S

SofaijaHhh

Får inte tag i vet och lill-killen har skadat ögat!
eller håller han på att bli blind?

Det rinner en gul sörja från ögat nästan som ögongrus och lite fastare..... ögonlocken är som en tennisboll!
och han kiisar.... De är lite grågrummligt på hornhinnan och och de ser ut som små "gelebitar" här och var.. :S..
ska man tvätta med sterilt eller koksalt?
just nu har ja bara gjort rent med vatten runt ögat och slängt på ett flygskydd då flugorna irriterar som tusan!:(
och dom har ja suttit i massa bajs så dom drar ju med sig en massa skit och virus?

va ska jag göra ja får verkligen inte tag i vet har hållt på sedan ca 06 30.. är alla veterinärer på semester :crazy: ? samtidigt? :P

Sv: Panik!

Ofta är det telefon tid mellan 8-9.
Hr de ingen jourhavande veterinär

jo men ja har ring jouren nu efter åtta men där svarar de inte heller..
har ring dist vet där svarar ingen och har ringt min vet han svarar inte heller...

Någon snabb bukare som vet vad man kan göra?! ja börjar få ångest/panik nu när ja fortfarande inte fått tag i vet...

När min ponny skrapar upp hornhinnan på ögat brukar ögonlocken svullna upp rejält. Då brukar jag få smärstillande och ögonsalva av vet. Det är viktigt att skadade ögon INTE utsätts för sol eller annat starkt ljus! Fast en sommar hade Presto fått en getinggadd (stavning?) unde ögonlocken :confused: Då svullnade det också upp rejält. Men ögonen är väldigt känsligt område, så det är bra att du får tag i vet snabbt (fast det antar jag att du försöker med så gott det går :p) Kolla också så att pippilen (stavning?) drar ihop sig, det var tydligen också viktigt. Lys med en ficklampa i ögat, och då ska ju den dra ihop sig.

jag har precis vaknat, så du kanske inte fattar allt jag skriver :p

Någon snabb bukare som vet vad man kan göra?! ja börjar få ångest/panik nu när ja fortfarande inte fått tag i vet...
Det var inte kul alls det. Jag skulle spola ögat med koksaltlösning (den får inte vara för stark) och sedan jaga veterinären igen. Lycka till

min gamle häst fick alltid ögoninflammation på sommaren, av flugor och värme. Kan han ha fått det eller har han skadat ögat? Jag tycker iallafall att du ska ta in honom om han är ute då ljuset säkert irriterar, du kan ju också tvätta ögat med koksaltlösning. Försök skölja försiktigt om det går. Hoppas att du får tag på vet snart:)

Uppdatering

Ingen vet ännu och ja kan inte se pupillen då de är grummligt i ögat :S...men han har reaktion och det är uppenbart att han fortfarande ser.. men ja kan inte se pupillen tydligt fast han blundar gärna när de kommer starka ljus.. ja jag har funderat på om man ska ta in honom i stallet från solljusen fast de är inte rätt mot honom då han är pigg annars! =(..
han äter och leker.. fast storebror är en riktig "pain in the as!" så han är lite avis på att billy (med de skadade ögat) han fått flyskyddet som också håller extremare solljus borta och .. storebror (not so cool) går gärna och biter i både grimma och flygskyddet.

jourtiden är ju snart slut och dom har inte svarat ännu :S!!:confused:

min gamle häst fick alltid ögoninflammation på sommaren, av flugor och värme. Kan han ha fått det eller har han skadat ögat? Jag tycker iallafall att du ska ta in honom om han är ute då ljuset säkert irriterar, du kan ju också tvätta ögat med koksaltlösning. Försök skölja försiktigt om det går. Hoppas att du får tag på vet snart:)

ah ja funderar på om det nästan är rätt att ta in honom. :)

Ännu en uppdatering om hans läge kommer senare... ska ta in honom och gosa, tvätta med koksaltslösningen och ge honom lite morot :).. och sedan inne i stallet se om ja har någon reaktion på pupillen =)..
tack för alla svar.! :love:

Usch! Låter inte bra.
Ta in honom. Har han en hornhinneskada så har han ont.
Koksalt går bra att skölja rent med. Vatten i nödfall.

Har du ngn fucitalmicsalva så kan man ta i det. (lägg en sträng i undre ögonlocket.)
In i stallet och släck!

Ögonskador som inte åtgärdas kan bli allvarliga och gåöverpå andra ögat också.

Se till att få ut vet.
Och är det en skada så är det bästa att få både lokal behandlig (i form av ögonsalva/droppar) och pc im.

Har haft 3(!) ögonskador på en och samma häst, 2olika vetrinärer (pga flytt) och bara salva kan funka vid infektion, men inte om det är en skada.

Det är viktigt att skadade ögon INTE utsätts för sol eller annat starkt ljus! ..... Lys med en ficklampa i ögat, och då ska ju den dra ihop sig.

Om det är skadligt med starkt ljus så låt bli att lysa med ficklampan! Om sedan vet. är tvungen att göra det är det ett nödvändigt ont för att ställa diagnos och ordinera behandling. Det kan ju du ändå inte göra.

Lycka till med vet-sökningen och hästen!

Om det är skadligt med starkt ljus så låt bli att lysa med ficklampan! Om sedan vet. är tvungen att göra det är det ett nödvändigt ont för att ställa diagnos och ordinera behandling. Det kan ju du ändå inte göra.

Lycka till med vet-sökningen och hästen!

Precis! Vet. lyser med ficklampan efter att han hällt ett medel i ögat för att se om det är ngn skada på hornhinnan.

Ännu en uppdatering om hans läge kommer senare... ska ta in honom och gosa, tvätta med koksaltslösningen och ge honom lite morot :).. och sedan inne i stallet se om ja har någon reaktion på pupillen =)..
tack för alla svar.! :love:

Ta in hästen och tvätta ur ögat , MEN håll inte på och lys för att kolla reaktionen !!
Lämna meddelande till Vet på tel svararen och ring igen ! I ditt fall skulle jag inte hålla på och kladda och irretera ögat utan ägnat mig åt att få tag på Vet .

Mvh Mia

va ute och kollade till honom och såg att svullnaden gått ned men ögat är ännu mer grumligare än det var innan :crazy:
håller han på att bli blind?

Ta in hästen och tvätta ur ögat , MEN håll inte på och lys för att kolla reaktionen !!
Lämna meddelande till Vet på tel svararen och ring igen ! I ditt fall skulle jag inte hålla på och kladda och irretera ögat utan ägnat mig åt att få tag på Vet .

Mvh Mia

har ringt till båda dist vet och deras vet.. jouren och hit och dit.. ingen svarar?.. röd dag?

Bara de att han är åring, gått på lösdrift livet ut.. nu har ja stall för att kunna stalla upp men lillkillen har aldrig varit särad från storebror eller stårr i box. kan bara ställa upp honom i stallet men då måste jag hålla koll och han gillar inte att stå längre tider..

Din häst har med all sannolikhet en rejäl hornhinneskada, så du behöver fortsätta att göra allt du kan för att få ut en veterinär. Hittar du ingen veterinär så får du fundera på att köra in den till klinik med akutmottagning. Var bor du? Kanske någon bukefalist kan tipsa om veterinär/klinik?

Medan du väntar ska hästen vara inne och du ska mörklägga stallet så att det blir så mörkt det bara går, så att ögat får vila. Ha absolut inte kvar hästen i hagen.

Ta in båda hästarna och ställ dem i varsin box bredvid varandra. Se till att de har ordentligt med mat så kommer de att hålla sig ganska stilla.

Gör en grej som mörklägger ögat för honom då om du inte kan ta in honom.
Ring till ngn hästklinik och förklara situationen. Det kan bli nödvändigt att åka dit.
De brukar ha öppet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka