Passande häst

angelaL

Trådstartare
Nu ska jag vara lite dryg och lägga in en tråd som är snarlik en av trådarna som redan finns.

Det är så här att is ponnyn jag rider bara vill passa, han passar hella tiden, om man leder honom passar han både i "skritten" och i "traven". och när man rider så skrittar han faktiskt, men om man försöker trava så passar han, de flästa ger då rådet att man ska travträna hästen genom att låta hästen vara lång och ha långa tyglar för att den ska börja trava, men då passar han ennu mera.

Det man kanske ska lägga till är att när ägaren till hästen köppte Thurs så var han en fyrgångare utan pass, och nu har han "plötsligt" fått pass.

Så jag vill järna ha tipps om bra trav övningar, men jag vill inte ha tips om hur man ska spänna sin sitts osv, för jag arbetar inte så, min ridning ska vara mjuk.

Jag har fått tipps om litte övningar, tex rida över bommar, "trava" i uppförsbacke, samma hästen börja trava, travar han inte så gör halt och försök igen. Försöka hitta en situation där thurs travar, och sätta ett komando på traven och arbeta därifrån.

:banana:

Synpunkter på övningarna? Vad har ni använt för övningar :confused:

Lösgörande arbete krävs, och MYCKET av den varan. Samtidigt krävs att hästen stärks i länd och bakben, orsaken till grisepassen är att hästen är stel och lagt sig på framdelen.

Detta kan tränas bort, men tar en hel del tid i anspråk. Rent dressyrarbete är lösgörande för hästen, ren samling är stärkande för hästen i rätt omfattning. Longering och tömkörning, där hästen kan leta efter sin gen bärighet och balans utan ryttare.

Varva longering med att lägga in cavaletti, för att störa hästens rörelsemönster. Dessa hästar blir lite robotlika i sin gång, och för det krävs att man bryter mönstret.

Ren dressyr-ridning i skritt är mycket bra. Samling skolor o.s.v.

Läs gärna de gamla trådarna om sits.

men jag vill inte ha tips om hur man ska spänna sin sitts osv, för jag arbetar inte så, min ridning ska vara mjuk.
Och det är genom att kontrollerat spänna små muskler här och där i sitsen, som man verkligen kan börja rida mjukt.

Läs gärna på Katrins sida www.ridkonst.nu

Ett travkommando har funkat MYCKET bra för mig! (jag gör ett puss-ljud, men det är ju som man vill) Jag har tränat själva trav-fattningen så att vi töltar långsamt långsamt med lägre och lägre form och sedan har jag lättat i sitsen släppt ner och fram huvudet och gjort puss-ljudet :o

Fast om ni bara har pass och ingen tölt och skritt så blir det kanske svårt...

Men om hästen var fyrgångare först, och nu är så inbiten grisepassare tänker jag att han kanske gjort sig illa vid ngt tillfälle? Han har kanske en låsning någonstans? Ta ut någon som är duktig på muskler, typ equiterapeut eller nån...

Sitter sadeln bra? Vi lyckades inte trava med vår femgångare när vi köpte honom, han hade en för trång sadel och vägrade höja ryggen. Nu travar han som värsta travhästen :o :crazy:

Däremot travade han gärna vid handen och om han var med som handhäst, det kan man ju testa...

Sen är såklart uppmjukande och stärkande övningar A och O.

Hmm.. det här är ju lite känsligt... men jag kan tänka mig att om hästen har en för tung ryttare (för just honom) så kanske pass är hans enda chans att orka... Så gör iaf min pojke när jag lassar på någon som är för tung :o

Lycka till!

Jag måste, precis som Inte_Ung, reagera på meningen om sitsen. Att behärska sin kropp och verkligen rida i balans är en förutsättning för att genom inverkningar kunna hjälpa sin häst - och inte påverka den i varje steg.

Förutom alla bra övningar som det redan givits tips om är det ofta bra om ryttaren också tränar sig själv. ;)

Ta böjning och ställning av hästen som ett exempel bland flera; du måste hjälpa genom att ge eftergift direkt då den ska ges, annars blir det fel signal till hästen, och du måste sitta i balans för att få en mjuk och smidig böjning. Att rida hästen ställd eller böjd brukar ofta vara effektivt mot just passtakt, och här kan ni jobba med att stärka bakben och arbeta med överlinjen.

Tack för alla synpunkter.

Det kan vara mycket möjligt att han fått ont någon stans, det har perecis kommit en ny häst till hagen och det har väll gått ganska tufft till.

Jag har oxå varit inne på att han kan gjort illa sig, el blivigt stel av någon anledning, så jag ska prata med ägaren om en euqiteraput å se om hon pröjsar.

Jag har börjat strecha honom, å ska se om det hjälper, och han tycker att det är ganska halv jobbit att streka ut på musklerna.

Sadeln ligger oxå dåligt :o har pratat med ägaren och håller på och letar efter en ny sadel. Men det kan inte heller bara vara sadeln som får honom och passa eftersom han gör det när man leder honom oxå.

Någon som har en kort sadel å sälja runtom sthlm :confused:

Jag hoppas värkligen inte att jag är för tung (60) kilo, men det kan ju vara möjligt eftersom han är ganska dåligt musklad.

Jag håller på och försöker mjuka upp honom, mycket öppnor, slutor å övergångar,
Men han liksom "ålar" sig fram om man inte är helt perfekt och rak med alla hjälper och försöker undgå hjälperna även fast han är en mycket possetiv häst som försöker göra sitt bästa.

Promenader i skogen kan ju vara en bra ide, då måste han ju lyfta på fötterna.

och apropå sittsen så vill jag inte spänna mig eftersom man då kan låsa hästen om man inte är jävligt duktig och vet vad man håller på med, och så duktig är jag inte. och jag tänker oxå att om man håller på och spänner den så spänner man oxå resten av kroppen, eftersom det är svårt att bara spänna en muskel. därför blir det inte någon mjuk ridning.

Dessutom har jag redan spänningar i min sitts, och håller på att arbeta på att få en bra och avspänd sitts, ;)

Jag håller på och försöker mjuka upp honom, mycket öppnor, slutor å övergångar,
Men han liksom "ålar" sig fram om man inte är helt perfekt och rak med alla hjälper och försöker

Och

och apropå sittsen så vill jag inte spänna mig eftersom man då kan låsa hästen om man inte är jävligt duktig och vet vad man håller på med, och

Hänger ihop.

Dessutom har jag redan spänningar i min sitts, och håller på att arbeta på att få en bra och avspänd sitts,
Om man har spänningar i sitsen, så lär man sig att slappna av dessa, genom att kontrollerat kunna spänna de olika delarna i sitsen. Att träna på att spänna de olika delarna, gör att man hittar kommunikationen med dem, och därigenom också hur man kontrollerat skall slappna av delarna.

Men nu så har du frågat en fråga, och jag försöker svara, men du så att säga "vill inte höra på det örat" för du har andra ideér. Och då så måste jag ge upp, för då så kan jag inte hjälpa dig.

Grisepassa på du.

Jag är jätte tacksam för synpunkter och idere.
Bara för jag inte tror att spänna sig i sadeln leder till att man blir avslapnad betyder det inte att jag vill hålla på och passa, det betyder bara att jag inte tror på din metod, antigen är det bara så att du förklarar vad du gör dåligt, el så tycker jag bara att det låter dumt. och desssutom hittat en som fungerar jätte toppen, alla jag sätt som tränat så har toppen sitts, och jag försöker föbättra min sakta men säkert, genom att göra övningarna stretcha osv.

Jag håller på och gör massa olika övningar i sadeln för att bli mer mjuk och öppen i beckenet

och desssutom hittat en som fungerar jätte toppen, alla jag sätt som tränat så har toppen sitts,
Men dåså, då behöver du ju inte någon hjälp.

Men jag kan ju avslöja att jag inte har några problem med att få hästar att sluta grisepassa och börja gå rent i trav och tölt. Och just nu så håller jag på och förfinar mitt ridsätt, så att jag skall kunna rida med ännu mer diskreta och precisa hjälper. Det skall räcka att jag spänner skinkan litet på rätt sätt, så skall hästen flytta sig sidvärtes. I mina ögon så är det ännu mjukare än att använda sin skänkel.

Detta hittade jag om Thurs på sidan du har länkat till:

"Islandsvalacken Thurs från Forsen som blev 5 år i maj. Pga sin ålder är han under utveckling, och jobbas kortare stunder i taget under ridturen. Men Thurs är en mkt snäll och lugn kille, som alltid vill göra sitt bästa. Följande krav ställs på intresserade medryttare: stor unghästvana eller mkt islandshästvana. "

"Trygg häst som alltid gör sitt bästa. Troligen 5-gångare med 4 rena gångarter. Mkt rund i galoppen, ett dressyrämne?"

Antingen så är det inte samma häst eller så har du och ägaren VÄLDIGT olika uppfattningar om hästen..!

nää jag tycker det låter som en alldeles bra beskrivning av thurs.

Hästar kan man ju bli alldeles tokiga på ibland,, för ibland förstår man inget,, Thurs har passat i både skritten och traven,, även när man let honom utan varken sadel el ryttare. och så igår när jag skulle rida gick jag en sväng innan för att värma upp, då skrittar hästen som han aldrig gjort annat, och då känner jag att jag måste pröva och se om han travar och så gör han det.. :) :confused: :banana:

Jag önskar bara att jag förstod vad som hänt :confused: :angel:

Fast jag använder inte skinkan för att flytta hästen sidvärtes jag använder en tygeln. inte skänkeln den ska bara hänga stilla på sidan.

och förövrigt så är jag nybörjare på det här med is ponnysar, och gångarter, så jag kan mycket väll ha gjort massa saker fel.. el mer rätt jag har gjort massa saker fel.. för det är ju alltid ryttaren allt beror på,, så gott som i alla fall.

Fast jag använder inte skinkan för att flytta hästen sidvärtes jag använder en tygeln.
Tygel mot halsen är också ett bra sätt. Men det löser inte upp grisepass lika effektivt som "skinkmetoden". När man har blivit skicklig på det där med att spänna skinkorna, så kan man hålla tölt-takten åt hästen genom att omväxlande spänna höger och vänster skinka i varje steg.

och förövrigt så är jag nybörjare på det här med is ponnysar, och gångarter, så jag kan mycket väll ha gjort massa saker fel.. el mer rätt jag har gjort massa saker fel.. för det är ju alltid ryttaren allt beror på,, så gott som i alla fall.
Dels så skulle jag uppskatta om du slutade att kalla Islandshästar för is ponnysar och dels så kan jag berätta att ridning är ridning och rätt är rätt och fel är fel. Och de fel som man har i sin ridning, de syns mera på en gångartshäst än på en 3-gångare. Så det kan vara så att man alltid har gjort fel men att det inte har synts, 4- och 5-gångaren avslöjar obarmhärtigt detta.

Om du är nybörjare på ponnysar eller vad du nu vill kalla islandshästen så varför rider du då en unghäst som uppenbarligen inte är färdigutbildad?

"Hästar kan man ju bli alldeles tokiga på ibland,, för ibland förstår man inget"

Det är sant, man kan bli helt galen på dem ibland, men innan jag blir det brukar jag tänka efter. Frågan är om inte Thurs blir galen på dig eftersom han kanske inte förstår något heller. Inte ens jag, som har ridit islandshästar i 8 år skulle ta mig an en unghäst så jag förstår verkligen varför du och Thurs har problem. Ta hjälp av en instruktör eller kanske ännu bättre, lämna bort honom till någon som har stor islandshäst - och unghästvana så att du kan vara säker på att din häst får en bra inridning.

Även om du tog till dig var Inte_Ung skrev så tror jag inte att det skulle hjälpa dig väldigt mkt. Du behöver hjälp med din häst av en människa som kan stå brevid och förklara och visa, för det är verkligen inte lätt med unghästar och en orutinerad gångartsryttare kan förvirra nästan vilken islandshäst som helst, även inridna, så det är ju inte konstigt att Thurs har orena gångarter.

Lycka till med din häst :)

varför skulle det fungera bättre med skinkan att flytta hästen, det är hästens rörelser som avgör hur bra rörelsen blir och hur mycket det mjukar upp hästen. DEt beror ju inte på HUR du ger hjälpen, el ja det gör det ju visst du måste kunna ge en bra och tydlig hjälp som hästen förstår.

För skinkan påverkar hästens rygg. Och det är hästens rygg som har styvnat när det blir grisepass. Man böjer därmed hästen "runt" skinkan. Hästar kan, på ett utmärkt sätt, utföra alla sidvärtesrörelser i grisepass. Rörelsen är det då inget fel på, men gångarten och takten är ändå inte den önskade.

På en utbildad häst, som kan sin rörelse i rätt gångart och med rätt takt, så spelar det sedan inte någon roll vilken hjälpen är.

Om jag säger så här:
Om det fungerar, så fungerar det ju. Om det inte fungerar, så får man hitta på något mera.

Om hästen du rider bara går i grisepass, och du vill rida skritt, trav och tölt. Ja då så fungerar det ju inte på det vis som du önskar. Då så måste du ju hitta på något mera. Mitt förslag är då att "böja" hästen runt skinkorna och göra sidförflyttningar med skinkorna.

Jo, skinkor och viktförflyttningar har funkat bättre på min (tidigare)grisepassande isis, än joxande med tyglarna. Att ställa och böja en häst åt endera hållet kan bryta den vaggande robotliknande passen, men då med hjälp av säte mer än tyglar, även att vikta hästen lite mot trav och sedan en halvhalt med sätet kan bryta vaggandet. Min erfarehet är att det just var för hårda tygelhjälper som orsakade spänning hos min Pålla=grisepass. När jag släppte tyglarna och använde sätet som broms, gas, och sisoförflyttning började det så småningom släppa. Nu kan jag igen använda tyglarna och med mjukhand tillsammans med säte försöka få en mer samlad form hos Pållan, men då måste ju säteshjälperna funka först, så att hon förstår de hjälperna, och tyglarna endast fungerar som ett komplement.Det är svårt att bryta trenden hos en grisepassare om man inte får hjälp, och det är väldigt lätt att man spänner sig för att man så gärna vill få tölt. Mitt tips är släpp tyglarna och få Pållen att slappna av, förmodlogen blir det inte tölt direkt, men varför inte prova att bara skritta och galoppera på lång tygel och så småningom kanske grispassen försvinner. Ett annat tips är att låta hästen vila utan ridning en period och sedan börja från marken med intruktör. :bump: Skynda långsamt alltså!

Jag tycker att du ska låte Thurs ägare sköta dressyrridningen själv om det är så. Eller bara skritta honom och rida i de gångarter du känner att du klarar av. Du riskerar ju faktiskt att förstöra honom om ni inte kommer överens. Frågan är väl också om ägaren ens bryr sig om det eller bara inte har märkt det? Du har väl talat med henne/honom om era problem?
Hon/han kan säkert hjälpa er tillrätta....

Lycka till!
:banana:

Tack för alla Trevliga och hjälpsamma svar,, :eek:

För det första så är dte så att jag inte har någon stor vanna vad gäller islandshästar, men nu är det så här värkligheten ser ut, och jag kommer inte sluta rida thurs, förövrigt så är ägaren nöjd med min ridning, för Thurs har blivigt välldigt mycket trevligare.

Första gången jag träffade honom så sprang han över mig utan någon som hällst respekt, nu kan barnen leda honom utan problem, När jag började rida honom var han välldigt hård i munnen och började springa så fort jag bara tog i tygeln, han löd inte tygeln det minsta.

Nu så är han jätte kännslig för tygelhjälper, jag har INGENTING i handen och behöver bara röra fingrarna pyttelite för att han ska lyssna, om det är så att jag gör halvhalter, ryggar el gör öppnor så brukar det inte synas vad jag gör, och jag drar värkligen INTE hästen i munnen.

Ni pratade ocå om att jag ska rida för instruktör och det GÖR jag minst en gång i veckan rider jag för Islandshäst instruktör, och så rider jag för en annan instruktör oxå som hjälper mig att utveckla en fin kommunikation med thurs med FINNA hjälper,
Och dessutom så ger jag SJÄLVKLART Thurs villa oxå,

Vad gäller att rida öppnor på tygel så går det välldigt bra om inte bättre att göra det än att göra det med skinkan. Tygeln är den första hjälpen även fast bennen hjälper till och "öppnar" el "stänger" vägen. Bara för att man använder tygeln behöver det inte betyda att man är hård i handen. och man kan både påverka ryggen, bakbenen och ställningen med LÄTTA tygeltag.

Förövrigt tror jag att han grissepassade pga något som "satt fast" och jag vet inte om det berode på min ridning, el att det har gått litte vilt till i hagen den sista tiden eftersom det nyss kommigt en ny häst. Han har i alla fall slutat med det nu, och jag jobbar massor på att lära honom olika komandon för trav och tölt. och att få honom att arbeta rakt han försöker hela tiden svänga ut huvudet el baken för att slippa sätta undersig bennen.

JAg har inte ridigt Thurs särskilt länge, och har ridigt honom 5 dagar i veckan ca 2 månader, innan jag börjde rida honom så mycket hade han flera olika medryttare så jag tror att han tycker det är skönt med mig. och under den tiden jag har ridigt honom har den mästa tiden gått till att han ska vara lyhörd och förstå hjälperna ordentligt, vilket han nu gör. NU har jag börjat att försöka mig på svårare saker som tölt, få bort passen (den har förvunigt). JAg försöker göra mitt bästa och tänker hela tiden på hur jag ska lägga upp alting, rider lektioner, pratar med folk för att få råd och tipps, läser böcker, och självklart pratar jag oxå med ägaren, åker på kurser. Och när jag försöker få råd hära, så skulle det vara kul om jag fick litte uppmuntrande ord istället för att bara tro att jag är någon som är ute efter att förstöra hästen.

Förövrigt har jag några frågor om hur man gör när man töltar och spänner skinkorna sammtidigt..

Är det menningen att man ska spänna skinkorna el skinkan i varje steg, varanat steg, med frambenens steg el bakbenen?

Om amn spänner skinkan tror du att man då stör hästen när den arbetar, i jämförelse med om man sitter helt stilla och bara följer med.

Om vi nu säger att du ska tölta länge, hur gör du för att orka spänna skinkan? el slutar du med det?

JAg har lärt mig att när hästen gör rätt så ska man ge den eftergift, dvs sluta invärka på hästen, tills dess man behöver be hästen förbättra rörelsen avsluta den el likande.

och om man oxå använder skinkan för att flytta hästen sidledes är det inte stor risk att hästen uppfattar spänningarna i skinkan som en uppmaning att flytta sig sidledes? Hur gör du för att hästen inte ska missförstå dig?

Sen har jag en fråga till, när jag spänner ena skinkan så spänner jag ryggen oxå, när jag spänner arm musklerna så spänns även skinkan och ryggen, hur ska man bära sig åt för att minnimera spänningarna i sin kropp som kan störa hästen? :confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka