Pannkakor med havredryck

Fille

Trådstartare
Står och steker pannkakor, brukar göra pannkakor med 6 dl mjölk, 4 ägg, 3 dl mjöl och lite salt samt vaniljsocker.
Då jag för stunden dricker mjölkfritt (pga bebis med komjölksallergi) så har vi havremjölk hemma. Oatyly ”mellanmjölk”. Gjorde pannkakorna som vanligt bara det att jag bytte ut mjölken. De smakar väldigt mkt ägg och fastnar i stekpannan. Varför blir det så? Det brukar alltså inte bli så 😅
 
Jag tror du hade behövt havredryck iMat, då den är gjord för att värmas upp :)
Aha det finns alltså flera olika sorter? Det var min sambo som köpte denna, dricker mest ”ikaffe” annars, använder mest mjölk till just kaffet. Minns dock när jag var tonåring och ihop med en vegan, då gjorde mamma pannkakor med havremjölk de blev väldigt goda. Men när jag tänker efter var de ju utan ägg, dels pga veganen och dels pga min allergiska familjemedlem.
 
Jag har gjort pannkakor på vanlig havremjölk utan problem.
Hmm de blev lite bättre nu när jag sänkt värmen, eller de fastnar inte i alla fall. Dock kommer jag inte ifrån äggsmaken 🙈 Jag brukar steka på typ 6-7 av 12, har på femman nu!
 
Hmm de blev lite bättre nu när jag sänkt värmen, eller de fastnar inte i alla fall. Dock kommer jag inte ifrån äggsmaken 🙈 Jag brukar steka på typ 6-7 av 12, har på femman nu!

Jag kan inte säga att jag märkt nån skillnad eller känt nån äggsmak. Det har smakat pannkakor. Möjligtvis lite smak av havremjölk men inget som inte varit gott. Jag ju dock aldrig använt mellanmjölken utan den vanliga. Oatly och andra märken.
 
Jag har gjort pannkakor på hemmagjord havremjölk som blev bra, men mitt recept som jag använder (även med vanlig mjölk) har mindre ägg från början än ditt recept. Så testa att minska med ett ägg kanske?
 
Står och steker pannkakor, brukar göra pannkakor med 6 dl mjölk, 4 ägg, 3 dl mjöl och lite salt samt vaniljsocker.
Då jag för stunden dricker mjölkfritt (pga bebis med komjölksallergi) så har vi havremjölk hemma. Oatyly ”mellanmjölk”. Gjorde pannkakorna som vanligt bara det att jag bytte ut mjölken. De smakar väldigt mkt ägg och fastnar i stekpannan. Varför blir det så? Det brukar alltså inte bli så 😅
Nu steker jag sällan pannkakor, men eftersom vi inte dricker mjölk hemma blir det alltid med iKaffe (eller motsvarande hvremjölksvariant med 3% fett) och jag har inte märkt någon skillnad i varken stekning eller smak.
 
Vi gör så gott som alltid pannkakor på havredryck. Tycker de till och med smakar bättre än de på mjölk.

Brukar oavsett vanlig mjölk eller havredryck ta 1 ägg, 1 dl mjöl och 2 dl vätska (samt lite salt, bakpulver och fett att steka i) sen gånger lämpligt antal beroende på hur mycket jag vill göra . Har inte problem med att de fastnar om jag inte använder en dålig stekpanna.
 
Nu minns jag inte hur jag gjorde när jag fortfarande använde mjölk, använder alltid havredryck och så gör jag oftast våfflor istället för pannkakor pga lathet (gör alltså samma smet men använder våffeljärnet istället för stekpanna).

Min smet består av 3 ägg, såpass mycket mjöl och havredryck som behövs för lagom konsistens, sedan har jag i en del rapsolja i smeten för att inget ska fastna i stekpanna/våffeljärn. Har aldrig några problem varken med smak eller att något fastnar.
 
Jag byter ganska ofta mellanmjölk mot Oatly havredryck, byter då rätt av bara enligt modellen 1 ägg, 1 dl mjöl, 2 dl mjölk. Inga problem att det smakar ägg eller fastnar i stekpannan. Brukar steka i smör- och rapsolja.
 
IMat är havregrädden. Havremjölken funkar bra till pannkakor :) (dock gör jag alltid utan ägg så har inga tips till TS).
Ah tack för förtydligandet! Jag dricker det inte själv, men har en syster som gör så det enda jag vet är att det finns iMat, I kaffe och vanlig 😂
 
Men alltså pannkakor, äggakaka, etc som smakar mkt ägg är ju det godaste som finns!! :love:
Jag tyckte mina smakade nästan omelett, utan sylten och grädden! Men med tillbehör gick de också ner 😅 dock orkade jag inte grädda klart hela smeten eftersom den bråkade med mig 🙈
 
Jag tyckte mina smakade nästan omelett, utan sylten och grädden! Men med tillbehör gick de också ner 😅 dock orkade jag inte grädda klart hela smeten eftersom den bråkade med mig 🙈
Pannkakor har så få ingredienser, så min erfarenhet är att det inte går att byta ut nånting utan att smaken förändras. Det räcker ju att steka i olja istället för smör, så blir det skillnad.
 
Pannkakor har så få ingredienser, så min erfarenhet är att det inte går att byta ut nånting utan att smaken förändras. Det räcker ju att steka i olja istället för smör, så blir det skillnad.
Ja det kanske är så! Lustigt bara att jag upplevde att äggen blev så himla framträdande, har alltid nåt extra ägg med vanlig mjölk men mjae funkade inte här 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 446
Senast: Rugge
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 953
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp