Påvisad allergi(?) - äntligen!

skuggi

Trådstartare
Min islandsvalack har under alla vintrar sedan jag köpte honom haft eksem på sidorna av kroppen, vilket blommar upp i januari och håller på ett par månader innan det lugnar sig igen. Han biter sig själv så han får köttsår... :cry:

Jag har funderat och testat, bytt ut och tagit bort för att ta reda på vad han reagerat på. Det sista vi bytte nu i höst var ensilaget. Sedan jag köpte honom har han fått ensilage, förra ägaren gav torrhö...
Alla har sagt att hästen inte kan vara allergisk mot ensilage, men hur förklarar man då att han inte har kliat sig alls i år?

Min teori är att han är pyttepytte allergisk, och att han klarar det hela vintern utom just efter nyår, då vi just gått igenom den mörkaste tiden på året. Som alla andra har han väl kanske lite nedsatt immunförsvar då, och då bryter allergin igenom...

Vad tror ni andra? Det finns ju många som har mycket erfarenhet när det gäller allergier hos häst här.. Någon annan som har upptäckt samma som jag? Någon som har någon teori om VAD som gör att han inte tål ensilaget?

//en som är glad att hon har en hel häst i år :bump:

Sv: Påvisad allergi(?) - äntligen!

Åh, vilken "spännande" grej! (inte kul för varken dig eller din häst alltså, jag menar inte så)
Klart de kan vara känsliga eller allergiska mot massor av olika saker, det är jag övertygad om. Alla är ju de som vi individer...
Jag tror absolut du har rätt med immunförsvar och mörka delen på året! Jag vet ju hur lätt jag har för att bli sjuk när det jämt är mörkt, och hur trött man är....

Vad säger din vet? Det borde väl gå att ta reda på vad hästen reagerar mot? :)

Det som slår mig när jag läser vad du skriver, är att perioden sammanfaller väl med när pälsätarna tar fart. Jag har även sett flera hästar bete sig som din, just pga pälsätare. I ett fall blev man tvungen att helklippa hästen för att kunna behandla ordentligt, efter det försvann alla symtom. Just denna häst bet sig blodig i sidorna, och det var fruktansvärt att se.

Personligen tror jag att om hästen är allergisk mot hösilage, då skulle symtom uppkomma ganska omgående efter det att man börjat fodra.

Min pålle är allergisk mot hösilage.
Det visar sig genom att han får diarré och kolik, så fort han äter minsta lilla strå hösilage:cry:
Så nu får han enbart vanligt hö av mig.
Eftersom han står i ett stall där det ingår hösilage i hyran, blir det en merkostnad för mig på ca 700 kr + i månaden:eek:

Mja... fast då borde väl någon av de andra lurvtussarna också få det? Och vi har bott i olika stall varje år nästan :crazy: men ändå med samma reaktion. Jag har naturligtvis kollat efter dem, stod ett år i ett stall där utegångshästarna fick pälsätare så jag har sett hur det kan bli. Men de kliade sig även på en massa andra ställen, typ huvudet och vid manen...

Men alltså inget i år, och nu räknar jag det faktiskt som faran över :bump:

Jo... kanske... men eftersom det varit en så kort period så har jag faktsikt inte ringt vet... :o Tyckte att jag väl lika gärna själv kunde testa :crazy:
Vet inte riktigt hur det där funkar med allergitester egentligen.. För på människor vet jag (jobbat inom sjukvården) att det är skillnad på att vara överkänslig och att vara allergisk. Överkänsligheten beror mycket på det övriga allmäntillståndet och ger oftast inte utslag på tester, allergi däremot ska alltid ge utslag på tester och är man allergisk så är man det i stort sett jämt.. Tänker att det nog är samma med hästar, och att han nog snarare är överkänslig än allergisk, eftersom det bara bryter ut just efter den mörkaste perioden... Och enligt min teori :crazy: skulle alltså inte tester ge något utslag..

Du kan ha 20 hästar på samma ställe, men bara 2 st får pälsätare. Det är konstigt javisst, men ren fakta. Vissa hästar verkar vara så mycket godare att smaska på än andra, har aldig haft pälsätare på mina hästar trots att de går tillsammans med hästar som har pälsätare.

Vi har också en häst i år som tidigare år haft pälsätare, dock inte nuvarande år/säsong.

Jag har en hel flock med hästar, och i år har 2 pälsätare. Den ena unghäst och den andra mycket gammal, så jag tror det har med immunförsvaret att göra. Möjligen också en bidragande orsak skulle kunna vara, att unghästar leker så mycket, så de ständigt är blöta i pälsen, och kombinationen blöt, svettig, varm, lång vinterpäls under tex tjock man, är nog smaskens för pälsätarna.

Hmm.. jaja... får väl se om det kommer tillbaka nästa år, så får jag leta pälsätare då isf. Jag har ju visserligen kollat honom noga när han har kliat sig, men de kan väl vara svåra att se?

jag har en häst hemma som har kliat sig varje vinter. I fjol fick han stora uppsvullna bullor på kroppen, i storlek som två händer på flera ställen. Hade vet. ute som tag prover men visste inte vad det var. Han fick stå på kortison och antibeotika i 10 dagar och då blev det bra. så fort behandlingen var avslutad kom det tillbaka igen. Vet. var ute igen och tog ett blodprov som skickades till England för allergi analys. Fick tillbaka att han var allergisk mot mögel. (ingenting på luftvägarna eller så). Han stod då på halm och ät hö. Byte till spån och hösilage och problemet är borta.

Så om du vill veta vad det är och om det är allergi kan dom skicka prover och ta reda på det.

Hoppas det löser sig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka