Pelleterad betfor eller snittar?

Föredrar helt klart strimlad!!

Den pelleterade blir ju bara en grynig massa när den är uppblött, den strimlade är det ju lite tuggmotstånd i. Dessutom tar den så förb****t lång tid på sig att svälla. Funkar inte om man har bråttom nån dag... (Men ni får väl maten iordninglagd?)
Sen så har de säckar jag köpt varit fulla med sand (Alltså inkapslad i pelletsarna) eller vad det kan vara, det knastrar i tänderna nåt fasansfullt iaf! Har aldrig hänt med strimlad betfor, möjligtvis att det kan knastra lite i botten av säcken, när man kommer till smulorna. (Och ja, jag smakar ordentligt på allt hästfoder! ;) :d)
 
(Men ni får väl maten iordninglagd?)

(Och ja, jag smakar ordentligt på allt hästfoder! ;) :d)

Jo, det får vi ju. Men eftersom jag ger en ansenlig mängd lusern hack på kvällen blir det överfullt i krubban så betforen kommer inte att få plats. Så jag tänkte ge betforen efter ridning och då kan jag även passa på att kladda ner b-vit och annat "gjos". Litar inte riktigt på att betforen komms ihåg på kvällen om hon ska ha två burkar... :crazy:

Hua, smaka på hästfoder. *bäva* Det vet jag inte om jag vågar....fast Krafft protein luktar ju som Memma så man vet ju aldrig... ;)

//Alice
 
Men ge betforen till frukost då? Det kanske inte är så lämpligt när det blir varmare iofs, men än så länge är det ingen fara, tycker jag.

Min häst äter annars "gojset" utan betfor, det räcker med att hälla det över lucernhacket... Eller är din häst kräsen av sig?

Betfor, sojaskrå, Hestekraft, Kraffts nya müsslifoder och mineraler är :d! Havre är också mumsigt, men det är så jobbigt att skala varje korn innan man äter... Lucern är HEMSKT! Beskt som :devil:... Hö är inte heller nån höjdare. ;)
 
Pelleterad betfor
Dammar inte, är lätt att mäta och hantera.
Smakar inte någonting, blir väldigt smulig, tar LÅNG tid på sig att svälla klart.
Kokande vatten: 30 min
Varmt kranvatten: 4 h
Kallt kranvatten: 5 h

Riven/strimlad betfor
Smakar sött och bra, mer tuggmotstånd än pelleterad, ser fräschare ut färdigblandad.
Dammar väldigt mycket, svårt att skopa upp i foderskopa när det är torrt, tar ganska mycket plats.
Kokande vatten: 5 min
Varmt kranvatten: 40 min
Kallt kranvatten: 2,5 h

så om du vill ge din häst betforn efter det att du ridit så skulle jag rekommendera strimlad betfor, då kan du blöta den direkt när du kommer till stallet och ge den när du går därifrån (efter ridning och annat pyssel, bör väl ta 2 timmar minst) Kompisen använde en vattenkokare i stllet och blötte betforn innan vi stack ut med hästarna så dom fick mumsa på det när vi kom tillbaka.

(jag smakar på all hästmat jag oxå, t.ex så smakar krafft groov saltare än krafft grund, för man ger inte ens älskling mat som man inte är villig att smaka på själv anser jag..)
 
Jag föredrar strimlad betfor för att...
1, Den sväller fortare än pelleterad.
2, Den peleterade blir som bara en "gröt" medan den strimlade behåller sin struktur men blir mjukare.
3, Den borde innehålla mer fibrer (vet ej säker om det är så)
4, Den ser aptitligre ut.
 
Våra hästar föredrar pelletterad. inbillar mig att smaken bevaras bättre än i den strimlade, den blir ju bara gummiaktig. Att pelletsen blir grötig spelar ingen roll eftersom den blandas med annat foder. //Mari
 
Efter att ha läst era svar och funderat lite själv har jag beslutat mig för snittbetfor. Det blir "lättast" så. :D Då behöver jag inte oroa mig för att det inte hinner svälla.

//Alice
 
Jag gillar båda men eftersom att den strimlade inte behöver svälla lika länge så använder jag den. :)
 
Peletterad, hästarna vill inte ha den snittade
eck16.gif
dom tycker inte om den.
 
Svar till:
(jag smakar på all hästmat jag oxå, t.ex så smakar krafft groov saltare än krafft grund, för man ger inte ens älskling mat som man inte är villig att smaka på själv anser jag..)
_______________________________________________________________

Det är en väldigt rar tanke :)
Jag har inte smakat nått pelleterat foder men betfor havre, kli och korn + mineralerna har jag provat... :D
Och en sak kan jag säga...
Jag har full förståelse för hästar som INTE äter "grus" mineralerna (Min gör inte det så hon får pelleterade istället).
 
ja usch ja.. grusmineralerna är hemska.. och det känns bättre att ge lite dyrare mineraler i pelletsform än de där gruset :D
 

Liknande trådar

Mat Tänkte bjuda på snittar inom snar framtid och önskar lite inspiration, så vilka är era godaste snittar?
Svar
12
· Visningar
664
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Snart dags att börja på babysim! Men vad ska lillen ha på sig? Finns ju en uppsjö olika modeller på badbyxor/blöjor. Både engångs och...
Svar
18
· Visningar
939
Senast: sthu
·
Utrustning Någon som lyckats fastna i stigbygel med tåkappa eller i korgstigbygel? Har fastnat 4 gånger i olika varianter (gummiband, vanliga...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 568
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp