Pannband till hundhalsband?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den!

Jag fick för ett tag sedan ett träns av min syster. Jag har ingen häst och köper jag en i framtiden lär den nog vara för stor för att kunna ha strl Cob. Och pannband är ju alltid enkelt att köpa in ändå. Så jag tänkte göra om pannbandet.
Jag har tänkt mig sätta kedja i öglorna som egentligen är för nackstycket (osv) och göra det till ett halvstryp. Tror ni att det håller för en 30kgs hund? Hon drar nästan aldrig men det måste ju ändå klara av lite. Eller ska man sätta någon sorts "metall" i ringarna för att det ska hålla? Är öppen för förslag då jag tror det hade blivit jättesnyggt. Hade även tänkt kolla på Ullared efter några pannband att införskaffa, men då i strl Full så de är lite större så det inte blir så mycket stryp. Har självklart enbart tänkt ha raka pannband att höra halsband på, annars kan de ju inte sitta speciellt bra eller?
Men vad tror ni? Snyggt eller fult? Och tror ni att det kommer hålla speciellt länge? Man kan ju alltid lägga in typ metall"bitar" som ligger runt öglan (på insidan) så borde det ju hålla mycket bättre. Men det blir kanske svårt att få fast det?
Kom gärna med tips!
Pannbandet är i fråga inte speciellt tunnt utan ungefär 1cm brett på smalaste stället (typ, normalbrett pannband vid öglorna) och ca 2cm brett på bredaste. Så det finns halsband till min hundsstorlek i den bredden så det borde hålla!

Detta är tränset
hwc182.jpg

Snyggt träns! Men jag hade nog inte vågat. Jag tror inte att pannband är särskilt hållbara.

Men vad vet jag.

Vilken fantastisk idé! :D
Hur hade du tänkt fästa kedjan i pannbandet? Förstår att den ska sitta i öglorna men hur ska du få dit den?

Man får väll köpa en kedja (typ helstryp till hund), sen "knipsa" av ena stora ringen och sen "svetsa" fast den i den ringen så blir det ju som ett vanligt halvstryp. Alltså så man bara har en stor ring, och sen drar kejdan genom båda öglorna och sen svetsa fast den sidan där det inte är någon stor ring, i den andra sidans stora ring haha :) Invecklat :O
Annars kan man ju ta en läderbit, typ ett gammalt läderkoppel eller något sådant och bara sy ihop eller fästa med någon nit eller något :)

det låter som ngt som kan hålla :D, kräver dock en bra kedja och att metallen inte är så mjuk att ringarna i pannbandet öppnar sig själva om hunden drar.

Jag hade kollat sömmarna noga, tränsdelar i sig är sällan vidare hållbara och sällan tex dubbelsytt, många pannband är enbart limmade..de går ju sönder av ingenting.

Tror inte en metallbit på insidan öglorna gör någon skillnad, går det sönder lär det vara sömmarna som släpper, inte lädret i sig. Då skulle de alltså dra med metallgrejerna också. Jag hade kollat sömmarna, kanske lämnat in och fått de förstärkta.

Jag hade nog också satt två stora metallringar i öglorna på pannbandet, så att kedjan inte löper direkt mot lädret om du fattar. Finns ju snorbilliga halvstryp i nylon man kan slakta och använda metallen av.

Jag tror som sagt också att det är väldigt ohållbart. Men idén var jättehäftig, och det ser säkert snyggt ut. Kanske man måste öppna och sy om lädret?

Jag tror som sagt också att det är väldigt ohållbart. Men idén var jättehäftig, och det ser säkert snyggt ut. Kanske man måste öppna och sy om lädret?

Eller så borde ju en duktig hantverkare kunna fixa så att det blir hållbart. Ett alternativ till är ju att sy el limma fast pannbandet på ett redan befintligt halsband också

Men om man inte har en hund som drar så borde det ju inte vara några problem? Eller typ som fin halsband att ha "inomhus" vid fest eller så :) Behöver ju inte sitta på en hund som drar konstakt :)
För t.ex strasspannband kan man få billigt på t.ex Ullared, medan stasshalsband till hundar går på 2-300kr. Så om det bara ska "sitta där" borde det inte vara mer påfrestande för det än om det suttit på en häst?
Att limma/sy på det kan man ju också göra :) Men då blir det nog inte mycket billigare än om man köpt ett "riktigt" hundhalsband :/ Men det kanske inte finns den designen på hundhalsband men men :)

Men om man inte har en hund som drar så borde det ju inte vara några problem? Eller typ som fin halsband att ha "inomhus" vid fest eller så :) Behöver ju inte sitta på en hund som drar konstakt :)
För t.ex strasspannband kan man få billigt på t.ex Ullared, medan stasshalsband till hundar går på 2-300kr. Så om det bara ska "sitta där" borde det inte vara mer påfrestande för det än om det suttit på en häst?
Att limma/sy på det kan man ju också göra :) Men då blir det nog inte mycket billigare än om man köpt ett "riktigt" hundhalsband :/ Men det kanske inte finns den designen på hundhalsband men men :)

Fast oavsett om den drar eller inte är det väl onödigt att tumma på hållbarheten? Den kan ju bli skrämd och dra vilken dag som helst och då kan ju ett halsband som går sönder för lätt orsaka tex att hunden kutar iväg och blir påkörd. Jag hade inte chansat..

Jo, förstås. Men om man märker att den blir rädd så borde väll halsbandet hålla ett "ryck från hunden". Så man hinner ta kopplet en gång runt halsen så behöver det ju inte belasta halsbandet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka