Passande träd i hagarna

cello

Trådstartare
Jag tänkte beställa en säck med trädplantor och plantera på ängarna. Har två i lämplig storlek att välja mellan.

1:
Oxel, Fågelbär, Vildapel, Fläder, Lind

2:
Skogsek, Lönn, Bok, Lind, Fågelbär

Vet att ek är giftigt, antar att skogsek är vanlig ek?
Ska kolla vilken sorts lönn det är. Vanlig skogslönn är helt ok?
Fågelbär, vildapel och fläder antar jag inte är så bra?
Oxel? Ingen aning..
Är bok ok?

Vilken säck hade ni valt?
Obs att jag inte behöver använda alla plantor. De är uppmärkta, så jag kan välja bort de som är opassande.

Tack tack! :):bow:
 
Ingen av dem. Björk är egentligen det enda trädet som är lämpligt.
De suger mycket vatten, växer högt och rakt, sprider sig inte med våldsamt tempo och bildar inte snår.
 
Ingen av dem. Björk är egentligen det enda trädet som är lämpligt.
De suger mycket vatten, växer högt och rakt, sprider sig inte med våldsamt tempo och bildar inte snår.

Jaså? Varför är inte bok, lönn och lind lämpliga?
Varför vill man att det ska växa högt och rakt? :confused:
 
Har ingen aning om det du frågar men är intresserad av att plantera träd i vår hage också. Hur har ni tänkt skydda träden från hästarna? Mina är riktiga bävrar och lär så fort man slutar skydda börja gnaga bort all bark etc? Hur har ni tänkt lösa det?
 
Har de inte skrivit ut de vetenskapliga namnen? Känns oseriöst...

Oxel är knappast giftigt, men det får bär på hösten som fåglarna uppskattar, som kan bli kladdiga. Fågelbär är detsamma som körsbär, vildkörsbär, det är inte heller giftigt, mina hästar äter inte på det heller, möjligtvis lite löv. Vildapel (suräpple) är inte heller giftigt, men det finns stor risk att hästarna äter av det. Fläder äter inte mina hästar heller av, möjligtvis löv, däremot får fläder en del sjukdomar och löss så jag hade nog inte satt ut det. Lind är inte heller giftigt, det brukade man hamla av och ge till djuren vintertid förr.

Ek har du du redan konstaterat är olämpligt, dessutom växer det väldigt långsamt. Lönn är också ofarligt i sig, men man misstänker att de har en sjukdom som gör hästar sjuka, så jag hade valt bort det av den anledningen. Dock gäller det tysklönn, inte skogslönn, men det saknas forskning och jag hade inte chansat.
Bok växer också extremt långsamt, jag hade valt bort det av den anledningen.

Vad vill du ha i hagen? Lä? Skogspartier? Jag hade kollat mer på poppel, sälg och asp, som är snabbväxande, men du måste hägna in medans de växer upp för hästarnas äter gärna av det.
 
Varför vill du ha träd i hagen? För de flesta hästar äter träd framförallt vintertid och det brukar träden förr eller senare dö av.
Mina hästar får äta träd men här växer det rätt flitigt längs stenmurar och diken så det räknas som röjningsarbete ;) Favoriterna är asp, ask och sälg, vintertid gran (alltså vanlig rödgran här finns inga ädelgranar) men allt går att tugga på. De har fri tillgång till foderhalm och får rejält med torrhö men de vill tydligen ha lite variation i tillvaron och allt trä går att tugga på ;)
 
Senast ändrad:
I bästa fall blir det buskar av dem eller bonsaier. Vi fick stängsla ordentligt runt de träd man ville ha kvar, det vara bara urgamla träd som klarade sig.
 
Tack för svar! Jag hoppar nog över de där säckarna. Fortsätter istället flytta björk, sälg, asp och rönn från våra marker. Ev köper jag några enstaka lite äldre från plantskolan.
Vi kommer stängsla en bra bit utanför så att hästarna inte kommer åt. När de sen vuxit upp lite mer får vi se om det går att ta bort stängslet och bara skydda stammarna. Tex med brädor runt, ser rätt snyggt ut! Men det är ju massa år tills dess!
 
Varför vill du ha träd i hagen? För de flesta hästar äter träd framförallt vintertid och det brukar träden förr eller senare dö av.
Mina hästar får äta träd men här växer det rätt flitigt längs stenmurar och diken så det räknas som röjningsarbete ;) Favoriterna är asp, ask och sälg, vintertid gran (alltså vanlig rödgran här finns inga ädelgranar) men allt går att tugga på. De har fri tillgång till foderhalm och får rejält med torrhö men de vill tydligen ha lite variation i tillvaron och allt trä går att tugga på ;)

Vill ha för att det ser trevligt ut! :) De har gott om träd i skogen och där får de tugga hur mycket de vill.
Men de vi planterar vill vi förstås spara, så de får skyddas!
 
Jag hade gått all in på asp. En gammal hästkarl har lärt mig att asp även fungerar som naturligt avmaskningsmedel. Det tar kanske inte bort mask om hästen redan har för mycket men det förebygger och hjälper till att hålla nere antalet. :up: Mina hästar har alltid haft aspar att gnaga på och jag har heller aldrig behövt avmaska. Dessutom verkar älskar alla hästar asp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp