Parning av franskbulldog

lillgris

Trådstartare
Hejsan!
jag har en fransk bulldog tik som nu är inne på dag 12. i dag var vi och hällsade på hanen. Och min tik gjorde inga tendenser till att säga i från tvärt om hon nästan ställde sig med baken mot honom. i och med att dom som har hanen har konstiga jobbtider så fick han följa med mig hem. väl hemma är han välldigt intreserad av henne. lite av problemet är att han går runt hela tiden och bara juckar i lufften och sprutar ner. ska säga att ingen av hundarna har parat förut. Nu har jag skillt av dom så länge och ska testa i gen senare. det kan vara lite tidigt för tiken än mina erfarenheter så har inte parning skett från effter 13de dygnet. Men vad tror ni om hanens luftjuckande kan han komma på själv hur han ska göra till slut. vill att parningen ska ske utan att jag ska hjälpa till utan bara stå öch övervaka det hella för att hålla dom lugna under skälva hängningen. Hur har ni själva gjort då ni parat första gångerna vore kul och höra andras erfarenheter

Sv: Parning av franskbulldog

Ofta har ju tyvärr frallorna svårt vid parning och hanen kan behöva hjälp att få in den.. Nu säger jag inte att det är så för alla men du får nog vara beredd på att hjälpa till om du märker att han inte fixar det.

Både tiken och hanen fattade galoppen när hon väl var inne på rätt dygn, visst hade han juckat lite på henne innan utan att komma in men under en promenad så lyckades de och fastnade. Det enda jag hjälpte till med var att hålla i de under hängningen så att de inte skulle försöka komma loss från varandra.

Detta är min andra fralla har haft en tik innan och henne hadde jag en kull på

Jag har aldrig varigt med om en parning då mina tikar komigt till hanen. Denna gången har hanen kommigt till oss där av mina frågor och undran.
jusst nu har jag dom avskillda i varsit rumm. jag funderar på om jag skulle ha dom i hop hela tiden. hur brukar ni ha och vad tycker ni

Om du aldrig har varit med om para så kan du inte ta hjälp av antingen hanhunds ägaren eller kanske någon annan uppfödare som har erfarenhet ?

Det är inte den lättaste rasen att para ;)

Tesora

Om du aldrig har varit med om para så kan du inte ta hjälp av antingen hanhunds ägaren eller kanske någon annan uppfödare som har erfarenhet ?

Det är inte den lättaste rasen att para ;)

Tesora

jo jag har en person som ska hjälpa mig som kommer hit nu :)
Min förra tik parades med en riktigt erfaren hane på dag 12-15 blev 5 fina flickor där :love:

Ofta har ju tyvärr frallorna svårt vid parning och hanen kan behöva hjälp att få in den.. Nu säger jag inte att det är så för alla men du får nog vara beredd på att hjälpa till om du märker att han inte fixar det.

Klarar de inte av att para själva ska man inte hjälpa dem.

:bow:

Inte riktat som kritik till ts nu men va f*n håller folk på med?
Ska vi verkligen avla djur till en gräns där dom inte ens kan fortplanta sig själva!?!
Det må va en hur go ras som helst men jag skulle ALDRIG gynna sådan avel på någon art. Inte heller där utseende ger fysiska problem.
Människan är ta mig f*n sjuk.

:bow:

Inte riktat som kritik till ts nu men va f*n håller folk på med?
Ska vi verkligen avla djur till en gräns där dom inte ens kan fortplanta sig själva!?!
Det må va en hur go ras som helst men jag skulle ALDRIG gynna sådan avel på någon art. Inte heller där utseende ger fysiska problem.
Människan är ta mig f*n sjuk.

Precis vad jag tänker varje gång jag läser om "parningshjälp"...

Jag KAN förstå att det kan vara bökigt för hundarna att "få det rätt" om det är första gången för både hanen och tiken, men jag har fått för mig att det kanske inte skulle behöva bli problem ens då, om man inte skulle envisas med att ständigt använda väldigt unga hundar i avel. (Nu vet jag inget om åldern på hundarna TS vill para, jag tänker bara rent generellt)

Att en hund som inte ens är vuxen mentalt inte har stenkoll på hur man parar sig är ju inte helt märkligt ändå. Jag menar, en hane lever ju förhoppningsvis 8-15 år. Hade man varit duktig på att använda många olika hanar och inte samma hela tiden så hade nog inte alla hanar "behövt" ha så många avkommor och man skulle gott och väl hinna med att använda dem även om man väntade med att låta dem para tills de blev 3-4 år gamla. Varför folk absolut ska använda yngre hundar än så i avel förstår jag i många fall inte.

kan uppdatera er att det har skett två naturliga fina parningar här nu med en hägning på 15-20 minuter.
detta är inga unghundar tiken är 4 år hanen 5
och detta är även två hundar som är fullt friska.
jag har varigt noga med val av hane.
jag hörde en skröna och vill veta om det är så det sägs att tiken inte får kissa på minst 1 timme efter parning ligger det någon saning i det eller är det en skröna

kan uppdatera er att det har skett två naturliga fina parningar här nu med en hägning på 15-20 minuter.
detta är inga unghundar tiken är 4 år hanen 5
och detta är även två hundar som är fullt friska.
jag har varigt noga med val av hane.
jag hörde en skröna och vill veta om det är så det sägs att tiken inte får kissa på minst 1 timme efter parning ligger det någon saning i det eller är det en skröna

Det är enligt mig en gammal skröna, men många använder sig av detta ändå !!! Självklart ska tiken få kissa och det är inte beroende på det om det inte skulle bli valpar.

Jösses - jag blev gravid trots att jag kissade direkt efteråt:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 015
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Just nu är jag mammaledig,och min mamma bor i närheten och har en tik. Vi har två hanar,varav den ena är kastrerad. Problemet är att...
Svar
14
· Visningar
2 823
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Var ute på en liten "porrturné" ;) för en månad sedan och parade en tik och försökte para en till. Tik nummer två var rätt i tiden...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: kladdkaka
·
G
Hundavel & Ras Hej Tänkte se här om det finns någon som kanske vet vad "felet" kan vara.. Jag ska para min hane, detta är en planerad parning...
Svar
12
· Visningar
12 179
Senast: Zqathan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka