Parks Tambour

ThereseF

Trådstartare
Jag tänkte betäcka mitt sto med honom....han står på semin men hur funkar det? Var finns han tillgänglig då? Hörde att de bara skickar till vissa stationer. berätta allt ni vet både om semin och om hingsten! Vad kostar det tex...

Sv: Parks Tambour

Rekomenderar det. har en 3 åring efter honom. både snygg och snäll:)

Undrar om inte Tambours gamla ryttare finns här på forumet nånstans.
Fanns här för några år sen iaf.

Tror de är en trevlig hingst som har presterat mkt på dressyrbanorna.

Då är vi två! Jag SKA ha Park´s Tambour till mitt sto i år kosta vad det kosta vill...

Jag har mailat ägarna i Finland och det svar jag fick var att de skulle anlita en EU-station i år. Jag som är novis vad gäller semin antar att det betyder att det blir lättare att importera eller? Själv kommer jag att anlita en station som ligger några kilometer bort så jag kan ju köra mitt sto de gånger som behövs dvs hon ska inte stå på stationen.

Själv såg jag Park´s Tambour live för några år sedan och sen dess har han varit på min önskelista. Det jag vill ha fram är en dressyrtalang utöver det vanliga.

Det är lite kul att jag hittade din tråd! Gick in på avel för att starta en tråd om hans avkommor i Sverige. Vill veta allt om dem! Det borde ju finnas åtminstone några NF-ägare som betäckte med honom innan han flyttade till Finland.

//marti

Då har jag kommit så långt att mitt sto står på seminstation i Arboga!

Att få färsk sperma från Finland var tyvärr inte möjligt då ägarna bestämde sig för att han inte skulle stå till tjänst i aveln i år utan istället tävla fullt ut. Jag fick däremot telefonnummer till förra ägarna här i Sverige som har/hade fryst kvar! Seminstationerna här runt där jag bor kunde inte ta fler hästar på fryst därav resan till Arboga. Den seminstationen har sprutat ett annat sto förra året med lyckosamt resultat samt att detta sto även kommer tillbaka i år för att återigen sprutas med PT.

Sedan var det kostnader...
*3 besök hos "vår" vet för ultraljud, (ingen räkning än)
*resa till Arboga ToR x2, ca 1200:- för soppa till bilen. Tar det sig inte på första försöket så blir det ju en resa till.
*stationsavgift 5800:- +moms
*dygnsavgift 80:- +moms
*transport av sperma, ?
*språngavgift 1000:-
*90 dygn 3000:-/4000:- (beror på meriter/diplom)

Övrigt som jag vet tillkommer:
*vetkoll på antingen 14, 16 eller 17 dgr
*90 dagars vetkoll
Dessa två kollar görs hos vår hemmavet.

Billigt är det inte men något ska man ju lägga sina pengar på...

//marti - som håller tummarna

Pust va dyrt det var! Men det är ju en underbar hingst! Synd att man inte har de pengarna.. Man får väl satsa¨på att försöka importera tillbaka någon avkomma :)

Jag håller med om att det blir en del pengar. Årets skattepengar + lite sålda konvertibler ska förhoppningsvis resultera i ett föl nästa år.

Har fått räkningen från min hemmavet för de tre ultraljuden, 1125 kr var den på men det som kostar mest är ju seminstationens jobb. Jag har ju valt att göra ultraljud på hemmaplan istället för att ha stoet stående på stationen a´ 100 kr/dygn. Totalt sett så sparar jag kanske någon krona på det :D.

Stoet inseminerades i går (torsdag) så på söndag ska hon hämtas. Sedan får vi se om det blir ett besök till i år eller om vi kan spara resten av sperman till nästa år.

Vi får väl hoppas att PT säljs tillbaka till Sverige till någon som är intresserad av att han ska verka i aveln framöver.

//marti - som inte kan jobba eftersom hon måste hålla tummarna...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka