A
Annas
Jag har nyss varit i Spanien och tittat på ett antal unghästar (PRE). Det som slog mig var att de flesta ettåringarna visade väldigt passartad skritt, medan 2- och 3-åringarna skrittade bättre. Är det vanligt att ettåringar skrittar passartat och att problemet är övergående, eller ska man räkna med att dessa unghästar kommer att fortsätta ha passartad skritt även som vuxna? Det är ju en "dödssynd" på dressyrbanan med en sådan skritt så helst vill man ju inte köpa på sig problem redan från början.
Det som kan tilläggas är att dessa ettåringar rörde sig mycket luftigt och välbalanserat i traven, medan galoppen var lite mer "struttig".
Tacksam för svar från erfarna uppfödare eftersom jag är spekulant på en sådan unghäst! Jag vet inte om det kanske kan skilja sig mellan PRE och våra svenska halvblod när det gäller detta, med tanke på att PRE:n är så mycket kortare i ryggen?
Det som kan tilläggas är att dessa ettåringar rörde sig mycket luftigt och välbalanserat i traven, medan galoppen var lite mer "struttig".
Tacksam för svar från erfarna uppfödare eftersom jag är spekulant på en sådan unghäst! Jag vet inte om det kanske kan skilja sig mellan PRE och våra svenska halvblod när det gäller detta, med tanke på att PRE:n är så mycket kortare i ryggen?