma torra mängd, men det blir ju mer foder volymmässigt med betpellets.

Mer vet jag inte, eftersom jag för stunden är hästlös. :(

Jag föredrar också pelleterad. Men vaaart får man tag på det?! Jag blir galen på att bo på det här stället, inget man vill köpa finns ju. :mad:

mysboll skrev:
Jag föredrar också pelleterad. Men vaaart får man tag på det?! Jag blir galen på att bo på det här stället, inget man vill köpa finns ju. :mad:
säg till på granngården att du vill ha pelleterad betfor, då ska dom kunna ta hem..

både pelletsarna och strimlorna innehållar samma näring viktmässigt.. men pelletsarna är lättare att hantera tycker jag.. strimlorna dammar förfärligt mycket..

Sen kan man få problem med icke uppblötta pellets...

Jag hade det liggande i vatten i 7 timmar och fortfarande var det inte helt uppblött trots mycket vatten....

Jag tänker aldrig mer köpa pellets...

mysboll skrev:
Är det någon skillnad på dessa? Ger man lika stor mängd av båda? Pelleterad finns väl bara i 40 kg säck? Hur stor är en sån säck? Och VART får man tag på det? :confused: Granngården hade bara strimlad men inte pelleterad.

Massa snurriga frågor men jag har skaffat foderhäst så det är ju bäst att fråga så man vet. Har aldrig fodrat med betfor förut. ;)
Jag upplever pelleterad betfor mer grötigt och svårdoserat.
Hästarna föredrar det strimlade mer också.Så jag ska absolut inte använda det pelleterade mer, enda fördelen var lätthanterat,dvs klibbar inte som det strimlade.

MercedesBenz skrev:
Sen kan man få problem med icke uppblötta pellets...

Jag hade det liggande i vatten i 7 timmar och fortfarande var det inte helt uppblött trots mycket vatten....

Jag tänker aldrig mer köpa pellets...

MINST 12 timmar skall det blötläggas! Jag gillar det också för att det kan blötläggas i 24 timmar, så man gör nytt i samma stund som man serverat det gamla. Väldigt smidigt!

Oj, 24h!

Vad är det som gör att pellets och strimlor skiljer sig åt vad gäller jäsning och bakterietillväxt vid blötläggning? Trodde att det hade med sockerinnehåll och själva vattnet att göra, inte strukturen på fodret...:confused:

Habina skrev:
MINST 12 timmar skall det blötläggas! Jag gillar det också för att det kan blötläggas i 24 timmar, så man gör nytt i samma stund som man serverat det gamla. Väldigt smidigt!
:eek: Jag har mitt liggandes i 2 timmar ungefär. Har alltid varit ordentligt uppblött. Beror ju på hur mycket vatten man tar. jag tar drygt det dubbla i vatten mot pellets. Men jag har upptäckt att det är bra att ruska lite på hinken när man hällt på vattnet så vattnet tränger mellan alla pellets.

Till trådskaparen: Lantmännen ska kunna ta hem om de inte har. Jag köper mitt på lantmännen.

Jag föredrar strimlad betfor. Det luktar godare samt ger, inbillar jag mig iaf, hästen mer att tugga. Den pelleterade blir ju som en enda gröt medan den strimlade behåller sin "struktur". Att den dammar mer spelar ju mindre roll eftersom man ändå blöter den... :smirk:

//Alice

pinky skrev:
Oj, 24h!

Vad är det som gör att pellets och strimlor skiljer sig åt vad gäller jäsning och bakterietillväxt vid blötläggning? Trodde att det hade med sockerinnehåll och själva vattnet att göra, inte strukturen på fodret...:confused:
Trodde jag också??? :confused: :devil:

Iaf fungerar alla annan jäsning på sådant sätt att det har med temperatur, vatten och näring (sockret/kolhydrater i det här fallet) att göra...

//Alice

Mysaan skrev:
jag tar drygt det dubbla i vatten mot pellets.

Och jag tar alltid tio gånger mer vatten än pellets. :crazy: Jag börjar fundera på om vi pratar om samma sak här. :confused:

Hur som helst, för mig har det alltid fungerat som följande:

Strimlad betfor: Blötlägg minst 1 h max 12 h i 3 ggr så mycket vatten.

Betpellets. Blötlägg minst 12 h max 24 h i 10 ggr så mycket vatten.

Gällande jäsning, det har jag aldrig råkat ut för under mina elva år som hästägare, men sedan hade jag väldigt svalt där jag har fodret. :angel:

har provat både och. tyckte största skillnaden var mängden förhållande till vikten. ska man ge mkt så tyckte jag det var bättre med pelleterad. men istället för kallvatten har jag så varmt jag bara får i kranen o har ca tre ggr så mkt vatten. detta har svällt helt o hållet på ca. 1 timme. blir visserligen grötigt, men behändigt. vill jag ha lösare häller jag bara på mer vatten, eftersom det redan är färdigt. jag köpte mitt betfor på lantmännen o säcken på 40kg tar inte så himla mkt större plats än den strimlade säcken.:banana:

har provat både och. tyckte största skillnaden var mängden förhållande till vikten. ska man ge mkt så tyckte jag det var bättre med pelleterad. men istället för kallvatten har jag så varmt jag bara får i kranen o har ca tre ggr så mkt vatten. detta har svällt helt o hållet på ca. 1 timme. blir visserligen grötigt, men behändigt. vill jag ha lösare häller jag bara på mer vatten, eftersom det redan är färdigt. jag köpte mitt betfor på lantmännen o säcken på 40kg tar inte så himla mkt större plats än den strimlade säcken.

Habina skrev:
Och jag tar alltid tio gånger mer vatten än pellets. :crazy: Jag börjar fundera på om vi pratar om samma sak här. :confused:

Hur som helst, för mig har det alltid fungerat som följande:

Strimlad betfor: Blötlägg minst 1 h max 12 h i 3 ggr så mycket vatten.

Betpellets. Blötlägg minst 12 h max 24 h i 10 ggr så mycket vatten.

Gällande jäsning, det har jag aldrig råkat ut för under mina elva år som hästägare, men sedan hade jag väldigt svalt där jag har fodret. :angel:

Jag har aldrig haft strimlad men stallägaren använder det och de blötlägger med dubbla vatten och i ca 30 minuter.

På min pelleterade säck står det blötlägges minst 2 timmar. Jag har de ofta i ljummet vatten 1-1½ timme. På 4 dl betfor använder jag knappt 1 liter vatten

Den pelleterade tar lång tid på sig för att svälla, jag väljer hellre strimlad betfor, jag undviker allt som har med pellets att göra ö h t

Vi ger pellets, MKT lättare att skopa upp när man har 17 hästar att fodra.

Men det tar mkt mkt längre tid att svälla och krävar mkt mer vatten än vad man tror i början ;) Vi sväller med hett vatten och då är det färdigt när man mockat klart, ger lunchen direkt och det som är kvar är till morgonfodringen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama