Pedigree Junior

Ainon

Trådstartare
Vad tycker ni om det fodret?

Fick rådet av uppfödaren att byta till det från Royal canin (vilket jag gjort för 1 månad sedan) då min valp har stor aptit, en drygt 1kg klump som gärna trycker i sig 2 dl foder per dag :o Nu äter han pedigree och är begränsad till att äta 1,5dl/dag.

Han är bra i hullet (åt det kraftigare håller) och har väldigt fin päls iaf.

Sv: Pedigree Junior

Varför ger du honom mindre mat på ett sämre foder?

Generellt sett så är det ju så att hundarna brukar få äta mer av typ Pedigree, än vad dom behöver göra av RC, pga dess olika innehåll och protein/fett-värden.

I övrigt, för att svara på frågan, så gillar jag inte Pedigree alls. Jag gillar inte direkt någon typ av foder som liknader det heller, det är mest spannmål och annat skit i som mina hundar aldrig mått bra av.

Eftersom normalt för rasen och hans storlek är att äta knappt 1dl av foder typ RC (dvs han kan äta mer av pedigree), han trycker i sig 2 dl RC om han får äta så mycket han vill :crazy:

Senast ändrad:

Min hund åt det när hon kom från uppfödaren, bytte så fort jag kunde tycker det innehåller mest skit (spannmål) + att hon kliade sig nåt så kopiöst.

Idag vet jag att hon är veteallergisk, så nu blir det färskfoder och Orijen.

Nä, det måste finnas bättre foder än Pedigree.

Vad åt din hund när du fick den från uppfödaren? Varför ger hon rådet att ge Pedigree, åt han det från början annars brukar ju uppfödare rekommendera sånt de blir sponsrade på.

Jag har jämfört lite och det är ju ingen jätte stor skillnad mellan fodrens protein och fett %.

Pedigree ligger något lägre men har sämre innehåll...

Kan du inge mindre av RC istället och fylla på med ex ris ( som bukfylla )?

Hej!
Jag har en valp på sex månader som åt Pedigree vuxenfoder hos uppfödaren. Helknas tyckte jag. Och bytte till Pedigree Junior. Men det var bara för att jag, innan jag hämtade honom tagit reda på vilket foder han åt just då. Köpte påsen på vägen då jag hämtade honom.
Hur som helst. Det fodret är enligt mig inte bra, det är för mycket spannmål och gu´vet allt, i det fodret.

Jag gick över till Centaturio valpfoder och det äter han idag. Han får mindre mängd foder per dag, det blir drygt, en säck på femton kilo räcker i cirka tre månader. Som utfyllnad kokar jag ris som han får i maten och killen växer och mår jättebra.

De här "komersiella" fodren som finns ger jag inte mycket för, skulle jag rekommendra något öht. så är det Orijen eller Cenaturio. De innhåller inga onödiga kemikalier, spannmål och annat "skit". Bara natuliga produkter.

Ja, men man kan ju inte alltid gå på vad som är normalt för rasen eller vikten.

Min ena hund äter ungefär 100 g mer per dag än vad hans ras och vikt borde göra, och detta av ett högenergifoder dessutom. Alla är ju så olika.

Nä, jag skulle aldrig ge min hund pedigree. För mkt skit och spannmål.
Min äter Eukanuba.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 786
Hundhälsa Hej! Min tik har under dräktigheten ätit PrimaDog chicken & potato och tanken är att även valparna ska börja äta detta om nån vecka men...
2
Svar
31
· Visningar
2 007
Senast: Sel
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 138
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka