Pedagogiskt att låta barnet fullföja sitt sparande?

Sissa

Trådstartare
Min dotter sparar till en kamera, fotografering är ett stort intresse. Hon är väldigt målmedveten i sitt sparande, och har stenkoll på varenda krona. Sedan länge finns en budget som hon slaviskt följer upp, räknar om och kalkylerar på. Hennes mål var att ha kameran första juni. Nu tror jag det är omräknat till första maj, sparandet har gått bättre än planerat.

Idag fotar hon med en av familjens kameror som inte är så bra.

I dagsläget saknas det omkring 1700 kronor tror jag det är. Jag kom på idén att hon skulle låna dem av mig, för att fortsätta jobba och slita för pengarna hon gör idag, men ge dem till mig istället vartefter. Hon städar, tvättar, passar sin lillebror samt sparar sin månadspeng.

Tror ni det är dumt ur ren pedagogisk synvinkel att göra en sådan lösning? Är det viktigt i sig att fullfölja sitt projekt och få kameran först när hon verkligen har pengarna? Hur skulle ni resonera?

Kameran är dyr, hon har sparat sedan i somras eller tidig höst. Hon skulle fortsätta spara och betala varje öre av kameran själv, men betala av. Villkoret skulle vara att den skulle vara betald samma tidpunkt som hon planerat, så att hon inte börjar sluta spara när hon väl fått kameran i förtid. Det litar jag till ett hundra procent på att hon skulle hålla.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Pedagogiskt att låta barnet fullföja sitt sparande?

Hur gammal är hon? Du kan inte ge henne några större jobb som hon kan få lite mer betalt för, tex måla om eller nåt? Eller att du ger henne 500 av någon anledning (tex att hon klarat något i skolan) så att det går lite snabbare. Om hon inte har själv har bett om det här upplägget som du föreslår så tycker jag att det är dumt att låna henne pengar i utbyte mot framtida arbete. Det blir betydligt lättare för henne att lyckas och fortsätta vara motiverad om hon har moroten med kameran framför sig.

Med tanke på att det nu för tiden är så vanligt med folk som lånar till allt istället för sparar först och köper sen, skulle jag låta henne spara ihop pengarna. Det är ju inte så länge kvar till maj.

Eller bara ger henne pengarna för att hon varit så duktig och sparat, kanske inte hela summan iom att det är rätt mycket pengar, men kanske hälften eller så? Det är bra gjort att spara och gneta så länge utan att unna sig nåt, tycker absolut det kan vara prestation nog för att man som förälder ska gå in och subventionera lite. Eller om hon fyller år den närmsta tiden kan hon ju få resten av summan i födelsedagspresent.

Att låta barnet jobba på avbetalning känns i min värld lite märkligt, också konstigt att låta barnet ha skulder till föräldrarna.

Uttrycker hon på något vis att det är jobbigt eller tråkigt att vara hänvisad till den sämre kameran?

Uttrycker hon att det är jobbigt att spara alla pengar hon får ihop? (Det verkar ju inte så eftersom planen har räknats om från juni till maj.)

Om det i någon mening av ordet är "synd om henne" för den trista kamera hon nu använder, skulle jag fundera på att göra som du säger, fast jag skulle hellre ge henne en del av pengarna än låna henne dem. Förutsatt att du inte tror att hon känner sig överbeskyddad/liten av det.

Beroende på hur det ser ut i familjen och nätverket med ekonomi, vanor och sådant, så skulle jag också ha tipsat tex barnets mormor om att här finns ett arbetssuget barn i behov av pengar, som gärna tar ett litet extrajobb mot betalning.

Låt henne spara klart. Ge henne tillfredsställelsen att fixa det helt själv! Visst kan det vara roligare för stunden för henne att få kameran i förtid, men att fixa själv tror jag ger en annan, ännu häftigare upplevelse, som hon har mer nytta av i längden.

Vilken duktig tjej!
Jag håller med övriga, ge henne tillfälle att tjäna ihop en lite större summa på större jobb och/eller låt henne spara klart! Lär henne inte genvägarna nu när hon är inne på den 'rätta' vägen.

Låt henne spara klart! Annars kan det bli problem vid nästa grej det ska sparas till!
Erbjud henne istället att få göra några extra större grejer där belöningen blir en viss summa pengar.
Håller med alla andra här, tror att hon kommer känna sig nöjdare om hon sparat ihop till något än att du lånar en tid.
Härligt duktig tjej! All beröm till henne!!

Låta henne lyckligt med sina ihopsparade pengar själv få gå och köpa kameran när hon är färdig med sitt sparande.

Om hon väntat så länge varför få den tidigare, om det inte är för ett speciellt tillfälle förstås (resa, födelsedag, ridtävling eller ngt).

I övrigt tycker jag inte det spelar någon större roll om hon betalar alla pengarna tillbaka till dig. Den pedagogiska poängen är ju nådd ändå, hon har sparat långt själv. Att få resten till kameran skulle inte göra henne till en slösa.

Däremot så, om jag utgår från mig själv när jag var liten, så skulle jag varit lyckligare av att få spara alla pengar färdigt och sedan köpa kameran helt själv än av att få låna resten av pengarna och sedan spara i efterhand. (detsamma med att få resten av kameran)

(Dessutom är det en oerhört praktisk regel inför framtiden, att spara först och köpa sedan (utom kanske för bilar och bostäder))

Senast ändrad:

Jag ar inne pa samma linje som Mabuse. Ge henne resten av pengarna for att du tycker hon varit duktig och sparat sa mycket sjalv. Eller lat henne spara klart sjalv.

Låt henne spara klart. Ge henne tillfredsställelsen att fixa det helt själv!

:bow::bow:

*KL*

Jag skulle inte vilja "lära" ett barn att låna till sådana småsaker som en kamera är. Och sista maj är inte jättelänge fram, har kon klarat sig hit klarar hon med all säkerhet resten.

Alternativt, som någon nämnde, ge henne lite av summan som belöning.

Duktig tjej är det iaf!! :)

Håller med alla andra här, tror att hon kommer känna sig nöjdare om hon sparat ihop till något

Fast alla skriver inte så.

Jag har inget minne av att det någonsin har gjort någon skillnad för min glädje över saker om jag eller någon annan har betalat.

*kl* och svarar alla på en gång.

Jag har helt avskrivit idén att hon ska låna av mig. Däremot har jag föreslagit att hon jobbar och satsar extra här i en månad, så kan jag betala resten. När vi kollade på budgeten, och med de extrajobb hon kunde utföra, skulle hon ha alla pengar redan om tre veckor, under helgen vecka 10.

Petruska frågade om hon uttalat missnöje med nuvarande systemkameran. Det har hon. Den hon sparar till är Nikons dyraste "entusiastkamera", så det är en klar användarförbättring som väntar. Däremot finns inget missnöje med att jobba ihop pengarna. Hon är flitig som en myra och extremt målmedveten. Hon berättade hur hon lägger upp städningen och tvättningen. Hon fixar allt på tre timmar eftersom hon vill få det gjort samtidigt. Går ut prick i tvättstugan, dammsuger hela lägenheten mellan fem över och tjugo i. Går ut i tvättstugan. Torkar golven under nästa paus från tvättstugan. Går ut en tredje gång och städar sedan toa/badrum under den sista tvättstugepausen. Går ut och hämtar tvätt och viker. :p Sådär effektiv har jag själv aldrig i mitt liv varit :o

Jag spinner vidare. Eftersom det är en såpass dyr kamera, 12 000, finns inte på världskartan att hon skulle få den. Det var så det här upplägget med att jobba ihop till den kom upp. Jag tror i och för sig som Petruska att hon skulle vara exakt lika glad över kameran om hon fick den, eftersom hon så gärna vill ha just en sån. "Den ligger så bra i handen", säger hon efter att ha klämt och känt på den på Mediamarkt, och hon kan alla detaljer och data om kameran :D Mina flickor går i en skola där barnen får I-phones, systemkameror (utan att vara särskilt fotointrsserade) och andra dyra prylar kastade efter sig. Mina barn har aldrig haft det på det sättet eftersom de ekonomiska förutsättningarna saknats. Kanske är det en klassfråga som jag har med mig från min pappa, där hans värdering var att man ska spara först och köpa sen. Barnen (och föräldrarna kanske) i mina barns skola kommer från andra förhållanden, där de uppenbarligen har råd att ge barnen mycket prylar utan motprestation. De vill att barnen ska vara barn, ha kul och utöva sina intressen, och få det de behöver. Själv gillar jag faktiskt tanken på att mina barn vet att saker kostar, och vad de kostar. Självklart ger jag dem det jag har råd med i form av androidtelefoner osv. De måste inte jobba ihop till allt själva, de stackars barnen.

När hondottern väl köpt kameran, fortsätter hon med kommande sparprojekt. Bättre objektiv, motljusskydd och allt vad det var :D

Lite till. Mina stora grabbar har blivit väldigt bra på att som studenter dra in pengar och använda dem vettigt. Jag är väldigt glad över det. Nu idag, har jag bättre ekonomiska förutsättningar än när de var små och kan bjuda alla fyra barn på resor tex. Jag vet att de uppskattar det mycket, och det är det viktiga för mig. Det har aldrig varit självklart att få det och det, och resa mycket (inte alls i princip när de var små), så det kan uppskatta det extra mycket nu. Tänker jag.

Jag har den kameran, och vill bara flika in att det är ett väldigt bra köp :).
Hoppas att vi kan bli lika kloka föräldrar som du när dottern blir äldre, vi har tyvärr en förmåga att köpa lite för snabbt till henne :crazy:.

Det är klokt att låta henne spara och jobba ihop till att själv, hon kommer alla gånger vara mkt räddare om det hon själv jobbat ihop än det hon får och uppsakatta det mer. det är min erfarenhet om man kikar på barn idag!! min man har fått samma uppfostran vad gäller pengar, det fick inte jag, men han har lärt mig. vilket jag tackar o bockar för:) all cred till en förnuftig förälder!:bow:

Jag har den kameran, och vill bara flika in att det är ett väldigt bra köp :).
Hoppas att vi kan bli lika kloka föräldrar som du när dottern blir äldre, vi har tyvärr en förmåga att köpa lite för snabbt till henne :crazy:.

Kul att höra att du är nöjd med kameran. Hon har valt den noga, noga och berättar då och då om dess fördelar. Jag vet inte hur gammal din dotter är. Hon kanske inte ens kan spara? Kanske inte ens vill ha eller behöver saker för 12 000 kronor? Det finns inget rätt och fel i hur mycket och vad man köper till sitt barn tycker jag. Mycket styr ens beteenden. Ekonomin, inte minst. Jag har av nöden varit tvungen att ha den inställningen jag har till pengar och prylar vad gäller barnen. Hade jag haft miljoner på banken som låg och skräpade hade jag kanske betett mig annorlunda :D Jag är en generös person av naturen, och gillar att göra folk glada, så jag hade säkert kunna skämma bort mina barn av bara farten. Nu är det så här och har varit, och jag tror faktiskt barnen inte på något sätt far illa. Vi har aldrig varit fattiga i den meningen att de inte kunnat förses med nödvändiga saker som cyklar, vintersportprylar osv. De barn som verkligen lever under fattiga förhållanden, där föräldrarna inte har råd med skolutflykter osv, är det verkligen synd om.

Det är klokt att låta henne spara och jobba ihop till att själv, hon kommer alla gånger vara mkt räddare om det hon själv jobbat ihop än det hon får och uppsakatta det mer. det är min erfarenhet om man kikar på barn idag!! min man har fått samma uppfostran vad gäller pengar, det fick inte jag, men han har lärt mig. vilket jag tackar o bockar för:) all cred till en förnuftig förälder!:bow:

Vad fick du med dig vad gäller pengar och ekonomi hemifrån?

Jag värjer mig lite mot förnuftig förälder. I den här frågan kanske jag låter förnuftig, men annars vet jag inte om jag är så förnuftig :p

Min är inte ens 4 så än så länge är det ingen fara :(. Men hon får lite väl mycket grejer lite väl fort (både av oss och framför allt av farmor och farfar...). Vill ge henne en sund inställning till konsumtion och pengar. Hon börjar bli lite väl inställd på att allt bara är att köpa.

Min är inte ens 4 så än så länge är det ingen fara :(. Men hon får lite väl mycket grejer lite väl fort (både av oss och framför allt av farmor och farfar...). Vill ge henne en sund inställning till konsumtion och pengar. Hon börjar bli lite väl inställd på att allt bara är att köpa.

Små barn tenderar ofta att få mycket av far- och morföräldrar. Det är ett sätt att visa uppskattning och kärlek till barnbarnet. Många barn vill också ofta ha allt de ser i en affär och på stan. Där får man väl som förälder göra en bedömning när det är vettigt eller inte att köpa, och våga får besvikna reaktioner. Att säga nej för nejets skull är inte det jag förespråkar, utan att barn kanske vill ha mer än de behöver ibland. Då är det lämpligt att inte köpa bara för att få barnet på glatt humör, utan ha som anledning att det inte behövs, eller att man faktiskt inte har råd med det just då. (Eller inte vill lägga pengar på den saken, men det behöver ju inte barnet veta)

Nu är jag kärringen mot strömmen här. Hon verkar ju ha sparat hårt och rätt länge, jag hade gett resten av pengarna.

Mina föräldrar har köpt sakerna jag har velat ha, såklart inte allt jag har pekat på. Jag har sparat pengar ändå, men aldrig behövt använda dem som barn och hade därmed en del pengar sparade som sedan kan användas i vuxen ålder (körkort, studier, lägenhet, resor, fortsätta spara eller vad man nu vill göra). Har även flera kompisar som är "uppväxta" på samma sätt som mig, ingen av dem har problem med ekonomin eller pengars värde.

Jag är väldigt ekonomisk, rädd om mina sparade pengar och är väldigt noga med att spara iaf en liten slant varje månad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka