Passkostnader

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
D

Dwight

Varför skiljer det sig så fruktansvärt i kostnader för hästpass i de olika rasföreningarna? Hade för mig att hästpassen skulle tillverkas till mer eller mindre självkostnadspris när de kom på tal. Någon som har för sig samma eller vet per fakto?
Steg ett är att själv via godkänd person skaffar konturdiagram och chippmärker samt drar tagel för DNA.
Jag vet att DNA kostnaden för mig som enskild person kostar 700:- inklusive moms per häst att ta fram via SLU varför det aldrig borde kosta mer genom en rasförenings omsorg.
Men sedan verkar själva passkostnaden variera något kopiöst från ras till ras. Vad kostar själva passet att göra? Och hur har man kommit fram till respektive kostnad för de olika rasföreningarna. Exempelvis - varför kostar pass till shetland och arab så olika? Bägge har stamtavla och rimligtvis torde det inte vara svårare för rasföreningen att kolla upp stam på araben än shettisen? Eller?
Vad kostar egentligen passen genom de olika rasföreningarna för ett föl fött i år?

Sv: Passkostnader

Halvblodsföl kostar 1000:- att regga i ASVH om man skickar in alla papper innan 30 september. Efter det kostar det mer.

Avelsföreningen för svensk ridponny tar 440:- för ett regga ett årsföl.

För welshar är det 400 kr för föl om de reggas inom en viss tid, för övriga 600 tror jag. :laugh:

Men :eek:. Varför skiljer det så fruktansvärt??!!
Vem anlitar arabföreningen för att göra passen och vad är det som rättfärdigar att det är ok att ta ut den kostnaden OM det nu är fakta att passen ska göras till självkostnadspris av föreningarna.
Vem gör passen till welshponnyföreningen och hur kan de hålla ner kostnaden till 400:-?
Kan man som medlem kräva att föreningen lägger ut på offert för att kunna ge bättre priser för passen? Halvblodspass kan jag kanske förstå en liten merkostnad när det gäller stamkontroll då det är en ganska "öppen" stambok där nytt blod kan komma in beroende på färgen på deras pass. Men tex en ren arab där bägge föräldrar rimligtvis redan finns i rullarna ska väl inte innebära en sån markant skillnad.
Någon som vet från insidan hur det ser ut?

Inte ok skillnad, tkr inte vi som har arab heller.
Hoppas att det ändras snart. Eller om nån har tips på vad man kan göra istället?

Dem motiverar dem höga priserna med bla utköpt personal, stamkontroll (stängd stambok) o lite sådant.

Det är nästan så att man funderar på att inte avla alls eller att registrera som korsningsponny :crazy::cry:

Ardenner är det 300:- för passet plus frakt och sen tillkommer den sedvanliga chippningen och konturdiagrammningen. (Jag ger 300kr för det)

Islandshästar kosta 800 kr i SIF + 500 kr för DNA de har ett specielt avtal med SLU.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 068
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 701
Senast: machafuko
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025