Partier där pälsen ramlat av....

H

hannah_schabo

Hej på er!

Har en liten fråga som jag hoppas att någon kan ge mig tips om.
Vi har precis hämtat min gamla lektionsponny från ridskolan som är 22år.
Hon är pigg som en lärka och frisk som en nötkärna ♥
Har dock märkt att hon har små partier bla under manen och på huvudet där pälsen ramlat av. Inga sårskorpor, bara "hud" under.....
Hon har fällt en del förmodligen pga flytt, så jag funderar på om jag skall ge henne något tillskott.
Har ni några förslag på vad detta kan vara?
Tacksam för svar :)

Sv: Partier där pälsen ramlat av....

Kanske pälsätare?!
Fast det borde vara fel tidpunkt för det, de kan dyka upp på vårkanten. Min shetlandsponny fick kala fläckar under manen, vilket visade sig vara pälsätare, de är grymt små men om man tar en ficklampa och lupp så ser man dem. Ingen av de stora hästarna drabbades utan bara ponnyn med jättepälsen.
Bara en tanke...
Swich pour on funkar på dem.

Sv: Partier där pälsen ramlat av....

Nåt sånt här?
20100330171.jpg
[/IMG]

Det hände min häst EFTER hon hade blivit avlusad. Jag hittade inga fler kryp i pälsen iallafall. Vi hade switch på henne. Det lossnade överallt på henne och det såg förj'vligt ut rent ut sagt. Stod i inhyrningsstall och grannarna trodde hon var misskött och allt möjligt. Som man slet... Hon hade dock haft problem med munnen innan och inte kunnat äta ordentligt, så vikten var ju hemsk också, Vet inte om det var en blandning av faktorer. Dock växte allt ut igen och blev fint till sommarpälsen. HOppas hoppas att det inte händer oss igen detta året.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat