Påverkar avmaskningsmedel magen??

milly

Trådstartare
Hur mycket påverkar det magen? Störningar?
Vi hade tänkt att avmaska hästarna egentligen för typ tre veckor sen men i och med att min häst blivit sjuk och får medicin (som stör magen) har vi väntat... och får vänta ytterligare en vecka... innan hennes kur är slut...

Det är så mycket förändringar i foder o sånt nu på hösten (från bete till hö, nya proteintillskott, och nu håller vi att vänja hästarna vid hösilage också...) så vi vill va försiktiga.

Men stör avmaskningsmedlet verkligen SÅ mycket?! Tycker ni att vi ska vänta tills min häst ätit färdigt sin medicinkur? Hon har en känslig mage men just nu ser hon ut att må bra i magen trots medicinen... och trots hösilaget...

De har alltså ännu inte fått sin höstavmaskning och det känns som det börjar bli "sista minuten" nu...

Sv: Påverkar avmaskningsmedel magen??

Ja, nu är det lite i senaste laget att göra sista avmaskningen. Vet inte om det för din häst är bättre att vänta med avmaskningen till våren. När blev den avmaskad sist? Har ni haft styngfluga där ni bor? Annars behöver du inte göra någon avmaskning nu. Det är ju bara styngflugan man avmaskar mot på "hösten", om man nu har haft någon vill säga.

Om du ändå beslutar att avmaska så prova att ge hästen Protexin (pasta) i 6 dagar samtidigt. Detta ska hjälpa mot påfrestningar av magen vid tex. avmaskning, foderbyte, transporter mm. Själv tycker jag att det är väldigt bra.

Tack för ditt svar.

Hon blev avmaskad i slutet av juli med Banminth. Vi skulle avmaska med Ivomec nu, som man brukar på hösten, frågade veterinär om det och han sade att vi absolut skulle göra det. Trots att vi inte sett några ägg av styngflugelarven i år.

Vi avmaskar så fort medicinkuren är färdig, dvs om en vecka. Vi har redan köpt avmaskningsmedlet Noromectin (samma som Ivomec fast billigare).

Fast om du maskade i slutet av Juli så har du ju missat intervallerna helt...Nästa maskning borde ju skett i slutet av augusti eftersom du använde dig av Banminth. Tycker ändå du ska vänta.

Håller med Mynta 2 om att du nog ska vänta. Om du ändå inte avmaskat sedan i juli så kan nog denna avmaskningen kvitta, eftersom intervallerna ändå brutits. Om ni heller inte sett några ägg från styngflugan så behövs inte denna avmaskningen. Avmaskning med ivomec på hösten görs enbart om man sett till styngflugan eller dess ägg.

Ja, fast veterinären rådde oss att "absolut avmaska dom" med Ivomec! Han skrev ut ett recept på Noromectin som är billigare.

I alla stall jag vart har vi alltid avmaskat en gång före betet (Ivomec) två ggr under betet med Banminth, och sedan i slutet av oktober/november med Ivomec igen.
Det verkar fungera bra! Har aldrig följt de som står på förpackningarna.

Ja, allting är ju upp till var och en och ingen annan kan bestämma hur du ska göra.

Har själv också haft kontakt med en massa olika veterinärer angående avmaskning och det verkar inte riktigt som att veterinärer är riktigt uppdaterade när det gäller avmaskning. Inte dom jag har hört med i alla fall. Om jag var du så skulle jag nog ringa något labb i stället och höra med dom. Tycker att dom har bättre koll på läget.

Du gör ju givetvis som du själv vill men trots allt så är det ju fortfarande så att avmaskningarna inte har någon funktion om man inte är noga med intervallerna. Missar man en avmaskning så hinner ju hästen avge ägg och då blir betet/omgivningen återsmittad igen och man har inte uppnått något med sin avmaskning.

Har en sak till som jag vill tillägga och det är att man inte ska använda sig av olika preparat under säsongen utan hålla sig till ett och samma hela säsongen ut. Såvida man inte är inne på ett Banminth-år och måste avmaska mot styngflugan på hösten. Då får man ju givetvis göra det med tex. Ivomec, men annars ska man passa sig så att maskarna inte blir resistenta.

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte ta träckprov istället, det får du svar på dagen efter du skickat det om dus kickar till Vidilab. Så VET du hur det ligger till med mask. Och de har veterinär man kan rådfråga om hur mans ka göra med avmaskningen om man är osäker.

Och du har som sagt mixat till intervallerna iaf, och du måste vara medveten om att det är RISKER med att avmaska nu. Så jag skulle def INTE avmaska utan träckprov + 'maskkunnig' veterinärs avmaskningsorder. Vore ju himla synd om du inte bara maskade i onödan, utan fick en sjujäkla kolik med ev buköppning med =/

Sen, hur vet du det funkat avmaska som ni gör, har du tagit träckprov? *nyfiken*

Alexandra_W skrev:
Varför inte ta träckprov istället, det får du svar på dagen efter du skickat det om dus kickar till Vidilab. Så VET du hur det ligger till med mask. Och de har veterinär man kan rådfråga om hur mans ka göra med avmaskningen om man är osäker.

Och du har som sagt mixat till intervallerna iaf, och du måste vara medveten om att det är RISKER med att avmaska nu. Så jag skulle def INTE avmaska utan träckprov + 'maskkunnig' veterinärs avmaskningsorder. Vore ju himla synd om du inte bara maskade i onödan, utan fick en sjujäkla kolik med ev buköppning med =/

Sen, hur vet du det funkat avmaska som ni gör, har du tagit träckprov? *nyfiken*

Nej aldrig gjort. Följer bara det som gäller för varje stall där jag hyr boxplats... Normalt har det alltid vart detta sätt som vi avmaskar nu. Aldrig någon som har följt några speciella intervaller... :confused:

Ingen idè att jag håller på och tar träckprov och avmaskar enligt min egen mening utan då måste ju de andra hästarna följa samma schema väl??

Hur jag vet att hon inte har fullt med maskar? Det borde väl visa sig på ett eller annat sätt efter alla år som jag gjort FEL i såfall?

Min fråga var mest om avmaskningsmedel ger en negativ verkan på MAGEN? Som t ex vissa mediciner gör?

Ingen idè att jag håller på och tar träckprov och avmaskar enligt min egen mening utan då måste ju de andra hästarna följa samma schema väl??

Det är ingen större ide att du häller i hästen maskmedel pö om pö heller, då kan du skapa resistensa maskar istället. Så ska ni 'hatta' som ni gjort är det faktiskt bättre att du med träckprov och avmaskning försöker hålla din häst så fri det går och så vettigt avmaskad det går. Naturligtvis är det mesta av det bortkastat om de andra missköter sig, men varför inte sprida kunskapen till de ANDRA i stallet. Alla vill väl spara pengar och ha hästar med lite/ingen mask?

Hur jag vet att hon inte har fullt med maskar? Det borde väl visa sig på ett eller annat sätt efter alla år som jag gjort FEL i såfall?

Inte nödvändigtvis. De kan ha myyycket mask utan att det märks. Min åring avmaskades enligt alla konstens regler från födelsen. I feb i år stod hon med VÄLDIGT mycket blodmask. Märktes inte minsta lilla på henne. Hon såg lika fin ut och mådde lika fint som i juli i år när hon hade så minilite mask att jag inte ens behövde avmaska mer i år..

Masken märks oftast inte förrän hästen får en svår kolik och måste buköppnas, eller den totalt går ner sig i kondition och faller ur och blir väldigt påverkad (och får en lååång konvalescens).

Sen, man avmaskar inte frömst för hästarnas skull utan för hagarnas!. Hästarna kan gå med rätt mycket mask utan att få problem, men de smittar hela tiden ner markerna mer och mer. Och tillslut har du ett parasittryck som är sanslöst, och har du det så gör t ex din avmaskningen INGEN nytta. Du dödar av maskar, men sen följer du inte intervallerna så 6 veckor efter en banminthavmaskning har du lika mycket mask som om du helt struntat i att avmaska.

Släpp föl, unghästar eller en känslig/nedsatt/etc individ på de markerna och du får problem.

Min fråga var mest om avmaskningsmedel ger en negativ verkan på MAGEN? Som t ex vissa mediciner gör?

Om din häst har väldigt mycket blodmask och du avmaskar när blodmaskarna gått i vilostadiet så kan avmaskningen massaktivera en massa blodmask som ligger vilande. I solskensfallet händer ingenting, i mardrömsscenariot så slutar hästen på operationsbordet och måste buköppnas. En procedur som är både DYR 8mååånga träckprov kan man göra för 60 000 kr) och är en STOR risk för hästens liv.

Och lite beroende på var i landet du bor så är det väl sent att börja joxa med blodmaskarna nu. Så då kan du lika gärna vänta till våren. En avmaskning nu gör ingen större skillnad för hästen eller markerna. Däremot om hästen är väldigt kraftigt infekterad av blodmask kan det vara läge att avmaska nu, men det SKA göras efter träckprov och i samråd med veterinär som KAN maskar.

Så, avmaskningsmedlet är inte farligt för magen, däremot kan du genom att avmaska nu få svåra kolikproblem.

När du avmaskar så dödar du de stadier av masken som aktuellt medel tar. Du får dock aldrig bort ALLA maskar, utan det finns mask kvar i olika stadier i hästens tarm. Går hästen på gräs som är parasitsmittat så kommer den dessutom äta i sig nya maskar. Så när medlets intervall gått ut så har du dels en massa nya vuxna maskar, och så har hästen ätit i sig nyamaskägg som kommer genomgå en utvecklingsfas. Så att avmaska en gång nu och en gång då är i princip värdelöst, och ger en större risk för resistenta maskar (dvs maskar medlet inte biter på). Samma sak om du år ut och år in använder samma medel, eller om du hejvilt blandar medel under samma säsong (med undantag för stygnfluga om sådan finns som tas med ivermektin eller cydektin även ett år med pyrantel)

VEM är det du vill göra en tjänst genom att avmaska nu?
Hästen? Ta i så fall ett träckprov och resonera med maskkunnig veterinär utefter det.

VEM är det du vill göra en tjänst genom att avmaska nu?
Hästen? Ta i så fall ett träckprov och resonera med maskkunnig veterinär utefter det.

Först o främst, TACK för all info!! :bow:

Som svar på frågan ovan...
Jag trodde att man alltid avmaskade i oktober/november med ivermektin. Så har jag fått lära mig i de flesta stallen sen jag köpte häst.

Var hittar man maskkunniga veterinärer?? Ska jag ringa runt o fråga om de är maskkunniga???

Ska vi nu alltså hoppa över avmaskningen? Gärna för mig! (sparar sprutan till våravmaskningen ;) )
Jag ska försöka säga det till ägaren...

milly skrev:
Först o främst, TACK för all info!! :bow:

Som svar på frågan ovan...
Jag trodde att man alltid avmaskade i oktober/november med ivermektin. Så har jag fått lära mig i de flesta stallen sen jag köpte häst.

Var hittar man maskkunniga veterinärer?? Ska jag ringa runt o fråga om de är maskkunniga???

Ska vi nu alltså hoppa över avmaskningen? Gärna för mig! (sparar sprutan till våravmaskningen ;) )
Jag ska försöka säga det till ägaren...

Maskkunniga veterinärer: VidiLab (dit man kan skicka träckprov) har en som man kan vända sig till med frågor och funderingar kring sitt träckprov. SVA (dit man också kan skicka träckprov men jag rek vidilab) är ledande på området och har en bunt veterinärer som gärna delar med sig av sin kunskap. (Har du ett Vidilabanalyserat träckprov kommer SVA blir väldigt griniga dock, så då kan du skippa det. Generella frågor svara de dock gärna och vänligt på).

Sen om man har sadistiska anlag, som jag t ex, så kan man ju testa sin egen veterinär med hjälp av väl valda frågor och se hur uppdaterad han är.

Det är med ivermektinavmaskning i oktober/november är en sådan där sak där alla (oavsett profession) inte hängt med i utvecklingen. Förr så sa man att stygnflugan avmaskade man mot med just ivermektin (ivomec var det enda som fanns i den vägen då) i samband med den första frosten, eller generaliserat i skiftet oktober/november. Så det finns en grund var du fått det ifrån. MEN, forskningen och kunskapen går framåt, och nu har man lärt sig mera om blodmaskens vilostadier, vad som händer om man avmaskar då eller då etc, och insett att det inte alls var så lyckat med en generell rekommendation på att avmaska skiftet oktober/november.
Dessutom, stygnflugan är idag ett betydligt mindre problem i Sverige än för 20 år sen. (Dock är den påväg tillbaka och ökar i delar av landet, men det är inte alls på den nivå det var då). Och har man inte stygnfluga så behöver man övht inte göra en ivermektinavmaskning på höstkanten.

Men alla har inte hängt med i det där soms agt, gäller både ägare och veterinärer. (Därför man ska prata med en maskuppdaterad veterinär).

Så, har ni stygnfluga där? Har du sett stygnflugeägg? Om inte kan du genast lägga ner tankarna på att avmaska nu.

Om du INTE har stygnfluga där skulle JAG göra såhär:

Avmaska inte nu.

Ta ett träckprov i början på april (försök få hela stallet att vara med, använd insparade pengar som argument t ex. Det allra bästa är om du får med dig MARKÄGAREN där hästarnas hagar är på det hela. Det borde nämligen ligga i dennes intresse att INTE behöva plöja upp och så om hagar för att de är nedsmittade, eller behöva låta hagarna vila i ett år och upplåta ny mark som hagar).

Avmaska utifrån träckprovet. VÄLJ vilket medel ni ska använda 2005. Jag skulle föreslå ett ivermektinpreparat eftersom ni hattat en hel del innan med Banminth. Ivermektinpreparat är Ivomec, Noromectin, Eraquell och Bimectin. Det är olika namn på exakt samma sak, priset skiljer (och i ett fall smaken, Bimectin smakar sött, äpple). Om träckprovet då visar att avmaskning behövs, så avmaska med ivermektinpreparat och FÖLJ INTERVALLERNA.

Dessutom är det bra att se över hagrutinerna, har de separata sommar och vinterhagar? Vad går det för typer av hästar i hagarna (bara vuxna, bara unghästar, blandat unghästar och vuxna?). Vilar hagarna ibland eller används varje år? Sådana saker.

Ett träckprov för individuell analys kostar ca 250 kr. Det motsvarar två sprutor Ivomec. Om man får ordening på avmaskningsrutiner och hagrutiner och får ner parasittrycket så kan man på sikt (första året får du nog förebereda dig på en ivermektindos var åttonde vecka hela betessäsongen dock) få ner årskostnaden för avmaskning rätt väl. Jag avmaskade som sagt inte speciellt mycket förra året, eftersom träckprov visade att det fanns ingen anledning, parasittrycket var snudd på obefintligt. Så för 215 kr/häst så 'sparade' jag in 3 doser banminth/häst (doser jag skulle gett om jag följt intervallet och avmaskat utan träckprov, men som jag nu efter träckprov kunde låta bli).

Min förhoppning är att nästa års avmaskningsnota slutar på 250 kr/häst, och det då för träckprovet i april ;)

Risken att framkalla ett massuppvaknande av lilla blodmasken vid den här tiden på året torde vara mikroskopisk
Att man skulle behandla sent mot styngflugan har sitt ursprung i tiden före ivomec, den tidens preparat tog inte styngflugelarver förrän de kommit ner till magen.
PL

Du har ju fortfarande ingen vettig anledning att avmaska nu om inte träckprov indikerar att det är sådan parasitbörda att det inte bör väntas med.

Sen, ang blodmasken så har du säkert rätt i att det är liten risk, samtidigt avråds iaf här att avmaska nu om det inte är absolut nödvändigt, men det kanske är under devisen 'better safe than sorry' då? (Med här menar jag den geografiska delen av landet, inte folk just här alltså)

:cry: Hej! måste få fråga och skriva.. Stämmer att hästarna avmaskas Sept, dec, mars & maj.. säger min kompis. Hon brukar avmaska hästarna sådär.. Jag har avmaskat min sist i början av okt..
dax avmaska igen.? förvirrad ,trots man har mångårig hästkunskap.
Tacksam för svar!!!

Mumin69 skrev:
:cry: Hej! måste få fråga och skriva.. Stämmer att hästarna avmaskas Sept, dec, mars & maj.. säger min kompis. Hon brukar avmaska hästarna sådär.. Jag har avmaskat min sist i början av okt..
dax avmaska igen.? förvirrad ,trots man har mångårig hästkunskap.
Tacksam för svar!!!

Nej, det stämmer INTE.
Man brukar avmaska på våren innan betessläppning, några ggr under betet, och sen en gång på hösten.

Herreminje!!!! Hur menar ni att man ska hålla reda på allt detta??? :confused: Oj, oj, oj!! Träckprov låter däremot som en mycket bra ide´!! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 475
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka