HH_gullet

Trådstartare
Blev helt för tvivlad nu! en gammal fodervärd till min häst hörde av sig till mig idag och sa att när hon hade honom så hade han kraftigt Patella i vänter bak och lindrigt i höger bak och att han hade ont och då hade hon lämnat tillbaka han till ägaren, sen var det en ägare i mellan som inte riktigt hade kolla på det och sen är det nu jag och jag har ägt han i ett år ca,så skulle tro detta är ca 3-2år sen hon hade honom, men jag kan säga att jag har inte märkt av detta, och hade han genom riden i sommras av den duktig kvinna och massör och hon märkte inget heller då jag alltid frågar hur hans känns, men blev jätte rädd nu tänkt om han har ont????
Jag tränade han ganska hårt i sommras både i dressyr och hoppning på högre hinder ca 110cm
Men hur farligt är det med patella? tror ni han har kvar det?

Fast när jag tänker efter så var han ganksa omusklad bak när han kom till mig men nu har han ju fått fina muskler bak och de är på väg upp.

Blev helt chockad! så vet inte vad jag ska göra nu, tänkarna är på hundra ställen nu! :cry:
Vad tycker ni jag ska göra till att börja med? jag är jätte rädd att han ska ha ont men tycker han skulle säga ifrån då och inte vara så posetiv till ridning och göra allt man ber om....

Sv: Patella?

Om du inte har märkt av det har han nog musklat bort patellen.
Köpte för x antal år sedan en 6 årig oriden häst som jag fick billigare för den skulle opereras för patella , den var sprutad med b vitamin på våren och hade gått i hage till aug när jag köpte henne vi såg ingen tendens till patella och hade vet i stallet som sa att han kunde göra ingreppet där men han ville att jag skulle rida in hästen och se om den visade något. Såg aldrig någonsin minsta upphakning och hade hästen som blev närmare 30 år.

Ta det lugnt! :)

Om han inte uppvisat några symptom hos dig har han förmodligt växt/tränat bort det. Nu vet jag inte hur gammal han var när han var hos denna fodervärd men det är väldigt vanligt med patellaupphakning hos unghästar. I de flesta fall växer det bort eller försvinner när hästen stärker sig i bakdelen och runt bakknät.

Enhäst med patellaupphakning har inte ont. Det är en rent mekanisk grej som händer, ett ligament som hänger sig på ett tornutskott i bakknät och då kan inte hästen böja benet utan släpar det bakom sig, oftast bara något steg- du märker det direkt. Det är inget som påverkar i övrigt mer än just precis då det händer.

Så har du aldrig märkt något kan du nog slappna av. Skulle du märka av det igen så handlar det i första hand om att muskla/stärka bakdelen och musklerna runt bakknät men annars går det att operera, inte en avancerad op och det är bra prognos.

Först - det vore konstigt om han inte hade patella, för patella är det latinska namnet på knäskålen och jag hoppas att han har två! :idea:

Sen, är det patellaupphakning du menar? Eller patellaluxation? Eller något annat patellaproblem?
Upphakning kan växa bort och kan bero på bland annat svag muskulatur.
Luxation är tråkigare då det beror på en defekt på skelettet, där ena rullkammen i knäet är underutvecklad så knäskålen kan glida ur sitt läge.

Min häst har patella ena bak. När hon är igång märks den inte allt utan kommer när hon är otränad. Ibland har hon fått det när hon börjar bli trött. Får extra b-vitamin i fodret. Hade för länge sen diskussion med veterinär om ev operation men avstod det då patellaupphakningarna försvinner i samband med träning. Hon har aldrig fått det annat än i skritt nu när hon är vuxen häst. Då stannar vi och backar några steg brukar det släppa. När hon var fölis fick hon det i alla gångarter. Min häst har inte ont av det, bara obehag.
Men det är nog inget du behöver oroa dig för :) Har du inte märkt något så har totton nog musklat bort det.

SÅ skönt att höra, att det inte är någon fara då, men man blir lite rädd när någon säger att han hade ont, tänkt kanske endå kolla upp det med en vetrinär så jag vet hur det ser ut idag med han,
Men tack för era svar!;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?