pelham bra eller dåligt??

D

devil_flickan

hej! jag har ett halvblod på 16 år som man inte kan rida med vanligt bett på, han blir jätteorolig i munnen ,men när jag sätter på pelhamet går han hur fint som helst . jag undarar om det ger någon skada om man bara rider på pelham ??

Sv: pelham bra eller dåligt??

Har du provat att rida på ett vanligt bett med tungfrihet, är man minsta hård i handen så kommer hästen med tiden att bli rätt okänslig i munnen.

Pelham erbjuder tungfrihet, och det kan vara så enkelt att din häst ogillar trycket mot tungan.

Jag har också en häst som blir "orolig" i munnen om inte bettet passar perfekt. Har hittills hittat två bett som han gillar och det ena är ett vanligt rakt tränsbett och det andra är ett tredelat eggbett, dvs relativt milda bett som ligger still i munnen. Problemet för oss har ju inte varit att han blir stark så därför finns inget behov av skarpt bett utan istället ett som "lugnar" och som han vågar ta stöd på. Tvådelat bett hatar han för det petar upp i gommen.

då han har 2 delat pelham så vet jag int om det ger någon tungfrihet

om du ger han tvådelat vanligt tränsbett då?
Hur definerar du "Orolig i munnen" Blir han tjaffsig eller går han o lyfter/sänker huvudet hela tiden eller biter han tag i det eller vad gör han?
På mitt förra sto red jag på pelham länge och väl, (när jag fick henne var hon så jäkla pigg - en fara för omvärlden :D haha ^^ ) sen bytte jag till massa olika bett. Hittade INGET bett hon verkade trivas på eller som hon ville ta stöd på tills jag hittade ett tredelat med en droppe imitten alltså som en bågad droppe. Hon trivdes som fisken i vattnet med det.

Sen tycker jag att tvådelat pelham kan disskuteras hurvida det är bra eller inte, jag tycker att pelham ska vara rakt.

Sen tycker jag att tvådelat pelham kan disskuteras hurvida det är bra eller inte, jag tycker att pelham ska vara rakt.

Håller med dig! Hävstångsbett bör vara raka med eller utan port (beroende på hästen) Om Svea hittar hit så vet jag att hon har en jättebra förklaring ;)

jag undarar om det ger någon skada om man bara rider på pelham ??

själva skarpheten bestämmer du som ryttare och hur mjuka och följsamma händer du har. På ett pelham kan man rida både på bridong och stång (dubbla tyglar) så det blir lite som ett kandar men med ett och samma betsel.

om du ger han tvådelat vanligt tränsbett då?
Hur definerar du "Orolig i munnen" Blir han tjaffsig eller går han o lyfter/sänker huvudet hela tiden eller biter han tag i det eller vad gör han?
På mitt förra sto red jag på pelham länge och väl, (när jag fick henne var hon så jäkla pigg - en fara för omvärlden :D haha ^^ ) sen bytte jag till massa olika bett. Hittade INGET bett hon verkade trivas på eller som hon ville ta stöd på tills jag hittade ett tredelat med en droppe imitten alltså som en bågad droppe. Hon trivdes som fisken i vattnet med det.

han lyfter och ruskar med huvudet och så tuggar han konstant på bettet

hej! jag har ett halvblod på 16 år som man inte kan rida med vanligt bett på, han blir jätteorolig i munnen ,men när jag sätter på pelhamet går han hur fint som helst . jag undarar om det ger någon skada om man bara rider på pelham ??

då jag rider med väldigt mjuka händer för att inte skada hans mun

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar