Passier Otimum dressyr?

P

Peyton

Ännu en sadeltråd, men jag har sökt och inte hittat så mycket info om Passiers sadlar, förutom att de är smala i bomvidderna :smirk: Behöver verkligen lite råd från alla er smarta bukare ! :bow:

Passier Optimum, är den något bra eller? Jag har väldigt långa överben så jag behöver lite plats. Har ridit i en Kentaur Athen 17,5 tum, var ALLDELES för liten för mina ben - knäna klättrade över stöden hela tiden. Jag är ganska smal med liten rumpa oxå... Samt att den är lite rak för hästen.

Min häst är något svankig när han bara står på gången men bär upp sig mer när han blir riden, mot vid i bomvidd. Han har ganska stora gångarter och jag som är ovan får kämpa för att klamra mig fast :rofl:

Den nya Passier Hubertus Schmidt - någon som provat den? Tips på andra sadlar?

Ska lägga upp lite bilder på mig och min pålle senare idag om jag hinner!

Tack så jättemycket på förhand! / Peyton

Sv: Passier Otimum dressyr?

jag gillar den inte, hård och små stöd. sen lär den vara för rak om kentauren var det.

är du lång och smal ska du inte ha en jättestor sadel, men en sadel med längre kåpor och högre knästöd!

Tyckte att den såg en aning svängd ut om man jämför med Kentauren... Men det är ju självklart svårt att avgöra på bild!

Är alla Passiers sadlar raka i bommen?

Har funderat på en skräddarsydd Röösli också men jag vet inte än... Provsatt en 18 " Jaguar här om dagen och kändes riktigt trevlig, inte alls så stor som jag trodde... Men har hört att deras kvalite´ på lädret är ganska dåligt i förhållande till priset... Dessa märken är ju svåra att få tag i och låna/prova... Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tror inte Passier kommer passa om Kentaur är för rak. Det finns dock äldre Passier som är lite mer böjda i bommen, och man kan ju ändra i stoppningen lite så den upplevs som mer böjd, men frågan är om du vågar chansa för typ 25 000...
Har du provat Prestige kanske? Kvalitetssadlar som är lätta att få tag på och lite mer böjda i bommen. Vissa modeller är mer framskurna också så de passar långa ben och man kan få dom med störra och mer framskurna kåpor om man vill, och de har ett bättre pris än Jaguar ;)

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 800
Senast: tuaphua
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 598
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har en häst som inte är det minsta svår att hitta passande sadel till, skönt nog. Däremot har det varit desto svårare att hitta en...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: IzeUnicorn
·
Utrustning Som några av er märkt letar jag ny sadel, har nu snöat in på Passier och Bates. Vet att de är olika men har en förkärlek till Passier...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Födda-24