Passar alla hästar?

klockmalva

Trådstartare
Kort fråga: Passar alla hästar till körning?

Och förklara gärna hur ni tänker. Alltså jag tänker inte att te.x den rasen inte passar, utan jag tänker mer på individen.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Passar alla hästar?

Mitt svar är tveklöst nej, alla hästar passar definitivt inte för körning.
Min häst är som klippt och skuren att vara körhäst, han är lugn, trygg, modig, arbetsvillig och älskar att dra.

Körhästen bör inte vara bakrädd eller ta till flykt så fort den blir skrämd till exempel. Givetvis far de flesta hästar i väg när de blir riktigt rädda men bör kunna sansa sig i de flesta vanliga situationer och vänta in kuskens kommandon trots att stressnivån blir hög.

Så en trygg häst med självförtroende och mod, men samtidigt lyhörd och uppmärksam är vad jag vill ha. Hoppiga, stissiga, tittiga djur är inget att sätta framför vagn tycker jag.

Jag vill ha en trygg häst som går framåt och går att komunicera med i alla lägen. Det får man ju delvis genom god grundträning men det hänger även en del på hästens psyke. Bevisligen finns det hästar av alla raser som är super körhästar, så det hänger mest på individ och inte särskilt mycket på ras som du säger.

Obs, mina personliga åsikter :)

Mitt svar är tveklöst nej, alla hästar passar definitivt inte för körning.
Min häst är som klippt och skuren att vara körhäst, han är lugn, trygg, modig, arbetsvillig och älskar att dra.

Körhästen bör inte vara bakrädd eller ta till flykt så fort den blir skrämd till exempel. Givetvis far de flesta hästar i väg när de blir riktigt rädda men bör kunna sansa sig i de flesta vanliga situationer och vänta in kuskens kommandon trots att stressnivån blir hög.

Så en trygg häst med självförtroende och mod, men samtidigt lyhörd och uppmärksam är vad jag vill ha. Hoppiga, stissiga, tittiga djur är inget att sätta framför vagn tycker jag.

Jag vill ha en trygg häst som går framåt och går att komunicera med i alla lägen. Det får man ju delvis genom god grundträning men det hänger även en del på hästens psyke. Bevisligen finns det hästar av alla raser som är super körhästar, så det hänger mest på individ och inte särskilt mycket på ras som du säger.

Obs, mina personliga åsikter :)

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

Sen är det ju också så att alla hästar vill inte vara körhästar heller. En del tycker det är roligare med ridning och en del tycker det är roligare med körning helt enkelt :)

Jag kan säga att alla människor passar inte som kuskar heller :D

(Beroende på häst då).

Jag vet en häst som är det värsta jag sett i "bakskygghet" efter en otäck olycka. Den såldes i alla fall från uppfödaren till några riktigt duktiga ryttare (ryttarfamilj) men sedan hörde jag att den sålts igen och sedan hörde jag inget mer....

Förrän den 5 år senare dök upp i VM spannet 4-spann :eek: Jag trodde inte mina ögon. Kusken bor här i närheten och efter lite luskande så visade det sig att hästen går som en klippa i spannet men den går inte att rida pga att den är fruktansvärt rädd, nervös och bakskygg då!

Jag hade funderingar på att lämna min storhäst till den kusken för inkörning för då visste jag att är det nån som kan köra in den så är det HAN! Men sedan började jag tänka.... Även om han kör in min häst så skulle inte JAG våga köra min häst. Jag skulle själv helt enkelt vara för nervös! Så jag la ned dom planerna!

Nu kör jag in min bastard-korsningsponny kategori B (island/shettis/russ) som har ett psyke som en sten och är liten och lätthanterlig! Så med den känner jag att jag skulle inte vara orolig att i framtiden ta en körtur :)

Måste ju även berätta att det är okej att försöka och misslyckas och lägga ned!
Det lärde jag mig när jag praktiserade på Flyinge och dom höll på att köra in en skolhäst.
Den hade varit med i en olycka innan jag kom dit så dom började om med den. Tömköra, släpa, dra träningsvagn....

Men så en dag så hände något. Den skulle dra släpan några varv inne i deras "ovalbana" eller vad dom kallar den? (glömt bort), innan dom skulle koppla till vagnen. Och helt plötsligt bockar den till, inget stort men någon slags fnatt fick den och jag tror det tilta över i huvudet på den så den började skena där inne, varv efter varv med släpan efter sig....

Vi försökte ställa upp staketgrindar för att få den att stanna men den brakade rätt igenom.... Till slut stannade den ju ändå efter att ha sparkat sönder selen och då bestämdes det att det blir inget nytt försök med den här hästen, det är inte värt risken.
Även om han körs in så bedömdes det att det skulle inte gå att lita på honom att ha honom som körhäst åt eleverna där.

Dom trodde dock att han skulle passa bra i ett fyrspann och annars var han tydligen en jättefin ridhäst och vad jag vet så såldas han mindre än ett år efter att jag var där. Så jag hoppas han har det bra idag som rid eller körhäst åt någon privat :)

Men som sagt, Flyingeutbildaren lade ner projektet där och då i alla fall!

Tack
Du bekräftar det jag tänker.

Jag har funderat fram och åter nämligen. Tänkt saker som att en del hästar är ju lite svårare att rida men skickliga ryttare kan ju ... Man kan ju habituera hästar att "stå ut" med allt möjligt påhitt också så en skicklig hästmänniska kan nog klara lite mera men ...

Självklart är det så! Vissa tycker det är aptråkigt att bli körda, då får man ju låta bli.

Precis som att vissa hästar går bra med erfarna kuskar men direkt när de kommer tillbaka efter tillkörning etc. ramlar de tillbaka i gamla banor.
Håller på att rehaba en ardenner som har skit i bagaget, ett sista försök efter att en del problem blivit lösta som kan ha varit en del av orsaken till det som hänt. Jag hjälper till lite men lämnar över det mesta av körningen på min mycket lugnare och mera orädda kompis som också har erf av fler olika hästar än jag. De två passar jättebra ihop medan jag inte ens vågar tömköra den hästen längre.
Det går riktigt bra då hästen litar på sin kusk och kusken kan läsa hästen, men är osäker på om det kommer gå så bra med ägaren sen. Litar inte riktigt på den kombon av häst och kusk.

Håller med.

"Problemet" med körning är ju att när det väl händer något, DÅ händer det något rejält. Och det är sällan kusk, sele, vagn och/eller häst kommer helt oskadda ur en körolycka.

Ja så är det ju. Sist var dock allt oskatt förutom kusken blev lite skitig efter att farit på näsan i jorden och genom en buske, men första gången blev hela släpan till flisor. Ingen skada skedd mer än psykiskt på oss då man numer sett vad som kan hända.

Är fortfarande lite skraj sedan de gångerna, trots att jag aldrig varit rädd för körning förut. Lite typiskt men så är det. Händer ju rejält med en så stor häst också :(

Det kan ju både vara nyttigt och onyttigt att få se vad som faktiskt kan hända. :crazy: eller att uppleva det.
Det är mäktiga krafter.

Jag tror många hästar passar till körning men vissa hästar har lättare för sig än andra. Jag kommer att försöka köra in mitt arabiska fullblod och ser det som en utmaning då han är väldigt känslig, osäker, energisk. Och explosiv.:p Dock är han väldigt lycklig och lydig när han förstår vad som begärs av honom, man ser verkligen hur stolt han blir när han "knäckt koden", så det finns en chans att det ska fungera.

Jag tänker låta honom få "dra" kvistar, pinnar, tomburkar och släpor i ca ett år innan det blir ens en tanke på att använda vagn. Jag tror att det kan gå att köra in honom, men jag räknar med att det tar tid och att man kanske aldrig ska ut efter vägarna själv med honom, när det väl bär iväg...

Ett exempel på en häst jag inte hade försökt köra in, särskilt när du nämner osäker OCH känslig, energisk, explosiv på samma gång.
När det händer, händer det fort och rejält, har hästen då något bakom sig som den blir rädd för (nästan det som är viktigast, att den inte under några omständigheter får panik av det som sitter fast i selen) så blir det en kedjereaktion som inte går att stoppa hur lydig hästen än är. Vill bara dela med mig av min åsikt och erfarenhet, tänk dig för länge och noga innan!
Kan bli farligt för dig och hästen även med bara "kvistar och pinnar", får man en sådan på sig när hästen sprätter i väg så kan det gå riktigt illa.

Observera att jag bara menar väl, det är kanske inte värt det!

Senast ändrad:

Jag har valt att inte köra in min då hon är alldeles för "hoppig" ute. Hon är inte det minsta bakskygg eller skenbenägen och är mycket tömkörd men är väldigt reaktiv och snabb så vips är hon nere i diket och där vill jag INTE vara med vagn. Skulle nog inte vara några som helst problem att köra på bana eller om man hade tillgång till bra vallar eller liknande men har tyvärr inga bra vägar utan diken bredvid i närheten utan bara en stor ridbana och mer eller mindre trafikerade vägar och tycker att lite av hela tjusningen med att köra är att man kan vara ute i naturen i ur och skur så då har det fått vara.

Min fläckfia är en trygg och stabil ridhäst, men jag skulle inte ge mig på att köra in henne. Någon försökte i hennes ungdom och det blev intressant i överkant när hon bestämde sig för att raskt lämna platsen.. Det är möjligt att en duktig kusk skulle kunna få det att funka, men jag skulle nog som ett par andra här inte våga köra själv sedan.

Om man är rejält duktig så kan man antagligen köra in "alla" hästar, sedan kommer vissa vara mer pålitliga än andra förståss.

Personligen skulle det aldrig falla mig in att sätta en häst framför vagn som har kraftiga tendenser att kasta sig i sidled om den ser något skrämsigt. Eller en vars standardreaktion är att tvärvända och/eller bli hysterisk om man ser vargar i buskarna. Det känns som att såna hästars naturliga reaktioner blir extra livsfarliga med vagn. Jag vill ha sådana som stannar till och tänker efter innan de reagerar.

Jag skulle vilja svara så här att alla hästar går att köra in men att alla hästar kanske inte gillar att bli körda pga skrämmande upplevelser som den förknippar med körningen som tex att den har blivit påkörd av en bil och förknippar det med körningen.
Dock är det inte alla kuskar som kan köra in alla typer av hästar och där tror jag skon klämmer ;)
Vi har kört in alla våra hästar som har varit i vår ägo och vissa av dem har varit mer eller mindre känsliga. Vi har insett att man kan tex lära en häst som är benägen att ta ett skutt i diket när den reagerar för något att istället för att hoppa i diket ta det där hoppet rakt fram istället vilket inte brukar ge några problem med välta vagnar osv. En vän till mig red vår 5-åring och tyckte det var helt otroligt att vi kunde köra honom när han var så bakskygg i ridningen men jag tror att i körningen vet han alltid vad han bakom sig men i ridningen så när han ser något så reagerar han först innan han hinner se vad det är. Ger man bara hästarna en chans så brukar de gilla körningen i en eller annan form. Men min inställning till hästar är att de brukar gilla vad man än presentera dem för och att de har en oerhörd förmåga att lära sig så länge man bara presentera sakerna på ett begripligt sätt för hästen.

i körningen vet han alltid vad han bakom sig
Precis; det kan bli en trygghet med körning för en bakskygg häst om den har en kusk den litar på och om inkörningen går lugnt till. Har själv en ponny som vände på en femöring, kastade sig åt sidan alt rusade iväg om han blev rädd vid ridning. Han är nu en mkt trygg körhäst som på sin höjd rycker till, stannar upp o vänder bak ena örat o väntar sen på att jag ska ta hand om honom. Han är även otroligt rolig att köra; pigg, lyhörd och vaken.

Jag tror mig veta vilken kusk du menar Seabaz... ;-)

Håller med ovan att alla hästar passar nog inte som körhästar. Därimot tycker jag att alla hästar borde köras in! Sen kan man lägga ner projektet inkörning där det i utbildningen visar sig att hästen inte mera lämpar sig för uppgiften. Där i utbildningsskalan det visar sig att hästens beteende är för farligt för att fortsätta.

Inkörningen är en spännande resa, att göra tillsammans kusk och häst. Tar man det lugnt och har en massa tid så är ju tömkörningen ett utbildningssteg som ger så mycket i övrig hantering av hästen. Vägen till en inkörd häst är en utbildning som generar en "teambuildning" mellan kusk och häst.
Min lilla rackare har i två år nu gått som handhäst intill vagnen. Vi har inte riktigt hunnit med att gå vidare med nästa steg men under dessa två år har hon fått så mycket erfarenhet av trafik, mörkermiljöträning, hon har vant sig vid min kompis ( kusk) alla uttryck/komandon/lugnande ljud, vagnens alla ljud. Samt alla rutiner kring av och påselning. Hon är nu helt trygg med detta. Samtidigt är ju detta till stor hjälp när jag rider, miljöträningen alltså.
Så även om min lilla flicka inte kommer vara en utbildad körhäst, alltså om hon inte passar som körhäst så har resan varit skitkul. Vi har fått massa kunskap på vägen. Alla planer som vi smidit, min kompis och jag, alla samtal kring hur vi ska göra när vi kommit si och så långt. Fasen vad kul det har varit.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama