Pelham eller vad till iiivrig hoppare..,,

Harbor

Trådstartare
Jag vet att man får ilskna kommentarer när man frågar sånt här, men....,
Min dotter har en fantastisk häst som är jättesnäll och samarbetsvillig. Men när de har hoppträning eller tävling så blir han så ivrig att han rusar på gränsen till livsfarlig. Så länge som de svänger, avstånden är korta så går det att ha kontroll, men om det blir en serie med hinder på långsidan så är det jättesvårt att hålla in honom, han får sån fart och kraft.
De har tränare en gång i veckan, så de får hjälp, men detta är deras problem. Vi har försökt snälla bettlinjen, kimblewick med futtigt resultat, nu har de haft ett tredelat babypelham, men det går inte heller. Tränaren föreslog ett helt rakt pelham.
Kimblewicket var ett Beris men han gnagde på det.
Nu tar jag gärna emot tips. Vad skulle kunna funka?

Pelham finns ju i massa olika material också, vanlig metall, gummiklädda, syntet. Skillnad?
Och sen finns det babypelham och vanligt med längre skänklar.

Jag skulle börjat med ett vanligt rakt i metall utan port. De svarta i gummi blir så himla tjocka och de i syntet blir lätt vassa om det gnagar och det verkar ju er pålle ha tendenser att göra.

Vill bara upplysa om att aldrig använda delade hävstångsbett. Det blir som en hel kedja runt käken och blir superskarpt och elakt.

Som Bison sa använd dubbla tyglar och inte delta, annars blir det gärna väldigt luddiga signaler till hästen.

Tar ett tag att lära sig att ride med duddla, men när man har lärt sig finns det inget bättre :up:

Har tränaren föreslagit rakt pelham så börja med det.
Sen gäller det ju att komma fram till vad som funkar för just ert ekipage.
Kan du låna lite olika bett av vänner och bekanta så kan det hjälpa mycket.
Vill man ha ett lite mjukare bett men har en häst som gnager så finns det bett-tejp eller latextejp som du kan vira runt och sen bara byta vid behov :)

Jag rider alltid på dubbla tyglar men kan man inte hantera det så är ju delta att föredra. Personligen tycker jag att delta funkar bra på raka bett men inte alls på delade.
Rider man ponny får man inte tävla på dubbla tyglar utan måste rida med delta.
Ja, jag rider på delade pelhambett och nej, det är inte superskarpt och elakt för jag kan hantera det.
Bettet blir precis så snällt eller elakt som handen gör det till!

Ja, jag rider på delade pelhambett och nej, det är inte superskarpt och elakt för jag kan hantera det.
Bettet blir precis så snällt eller elakt som handen gör det till!

...jag rider också på delat pelham ibland. Min häst funkar helt enkelt inte på raka bett alls, och just då hittade jag ingen ledad jaktstång varav valet föll på ett babypelham :)

Man kan inte hantera det då det alltid kommer inverka på samma sätt oavsett vem som håller i tyglarna dvs, lägga sig som en kedja runt käken.

Måsta man nödväntigtvis ha delade kan man ha med lock up, resten ska i soptunnan.

Man kan inte hantera det då det alltid kommer inverka på samma sätt oavsett vem som håller i tyglarna dvs, lägga sig som en kedja runt käken.

Måsta man nödväntigtvis ha delade kan man ha med lock up, resten ska i soptunnan.
Fast alltså... Det jag fått lära mig är att när du tar i tygeln på ledade stångbett åker skänklarna bak och kedjan blir slapp och därav blir inte effekten av stången korrekt? Hur det ska kunna verka som en kedjesnara runt underkäken förstår jag inte...?

Fast alltså... Det jag fått lära mig är att när du tar i tygeln på ledade stångbett åker skänklarna bak och kedjan blir slapp och därav blir inte effekten av stången korrekt? Hur det ska kunna verka som en kedjesnara runt underkäken förstår jag inte...?
Kedjan åker ju uppåt/bakåt av tygeltagen, det som händer med det ledade bettet är ju att det trycks ner på lanerna och upp i gummen. Så genom trycket i tygeln blir det som en "kedja runt om käken. För att kedjan ska bli slapp så måste hävstång en gå åt andra hållet, dvs framåt.

Lock up bett och 2 tyglar hade jag föredragit på min häst, då hon inte trivs med helt raka bett och jag vill ha en chans att rida helt på träns bettet och ha hävstången som nödbroms/ förstärkare.

skänklarna åker alltid bakåt på stångbett ;). Precis som att alla bett verkar bakåt då man tar i tygeln då ryttaren sitter bakom hästens huvud ;)

Ja, men viker sig. Viks bak -> "slappare" kedja
Nix, ju mer bakåt man tar skänklarna ju mer tar kedjan emot.
ser inte hur du menar. På ett ledat bett så kan skänklarna röra sig oberoende av varandra, men har aldrig sett ett bett med fasta ringar vika sig förutom om man sätter ett b rings bett upp och ner då..
rita gärna upp med bilder :)

Ja, men viker sig. Viks bak -> "slappare" kedja

Nu tänker du på vad som händer med nederdelen av stången så att säga, den går bakåt. Men vad händer i andra änden av stången? Jo den går framåt. Dvs såhär: \ Så när nederdelen av stångskänkeln går bakåt och överdelen går framåt, då dras kedjan åt under hakan på hästen. Samtidigt pressas bettet ner mot hästens tunga och laner.

Ett ledat stångbett lägger sig lite runt käken, vilket ger ett ökat tryck på lanerna och mindre över tungan. Ett tvåledat kommer ta i gommen istället. Ett tredelat behåller mer tungtryck men pressar extra hårt mot lanerna när det viker sig.

Sen, vissa hästar föredrar ledade stångbett, så jag avstår från att kategoriskt bannlysa dem. Men så långt man kan - undvik dem.

tänk ett tvådelat pelham. du tar i tygeln som sitter i stora ringen -> pelhamet viks -> skänklarna (ja, hela) hamnar längre bak och kedjan slackar.

drar man i stångtygeln snurrar bettet upptill 45 grader osv. det är inte den rörelsen jag menar.

tänk ett tvådelat pelham. du tar i tygeln som sitter i stora ringen -> pelhamet viks -> skänklarna (ja, hela) hamnar längre bak och kedjan slackar.

drar man i stångtygeln snurrar bettet upptill 45 grader osv. det är inte den rörelsen jag menar.
aha du menar så, men det ska nog till ett för långt bett för att bettringarna och kedjan ska flyttas bakåt. mer än ngn millimeter och kedjan kommer inte bli slapp då hästen är grövre bakom kedjan än framför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka