Pelhambett

carriemma

Trådstartare
Hej!
Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;)
I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra men i hoppningen är det så mycket svårare. Ibland funkar ett mjukt, rakt applemouth bett till henne, ibland ett vanligt tredelat i metall men oftast är det pelhamet som funkar allra bäst. Det är tvådelat och inte jättetjockt men hon tycker om det. Efter gårdagens tävling var det däremot inte lika bra som vanligt. Hon blev lång och flack och jag kunde inte ta ihop henne. Hon vågade inte heller ta stöd på det eller lita på handen även om jag var väldigt, väldigt mjuk. Hon brukar hoppa stort och slänga hjärtat före och hoppa sen men igår blev det omtramp på i princip varenda hinder.

Jag och min tränare/mamma pratade då och funderade på om bettet kan vara lite för skarpt i vissa lägen och vill gärna prova ett mildare pelhambett då hon ändå trivs väldigt bra på pelham. Så mildare än ett tvådelat i normal tjocklek men inte jättelånga skänklar, max 10 cm. Jag har sett att det finns applemouth pelham som är mjuka och att det finns tjocka i svart gummi och raka och delade. Vad tror ni kan passa? Vi har inte så mycket erfarenhet av just de olika pelhamen så lite expertråd mottages gärna:bow:

Kan det inte vara ngt annat som är fel då? Kan ju vara ngt annat som klämmer och stör hästen. Eller att den har ont någonstans. Eller så var hästen bara trött av ngn anledning.

Ledade hävstångs bett är dock inte så trevliga, de slår lätt upp i gummen på hästen och klämmer lanerna.
Jag har bytt till ett oledat bett i så fall, eller ett lock upp bett åtminstone.

Ja det skulle kunna vara något annat som är fel, vi ska kolla det med och ge henne vila nu ett tag. Men två dagar innan red jag på ett vanligt tredelat och då gick det bra, dagen efter och på tävlingsdagen red jag på pelhamet och då var hon likadan så jag tänkte därför att det kan vara något med det. Dessutom har vi tänkt på ett mildare och kanske inte ledat men undrar då vad som är mildare, mjukt gummi, hårt gummi, inget gummi mm...

oledat hade jag valt. Har även häst som ärkänslig för friktion = tandis har förbjudit syntetbett. Syntetbett överlag tar ju även mer plats i munnen pga tjockare.

Jag rider ofta utan deltatygel på pelham, med tygeln i översta ringen. Mildare alternativ iom att stångverkan blir mindre.

Kimblewick annars? Upplever det mildare. Har det på övre hacket så blir det inte speciellt mycket hävstång.

Jag håller mig till oledade stångbett.
Jag har nyligen köpt ett Globus pelham, som inte har speciellt långa skänklar (inget s.k. babypelham, men jag upplever skänklarna som kortare än på det pelham jag haft tidigare).

Håller dock med @Marty om att kimblewick är ett trevligt alternativ - värt att prova och jag skulle absolut göra det i din sits. Om du har tygeln lös i bettringen kan du reglera mellan lite hävstång och så gott som ingen hävstång (lite blir det ju alltid), och slipper "joxa" med dubbla tyglar ( <- jag är ingen förespråkare av delta).

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Hjälp mig brainstorma! Hästen är en mycket stressad häst med orolig mun. Han kan ibland bli väldigt stark men behöver ett milt bett...
Svar
15
· Visningar
3 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka