Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?
Men alltså - oseriös ickeplanlagd avel - är det så per definition bara för att man inte avlar rasrent ? jag tänker även på raser där man avlar in andra raser som outcross - det är väl planlagt i allra högsta grad ?
OM man nu har en katt som TS med föräldrar som är raskatter och stamtavla, de är hälsokollade och hon gör samma sak på sin hon och på hanen, så tycker jag att det inte är särskilt oseriös.
jag är faktiskt lite förvånad över den stenhårda attityden som raskattavlare har - just att det är oseriöst ALLTID. Det finns grader i helvetet liksom. Det är väl betydligt värre med honom som går vind för våg och parar med vilken hane som helst som kan vara både, bror, son eller far till själva honan och inga som helst hälskontroller sker ?
Att göra sk outcross (utparning) är en helt annan sak. Då måste man söka tillstånd av sitt förbund, inget man får pyssla med som man känner. Dom raserna som använder sig av utparning har speciellt utvalda raser man får para ut med, man får inte ta vad som helst eftersom det inte bara ska föras in nytt blod utan också trots allt försöka behålla så mycket av typ och päls det går. Skulle vi para ut inom brittaveln skulle vi inte använda raser med recessiva anlag som inte är önskvärda inom britterna. Eller raser med pälsar som inte har underull, raser med ett orientaliskt utseende osv. Man försöker hitta raser som har nått gemensamt med den rasen man ska hjälpa.
Och vid utparning sker alla dom testerna som rasringarna påbjuder, allt uppfödarna själva vill ha testat emot.
Blandrasavel utom förbunden sker inte seriöst av flera skäl.
1. Uppfödarna har i 99,9% av fallen ingen aning om vad för problem som kan finnas inom raserna. Hur många blandrasuppfödare som TS testar sin blandras mot alla dom sakerna som i detta fall ragdoll och skogisen har?
Honan "ska" alltså testas mot PKD, cystor på njurarna. Det gör man genom att scanna igenom njurarna. Hon ska även testas mot HCM, förtjockning i hjärtväggen som medför hjärtsvikt och alltid är dödlig. Denna ska följas upp, det räcker inte med en gång, utan ska göras ett flertal gånger resten av livet då det kan dyka upp sent. Skogisarna DNA-testas också mot GSD IV.
Här handlar det om åtminstone 500-1000:- för PKD-scanning, 1000-1500:- för HCM (minst 3 gånge runder kattens livstid) samt testet för GSD som jag inte har koll på priset på. Att köra en helt otestad avel är inte seriöst alls i mina ögon, oavsett om man avlar renrasigt eller ej.
2. Hanen kommer alla gånger inte heller vara testad för alla saker, beroende på ras kan det vara fler saker att kolla upp. HD, PRA osv. Har hanen haft kontakt med andra katter bör man också kolla upp FIV/Felv som smittar bl.a vid sexuell kontakt. Mer kostnader.
3. Hur insatt i aveln är uppfödaren? Vet blandrasuppfödare om att dom har ekonomiskt ansvar vid Dolda Fel för sina kattungar i 3 år efter flytt och att dom bör upplysa köparen om det? Dom flesta förs.bolagen har inte den försäkringen för huskattuppfödare (dit räknas alla som inte föder upp inom ett förbund) och dessa får därför ta dessa ur egen ficka.
4. Hur insatta är dessa uppfödare i hur man får och ska göra när man slår ihjäl en missbildad kattunge? Hur insatta är dessa uppfödare i vad man gör om honan efter förlossningen vägrar ta ungarna till sig? Vet dom om att det handlar om matning, bajsning och kissning varannan timme? Dvs inget jobb, ingen skola, inte åka nånstans och vara borta länge än 2 h, inte sova mer än 2 i stöten under dom första veckorna?
Och jag kan säga 95% säkert att det inte är några tester gjorde (förutom möjligen en hälsokontroll hos vet) alls på varken de katter som ska paras nu eller deras föräldrar. Iaf inte TS katts föräldrar, man lägger inte ner 4-5000:- i testkostnader på en blandraskull.
Och ja, vi är helt emot blandrasavel som sker utan kunskap och utan vetskap om vad man pysslar med. Precis som på hundsidan.
Likson vi förstås är emot oseriös renrasig avel förstås, det är inte bara att inhandla en raskatt och börja avla.