Eftersom jag inte alls håller med om att man "alltid" använder delta till pelham försöker jag komma fram till vad det är som (kanske?!) är förbjudet på ponny!
Det jag menar med delta är en stropp som man spänner mellan de båda ringarna, som jag i brist på bättre benämning kallar "stångring" och "tränsring". Runt denna stropp spänner man sedan tygeln. Är vi överens så långt?
När man fäster tygeln på ett delta kan tygeln glida lite, man får ingen fast "utväxling" mellan "stång" och "träns". Om man i stället fäster tygeln direkt i "tränsringen" och sedan en kort stump mellan stångringen och en fästpunkt en liten bit in på tygeln får man ett fast förhållande. Hög hand - mycket stång, låg hand - ingen stång. Jag kallar inte detta för delta, men det kanske andra gör? Är detta tillåtet eller inte?
Jag tycker personligen att det mest logiska med pelhambett skulle vara att använda två tyglar, det är därför jag frågar. Men är det så att man MÅSTE HA DELTA så kan det väl inte innebära något annat än att man inte får ha detta? Det kanske anses för svårt för ungdomar att hålla ordning på tyglarna vid hoppning?
Jag förstår däremot mycket väl att man kan vilja förbjuda att tygeln enbart fästs i stången!
En tygel, enbart fäst i "tränsringen" verkar möjligen lite meningslöst, men finns det anledning att förbjuda detta? Det borde väl snarast vara mildare än att använda deltat?