Sv: Påverkar avmaskningsmedel magen??
milly skrev:
Först o främst, TACK för all info!!
Som svar på frågan ovan...
Jag trodde att man alltid avmaskade i oktober/november med ivermektin. Så har jag fått lära mig i de flesta stallen sen jag köpte häst.
Var hittar man maskkunniga veterinärer?? Ska jag ringa runt o fråga om de är maskkunniga???
Ska vi nu alltså hoppa över avmaskningen? Gärna för mig! (sparar sprutan till våravmaskningen
)
Jag ska försöka säga det till ägaren...
Maskkunniga veterinärer: VidiLab (dit man kan skicka träckprov) har en som man kan vända sig till med frågor och funderingar kring sitt träckprov. SVA (dit man också kan skicka träckprov men jag rek vidilab) är ledande på området och har en bunt veterinärer som gärna delar med sig av sin kunskap. (Har du ett Vidilabanalyserat träckprov kommer SVA blir väldigt griniga dock, så då kan du skippa det. Generella frågor svara de dock gärna och vänligt på).
Sen om man har sadistiska anlag, som jag t ex, så kan man ju testa sin egen veterinär med hjälp av väl valda frågor och se hur uppdaterad han är.
Det är med ivermektinavmaskning i oktober/november är en sådan där sak där alla (oavsett profession) inte hängt med i utvecklingen. Förr så sa man att stygnflugan avmaskade man mot med just ivermektin (ivomec var det enda som fanns i den vägen då) i samband med den första frosten, eller generaliserat i skiftet oktober/november. Så det finns en grund var du fått det ifrån. MEN, forskningen och kunskapen går framåt, och nu har man lärt sig mera om blodmaskens vilostadier, vad som händer om man avmaskar då eller då etc, och insett att det inte alls var så lyckat med en generell rekommendation på att avmaska skiftet oktober/november.
Dessutom, stygnflugan är idag ett betydligt mindre problem i Sverige än för 20 år sen. (Dock är den påväg tillbaka och ökar i delar av landet, men det är inte alls på den nivå det var då). Och har man inte stygnfluga så behöver man övht inte göra en ivermektinavmaskning på höstkanten.
Men alla har inte hängt med i det där soms agt, gäller både ägare och veterinärer. (Därför man ska prata med en maskuppdaterad veterinär).
Så, har ni stygnfluga där? Har du sett stygnflugeägg? Om inte kan du genast lägga ner tankarna på att avmaska nu.
Om du INTE har stygnfluga där skulle JAG göra såhär:
Avmaska inte nu.
Ta ett träckprov i början på april (försök få hela stallet att vara med, använd insparade pengar som argument t ex. Det allra bästa är om du får med dig MARKÄGAREN där hästarnas hagar är på det hela. Det borde nämligen ligga i dennes intresse att INTE behöva plöja upp och så om hagar för att de är nedsmittade, eller behöva låta hagarna vila i ett år och upplåta ny mark som hagar).
Avmaska utifrån träckprovet. VÄLJ vilket medel ni ska använda 2005. Jag skulle föreslå ett ivermektinpreparat eftersom ni hattat en hel del innan med Banminth. Ivermektinpreparat är Ivomec, Noromectin, Eraquell och Bimectin. Det är olika namn på exakt samma sak, priset skiljer (och i ett fall smaken, Bimectin smakar sött, äpple). Om träckprovet då visar att avmaskning behövs, så avmaska med ivermektinpreparat och FÖLJ INTERVALLERNA.
Dessutom är det bra att se över hagrutinerna, har de separata sommar och vinterhagar? Vad går det för typer av hästar i hagarna (bara vuxna, bara unghästar, blandat unghästar och vuxna?). Vilar hagarna ibland eller används varje år? Sådana saker.
Ett träckprov för individuell analys kostar ca 250 kr. Det motsvarar två sprutor Ivomec. Om man får ordening på avmaskningsrutiner och hagrutiner och får ner parasittrycket så kan man på sikt (första året får du nog förebereda dig på en ivermektindos var åttonde vecka hela betessäsongen dock) få ner årskostnaden för avmaskning rätt väl. Jag avmaskade som sagt inte speciellt mycket förra året, eftersom träckprov visade att det fanns ingen anledning, parasittrycket var snudd på obefintligt. Så för 215 kr/häst så 'sparade' jag in 3 doser banminth/häst (doser jag skulle gett om jag följt intervallet och avmaskat utan träckprov, men som jag nu efter träckprov kunde låta bli).
Min förhoppning är att nästa års avmaskningsnota slutar på 250 kr/häst, och det då för träckprovet i april