Pavo Nerv Control, erfarenheter!

Sv: Pavo Nerv Control, erfarenheter!

Jag har provat. Det fungerade utmärkt på min då väldigt stressade arabvalack, 5 år. Jag hade haft honom i 6 veckor och han var så himla uppstressad, på tå, svår att få kontakt med i ridningen och ibland i hanteringen och ja - i nästan alla möjliga situationer. :crazy: Självklart spelade det in att han kommit till en ny ägare med allt vad det innebär. Men ändå - han kunde liksom inte lugna ner sig ändå vartefter tiden gick. Han var så uppe i varv att jag inte kunde nå honom med beröm, (jag försöker att alltid använda positiv förstärkning och belöna det bra), och då bestämde jag mig för att prova NervControl.

Det hjälpte! Redan dagen efter kvällen då han fick sin första dos var han mycket lugnare i kroppen. Han blev inte dåsig eller på något sätt slö utan bara rätt och slätt mera avslappnad och nåbar. Jag gav honom NervControl varje dag i ungefär två månader, sen började han sortera ut det själv ur krubban och ville inte äta upp det, och nu har jag slutat ge honom det.

Det är ett dyrt tillskott men för mig var det värt varenda krona. Idag har jag den där fina hästen som jag visste fanns bakom alla nerver som spökade.:)
 
Sv: Pavo Nerv Control, erfarenheter!

vad exakt skulle det vara i det fodret som gör hästen lugn? :D

Pavo NervControl

Innehåller
Luzern
Magnesium fosfat
Linförskal
vete
Magnesium acetate
LecithineDuvsocker glukos
Vegetabilisk olja .

Garanterat innehåll
Energie ( EWPa)0,48 Unit/ kgRå protein18 %Rå Fett 4 %Växttråd 14 %Rå Aska22 %Stärkelse7 %L-tryptofaan40 g/kg.

Vitaminer (per Kg)
Vitamin B1400 mg
Vitamin B2400 mg
Vitamin B6200 mg
Vitamin B12600 mcg
Lecithine20 g.


Mineraler och spårämnen (per Kg)
Kalcium 0,8 %
Fosfor 2,3 %
Natrium 0,03 %
Kalium 1,3 %
Magnesium 4 %

.... knappast något som skulle ha den effekten som påstås.....
 
Sv: Pavo Nerv Control, erfarenheter!

Joo, namnet gör ju ryttaren lugn, vilket ger en lugn häst ;) Tänk vad mycket man kan göra med lite märkvärdig marknadsföring... :grin:
 
Ser att tråden är från 2014 men skriver ändå ett svar på min personliga åsikt och erfarenhet om produkten så andra kan få ta del av det :) Jag har haft min häst i 4,5 år, han är en hannoveranare, 15 årig dressyrhäst som är väldigt vaken och på hugget i ridningen. Hans energi kan väldigt ofta göra honom tittig och lättuppstressad. Periodvis är han också helt hopplös att hantera när han är själv i stallet då han är väldigt sällskapssjuk och inte tycker att människor duger som sällskap. Och tro mig, vi har försökt med allt man kan tänka sig och tränat stenhårt för att få bukt med grundproblem osv, men när han blir så spänd och uppblåst tror inte jag att han tar åt sig så mycket av det man försöker visa honom. För något år sedan provade vi några olika tillskott och produkter som skulle ha positiv inverkan för avslappning och coola ner hästen, tror ingen av dom riktigt funkade. Slutade slösa pengar på sådant fram tills nu då jag ville prova på pavos nerv control. Helt enkelt för både hästens och min skull ville jag hitta något som kan ta ner honom på jorden lättare i vissa situationer och kunna få njuta av en uteritt eller lite pyssel i stallet. Jag kan bara säga att jag är frälst! Det märktes skillnad redan efter någon dag. :D Jag möttes av en häst som nu är så mycket lugnare och tillfreds med livet och allt runt omkring. Självklart är han fortfarande vaken och sig själv, det vill jag ju ha kvar, men hans lite sämre sidor är så otroligt mycket mer lätthanterliga. Både han och jag gillar detta tillskott! Inge kul för plånboken men ändå värt varenda krona. Jag har bara använt det i snart 2 veckor och märker så här stor skillnad. Blir i alla fall en påse till, sen kanske han lärt sig att det är skönare att behålla lugnet i de flesta lägen ;)
 
Detta foder innehåller större mängder magnesium, så varför satsa på ett dyrt foder när magnesium kvoten verkar stå i underkant. En burk magnesium är långt mycket billigare.

Det och ordentligt med utevistelse i en vettigt stor hage under större delen av dygnet brukar få bukt med många problem. ;)
 
Om hästen inte har brist på magnesium är min erfarenhet att örter har bäst effektpåstissiga hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
381
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp