Patellaupphakning, stelhet?

Anastacia

Trådstartare
Har precis fått en häst till stallet (inte min) som har upphakningar, inte allt för mycket, men ibland. Märks framför allt vid kratsning av hovarna (bak självklart).
Men tänkte på igår när jag ledde hästen en sväng att den var som halt i början, eller gick orent. Vi trodde först att den hade blivit halt eller framför allt att det skulle ha varit fången som brytit ut (är även fånghäst), men när vi gått med den en litet tag (relativt kort sträcka) så blev den bättre och bättre till att inom en kvart gå helt rent i både skritt och trav.

kan inget om upphakningar, men kan det ge stelhet innan hästen har gått igång sig? För vi var flera som kollade hästen och vi tyckte framför allt att hästen såg väldigt stel ut i bakkärran, men det gick som sagt var över väldigt snart. Givetvis klämde vi igenom hästen och kollade över hovar och ben. Vi såg inget konstigt eller annorlunda alls, ingen värme, puls eller svullnad. Då var det en som kom på att det kanske helt enkelt så den beter sig när den har problem med upphakningar.

Mycket långt, men förstår nån min fråga och kan svara?

Sv: Patellaupphakning, stelhet?

Min shettis hade Patellaupphakning när hon var liten...började vid ca 1,5 års ålder.
Kan inte komma ihåg någon direkt stelhet som du beskriver... på min visade det sig genom när hon stått still, ex i boxen över natten och skulle gå ut på morgonen så liksom låste sig benet. Hon kunde inte böja det med en gång! Sen knixade det till och det lossnade. Va enbart det först eller ett par först steg som blev knasigt sen var hon som vanligt.

Jag hade kontakt med veterinär som konstaterade just att hon hade Patellaupphakning på båda bak. Jag fick rekomendationen att träna upp muskelaturen i bakkärran, med exempelvis klättring. Gärna låta hästen gå i kuperade hagar osv. Så det blev till att ge sig av på promenader och klättra hade även med henne som handhäst. Kommer inte ihåg hur lång tid hon hade problemet...men det försvann iallafall.:banana:

Om ägaren inte har fått konstaterat Patellaupphakning av en veterinär är det nog där ni ska börja. Kan ju var något annat problem!

Jag kan tycka att min lilla är lite stel ibland om hon stått stilla på samma ställe (vilat sej eller liknande), och liksom måste ta ett högt benlyft med benet bak för att upphakningen ska lossna. Sen ser hon lite stel ut några steg för att sen "vara normal".
Men nu pratar jag inte om några längre sträckor, utan bara några steg för att det ska lossna helt!

Kanske är olika för olika hästar beroende på hur kraftiga upphakningar de har.

De flesta patella-hästar är stela i bakkärran om de stått en längre stund, som på morgonen när man tar ut dom t ex.. :) Nu har dock mitt sto inte någon värre hakning, utan fåtals om dagen, om hon stått still en stund eller bara gått och skrotat i hagen!

Vet inte om du blev något klokare, men man kan ju försöka! :D Fråga gärna mer om du funderar om nåt så kan jag svara så gott jag kan.. :)

Så där är det med min unghäst också, hon liksom stannar och drar med sej benet i ett högt benlyft för att sen lossna.. En del ggr när man flyttar henne åt sidan så kan hon släpa benet med sej för att sen låta till och så blir hon är normal i benet!

TS; Klättra (både upp och ner), volt-arbete, off road promenader/ridturer där de måste lyfta benet är jättebra träning för att träna upp muskelaturen för att hålla 'knäskålen' på plats.. Allt där benen används är bra! :)

kl

Hästen visar inget i stort sett, har visat nuvarande ägaren hakningar vid två utsläpp på 3 år (och vet. har konstaterat hakningar tidigare) så den har inga större problem egentligen. Får kontrollera vid fler tillfällen om stelheten finns där under igångsättningen, uppdaterar så fort jag kollat.
Den hade blivit hoppad för någon dag sedan, det skulle ju kunna ha varit nån stelhet som satt kvar, men det gick över så väldigt snabbt...

..."kan inget om upphakningar, men kan det ge stelhet innan hästen har gått igång sig?"

Jag misstänker att min ena medryttarhäst har patellaupphakning eller någon light-variant utav det. Han kan kännas allt från lite stel till fullkomligt miserabel i bak ibland, och ibland när han står inne i boxen så kan han sparka rakt bakåt med bakbenet, som för att "skaka bort" det som har låst sig. Nu när han har gått på bete och varit ute 24/7 är han väldigt fin i bakkärran eftersom han rört på sig väldigt mycket, men under vintern, när han står inne från fyra på eftermiddagen till morgonen därpå och det dessutom är väldigt kallt då kan han vara rent ut sagt hemsk när det är dags för ridning/tömkörning/longering, han hoppar fram med ena bak i traven så han nästan ser halt ut. Han berörs dock inte utav det utan travar på med öronen spetsade precis som vanligt, och med lite stora volter, sidvärtsrörelser och mestadels skritt och galopp så blir han precis som han brukar. Har haft en tränare som sagt att hon aldrig sett så stor skillnad i en hästs gångarter från början till slutet av ridpasset.

Summan av kardemumman är att, JA, det kan visa sig som stelhet och har enligt mina erfarenheter mycket med hur mycket de rör på sig och hur kallt det är att göra, men det kan säkert variera från häst till häst! Efter igångsättning, som ni prövade med hästen i fråga så brukar det som du märkte bli en märkbar förbättring!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II