Passets färg

lindakarin78

Trådstartare
Hej, har precis fått passet för ett nyinköpt halvblodssto. Passet har vita papper. Är det någon som kan förklara för mig vad det innebär. Om jag betäcker henne med en godkänd hingst, får då fölet gröna papper??

Sv: Passets färg

Vita papper betyder att hon är efter godkänd hingst men morfar eller mormorsfar är inte godkänd men av ras som är godkänd av ASVH.
Om det är mormorsfar som inte är godkänd får avkomman gröna papper, om det är morfar får avkomman vita.

Tackar för svaret :)
Det är mormor som har okänd stam, så då blir det grönt för fölet!!

Nej tyvärr blir det tom gråa papper på avkomman, även ditt sto skulle fått gråa papper idag dessutom inte med raskod 04 (halvblod), iom att mormor är av okänd stam så vet man inte heller att hon är av godkänd ras därav klassas dessa numera inte som renrasiga halvblod.

Då är stoet så gammalt att hon fick sin pappersfärg på den tiden då alla avkommor till godkänd hingst fick vita papper oavsett om mamman hade känd stam eller inte.

Nu för tiden måste morfar och mormorsfar vara kända och av godkänd ras, t ex så är mitt eget stos mormorsfar inte godkänd men han var registrerad oldenburgare och mitt stos mormorsmor stamboksförd, så därför har mitt sto vita papper och hennes avkommor gröna.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka