Paranoja, ett intressant fenomen.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Jag är ju med i flera forum förutom buke och i ett forum finns det uteslutande tekniknördar med tonvikt på elektronik-konstruktion med uteslutande folk med fötterna väldigt mycket på jorden. Som på alla forum finns det ju en liiiten klick människor som inte går att övertala eller förklara ens handfasta etablerade fakta för och nu har jag märkt att vissa mer och mer blivit paranoida, dom tror på fullt allvar att "nån myndighet" sitter och avlyssnar deras telefon, läser deras SMS och mejl, spårar dom med kameraövervakning osv.osv. i det oändliga. Vissa tog vi ingen notis om från början, dom var paranoida från start men vissa andra som verkat jordnära har börjat flumma iväg mer och mer, är övertygade om att "nån" läst i deras dator osv. osv. fast dom är helt ointressanta och inte håller på med en massa skit.

Är det nån mer än jag som märkt att paranojan börjat sprida sig? :confused:

*Du ska inte tro dom slutat leta efter dig bara för att du inte är paranoid längre,,,,,* ;)

Ps: Jag har slutat spana från brevlådor och soptunnor då det är för kallt att sitta där nu, jag spanar från högra hålet i vägguttaget istället inne i värmen. :angel:
:p

Jag är ju med i flera forum förutom buke och i ett forum finns det uteslutande tekniknördar med tonvikt på elektronik-konstruktion med uteslutande folk med fötterna väldigt mycket på jorden. Som på alla forum finns det ju en liiiten klick människor som inte går att övertala eller förklara ens handfasta etablerade fakta för och nu har jag märkt att vissa mer och mer blivit paranoida, dom tror på fullt allvar att "nån myndighet" sitter och avlyssnar deras telefon, läser deras SMS och mejl, spårar dom med kameraövervakning osv.osv. i det oändliga. Vissa tog vi ingen notis om från början, dom var paranoida från start men vissa andra som verkat jordnära har börjat flumma iväg mer och mer, är övertygade om att "nån" läst i deras dator osv. osv. fast dom är helt ointressanta och inte håller på med en massa skit.

*Du ska inte tro dom slutat leta efter dig bara för att du inte är paranoid längre,,,,,* ;)

Ps: Jag har slutat spana från brevlådor och soptunnor då det är för kallt att sitta där nu, jag spanar från högra hålet i vägguttaget istället inne i värmen. :angel:
:nailbiting:

Tja, Echelon, Prism etc är ju inte precis fria fantasier. Och att tillverkare av både hård- och mjukvara ibland lägger in bakdörrar avsedda för förenklande av myndighetsövervakning (läs: brottsbekämpning) är knappast heller någon kontroversiell information längre. Däremot känner jag inte att det är något jag orkar gå omkring och känna mig kränkt av dagligdags.

Nä jag är inte rädd att dom spanar på mig, Han heter kurt och är en av mina vänner nu. Vi dricker te och pratar skit och han hånar min profil på dejtingsidan. Precis som en vän ska vara. han är visst född 1984 så han är inte så gammal. ;)

Jag har väl haft någon paranoid människa i min närhet, men inte så där extremt som du beskriver det. Personen/prsonerna har undvikt Facebook och andra sociala medier för att slippa bli övervakad, men inte mer än så.

Sen tror jag inte att någon myndighet i Sverige skulle sitta och övervaka folk utan anledning, det får dom inte ens göra. Om det nu var så att någon svensk myndighet skulle välja att övervaka mig så hade jag varit ok, eftersom jag litar på svenska myndigheter.

Tja, Echelon, Prism etc är ju inte precis fria fantasier. Och att tillverkare av både hård- och mjukvara ibland lägger in bakdörrar avsedda för förenklande av myndighetsövervakning (läs: brottsbekämpning) är knappast heller någon kontroversiell information längre. Däremot känner jag inte att det är något jag orkar gå omkring och känna mig kränkt av dagligdags.
Ja, det finns ju också givetvis.

När jag tänker efter så hde det varit väldigt skönt att vara övervakad av en svensk myndighet. Tänk, då hade jag sluppit vara rädd eller orolig när jag är ute själv på kvällar och nätter.

Vi kanske alla är som Jim Carrey i den där filmen där han är en reality stjärna utan att veta om det? Iofs skulle nog min del klippas bort helt eftersom jag är så förbaskat tråkig och det mest spännande jag gör är att gosa med min katt och försöka ta körkort. Ja och hänga på olika forum och titta på film/tv. Hmm... urdåliga tittarsiffror. :cautious:

Nån myndighet - så optimistiskt.
Myndigheterna är nog betydligt mer ointresserade än de företag som lever på att sälja information om folks surfvanor och så
Ja, alltså allt vi gör på nätet övervakas ju främst av kommersiella syften.
Även flera appar kan använda din kamera och mikrofon utan att man vet om det. Inget nytt under solen.

Nån myndighet - så optimistiskt.
Myndigheterna är nog betydligt mer ointresserade än de företag som lever på att sälja information om folks surfvanor och så

Yep! Därav att jag innan jag installerade adblock och ghostery överöstes med mystisk reklam på ryska, bla, animerad porr. :D

Någon gång när jag kände mig paranoid och trotsig satt jag och chattade med kompisar på IRC om SW:TPM och skrev Usama Bin Laden och Al Qaida och Talibaner 10 rader i följd bara så amerikanska myndigheter måste kolla igenom hundratals loggar med prat om livet, jobb, ekonomi, fandom och slashfic :angel:

Ju färre riktiga orosmoment man har i sitt liv desto fler påhittade orkar man med.
Där slog du huvudet på spiken tror jag, liksom när man skriver inlägg på inlägg på inlägg på fejjan om bara en massa,,,,,,,skit rent ut sagt. En kompis brukar säga att vissa har alldeles för mycket fritid och det håller jag också med om. ORKA bry sig liksom! :wtf:

Fast det är rätt kul att lägga ett motargument på vissa negativister för då kommer offerkoftan på i raketfart. :devil:

Lägg mobilen i ett annat rum. :)

När jag fick min förra jobbdator satt det en tejpbit över kameran och det jag fick veta då bekräftas av artikeln.
Ja, det är varken kontroversiell eller tvivelaktig information. Övervakningsplattformar (läs: obehörigt installerade genom malware på datorer såväl som mobiltelefoner) utvecklade av både kommersiella bolag och av myndigheter själva används löpande, och det finns ett antal belagda fall i omvärlden där bland annat människorättsaktivister och politiskt oppositionella smygövervakats via sina mobiltelefoner av vad som av allt att döma varit nationella intressen. Till den riskbilden kommer förstås sådan informationsinhämtning som rör rent kommersiella intressen.
Så nog finns det personer som med fog kan - och bör - ha en till paranoia gränsande säkerhetsmedvetenhet.

Med det sagt gäller ovanstående ganska få människor. De kommersiella övervakningsplattformarna är
som regel rejält dyra (en av de mer uppmärksammade, Pegasus, kostar i storleksordningen 8 miljoner USD för 300 licenser) och man kan nog anta att en "vanlig medborgare" utan någon tydlig och "intressant" profilering löper rätt låg risk att smygövervakas.
Och det är kanske där någonstans som den här diskussionen landar, tror jag. Var och en får försöka göra en hyfsat objektiv bedömning av hur intressant man själv är, och för vem/vilka, och hur sannolikt det är att man hamnar i fokus för sådan övervakning.

Ja, det är varken kontroversiell eller tvivelaktig information. Övervakningsplattformar (läs: obehörigt installerade genom malware på datorer såväl som mobiltelefoner) utvecklade av både kommersiella bolag och av myndigheter själva används löpande, och det finns ett antal belagda fall i omvärlden där bland annat människorättsaktivister och politiskt oppositionella smygövervakats via sina mobiltelefoner av vad som av allt att döma varit nationella intressen. Till den riskbilden kommer förstås sådan informationsinhämtning som rör rent kommersiella intressen.
Så nog finns det personer som med fog kan - och bör - ha en till paranoia gränsande säkerhetsmedvetenhet.

Med det sagt gäller ovanstående ganska få människor. De kommersiella övervakningsplattformarna är
som regel rejält dyra (en av de mer uppmärksammade, Pegasus, kostar i storleksordningen 8 miljoner USD för 300 licenser) och man kan nog anta att en "vanlig medborgare" utan någon tydlig och "intressant" profilering löper rätt låg risk att smygövervakas.
Och det är kanske där någonstans som den här diskussionen landar, tror jag. Var och en får försöka göra en hyfsat objektiv bedömning av hur intressant man själv är, och för vem/vilka, och hur sannolikt det är att man hamnar i fokus för sådan övervakning.
Nu vet ju jag iofs att våra datorer kan fjärrstyras av vår IT-personal även om det är sagt att de ska fråga innan de gör något, så i mitt fall kan tejpbiten vara befogad om jag vill vara säker på att inte någon ska kunna se mig om de kollar vad jag gör.

De kommersiella övervakningsplattformarna är
Men kan man inte ladda ner den från Piratebay? :confused:

Dom jag känner som är mest paranoida är dom som är minst intressanta att övervaka, dom som verkligen inte bör lämna spår efter sig gör det inte heller, dom nämner inget om jobbet, inget om kollegor, har låg framtoning och kan aldrig misstänkas sitta inne med information som andra verkligen vill komma åt. Dessutom är dom så riskmedvetna så dom blir ospårbara eftersom mobilen mm. lämnas hemma när dom ska till nåt känsligt ställe. Paranoida kan man definitivt inte kalla dom för, snarare hälsosamt riskmedvetna utan att det spårar ur.

Lägg mobilen i ett annat rum. :)

När jag fick min förra jobbdator satt det en tejpbit över kameran och det jag fick veta då bekräftas av artikeln. Jag vet inte vem som satt dit tejpen, men jag vet sedan några år tillbaka varför någon gjorde det. :idea:
Ja, och Aftonbladet har alltid rätt, allt som står där är sant. :rofl:

Fö. laddar folk ner appar som dom inte har en blekaste aning om vad dom innehåller för kul medans dom varnar alla för att inte öppna bilagor i mejlen från obskyra sajter (helt befogat dessutom) så riskbedömningen haltar betydligt,,,,,

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka