Pay and Jump

sasaja

Trådstartare
På pay and jump så hoppar jag min favo ponny/häst. Men känner att han inte orkar hoppa och saktar av, har som högst hoppat 70 cm med han men det var en lektion inte pay and jump, Men det menar är att jag känner att han inte orkar så nu tänker jag såhär. Ska jag hoppa en annan ponny/häst som är lite aktivera direkt på 40 cm? som jag hoppat med innan? Eller fortsätta med favo ponny/häst?

Menar du att din favorit häst/ponny inte orkar hoppa en pay n´jump bana på 40 cm?! Är det någorlunda storlek på hästen (typ c-ponny och uppåt) behöver den ju knappt hoppa för att komma över.

Varför tror du att ponnyn inte orkar? För att den saktar av till trav mellan hindren, river eller vägrar? Om den inte är mycket gammal eller du alldeles för stor så orkar den säkert en bana på 40 cm. Sannolikt en bana på 70 också, förutsatt att det inte är en liten shettis. Om din ridlärare/tränare tycker att du kan starta den här ponnyn så är ni troligen ett proportionerligt ekipage och ponnyn klarar det bra.

Oavsett hur problemet ser ut så tror jag att det beror på att du driver för lite. Om det är en snäll, men kanske lite trög, ponny du har så behöver den förmodligen ganska mycket drivning mellan hindren. Saktar den av till trav så är det inte hela världen, det går att hoppa i trav också. En del ponnyer och hästar är också väldigt känsliga för ryttarens balans. Träna på din balans hemma så att du kan stå upp i lätt sits utan att hålla balansen med tyglarna, det gör det också lättare för ponnyn.

Fortsätt med din favoritponny ett tag till tycker jag, det är inte säkert att det fungerar bättre med en hetare ponny. De brukar kräva betydligt mer drivning än vad man tror. Sedan ska man veta att det inte är så lätt att få allt att fungera i hoppningen heller, speciellt inte om det börjar likna tävling. Ge både dig och ponnyn fler chanser, det är ju roligast att göra framsteg tillsammans med någon som man tycker om!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama