PANIK!! Min Dräktiga tik har fått brun flytning nu i 7:e veckan??

D

donna82

Hej är så rädd om min lilla tik nu!
Min belgiska terv har fått mycket bruna flyningar igår kväll och hon
är i 7-8:e veckan nu.
Jag var hos vetrinär ironiskt nog på dan igår och valparna levde, åkte in med henne för att kolla om dom levde för hon har inte velat äta på 2 dar och kräktes upp de lilla hon fick i sig hela tiden.
läste att ni andra fick de runt 3 veckor, är de nån som har vart med om detta i denna tidpunkt i dräktigheten?
De är första kullen för henne.
Jag vill så gärna ha svar om nån vet nått eller vart jag kan vända mig?
Ingen vetrinär har nån aning om detta...tycker ja är sjukt dåligt..
ringt flera styckna.
Dom bara säger att ja ska av vakta och se vad som händer???
har även pratat med olika uppfödare som inte heller har vart med om detta.
Idag har hon i alla fall fått i sig lite mat och har fått behålla de..så just det är på bättrings vägar men hennes bruna flytningar rinner fortfarande??

Är ju så rädd om min tik.
Så snälla ni som har nån aning om detta...snälla hör av er.

/Jätte orolig Matte

Senast ändrad av en moderator:
Sv: PANIK!! Min Dräktiga tik har fått brun flytning nu i 7:e veckan??

Det bästa hade ju varit om du fått komma in och ul:a tiken.

Exakt hur långt gången är tiken?
Har det hänt något de senaste dagarna? Att hon överansträngt sig/fått en törn i magen etc.?
Vad har hon för temp?

Har också varit med om ful brun flytning, dock på dag 60, tiken snittades och och vet sa att det var tur för en moderkaka var helt uppruttnad och valpen hade inte klarat sig länge till.

Kanske är det så i ditt fall? nån valp kanske inte mår så bra.

Hon är på 53:e dagen idag och vi var inne hos vetrinären igår på dan och gjorde ultra ljud och då såg dom hjärtslag i alla fall men flytningarna kom sen på kvällen igår efter vi hade vart där, typsikt nog!
hon blev dålig nu i lördags kväll efter en promenad och då var hon hur pigg som helst...lite piggare än vanligt men när vi kom hem blev hon dålig direkt så hon kanske ansträngde sig för mycket eller nått...hon går ju alltid lös o springer som hon själv vill så att säga.

Tempen har har gåt upp och ner nu i flera dagar från 37,3 - 38,1
grad så den pendlar rejält. sist ja tog nu låg den på 37,8!

matador.
om de nu skulle vara samma för min tjej...är de farligt för min tik eller kommer de ut av sig självt?
Min tik går ju självklart först..så ja är ju så nojig att nått ska skada henne...om valparna lever är de ett plus :)
när ja ringde olika vet igår så sa dom bara att dom inte visste var de var och att de bara var att vänta och se vad som händer...
känner inte okey med de svaret faktiskt..för ja ville komma dit så de kan undersöka de men då de bara sa att dom inte kunde göra mer. ;(

Tack för era svar föresten..känns jätte skönt att ha några som kan eller vart med om detta.

Alltså... Jag skulle (med tanke på att det är så pass många dagar innan beräknad valpning) i detta läge helt enkelt se till att få komma in och kolla upp tiken fortast möjligt :crazy:

Lycka till

När min första hund skulle få sin första kull var jag också orolig att det inte stod rätt till. Hon hade i 5:e- 6:e veckan ekstömsvaniljsåsflytning. Jobbade själv då hos vet som ordinerade ultraljud. Såg minst 5 valpar med ok hjärtljud. Födde 8 friska fina valpar.

Snälla pm:a mig om vad det är för tik du har och vem hon är parad med. Vill ha!!!! Men inte nu.

När min första hund skulle få sin första kull var jag också orolig att det inte stod rätt till. Hon hade i 5:e- 6:e veckan ekstömsvaniljsåsflytning. Jobbade själv då hos vet som ordinerade ultraljud. Såg minst 5 valpar med ok hjärtljud. Födde 8 friska fina valpar.

Snälla pm:a mig om vad det är för tik du har och vem hon är parad med. Vill ha!!!! Men inte nu.

Jag tycker också att du måste se till att få komma in på undersökning hos en kunnig veterinär.

Sen kan det ju finnas vid en valpning både levande och döda valpar, en del kan ju också vara ganska massakerade alltså varit döda ett tag.

Fortsätt att tempa tiken då ju feber absolut är tecken på infektion.

Hej. Tror inte du ska vara så orolig, När det är sjunde veckan sparkar det rätt bra i magen på din lilla tik. Hon kan få svårt att äta. Jag brukar ugnsteka lever bara dom får i sig något. Jag har själv en tik dom går in på 6veckan nu. Det är hennes fjärde kull. Hon stånkar och pratar, Hon är aldrig så här annars. Det trycker på bra i 7veckan. Många tikar mår pyton. TRor inte du ska vara nervös för flytningen. Kan vara en avstötning av ett foster. Om ingen vetrinärer säger något tycker jag är underligt. Naturen har sin gång, ta det bara lungt. Du ska se att tiken fixar det här. Låt henne ha lung och ro nu på slutet. Allr fixar sig ska du se. Kram Ulla

Hej en grej jag tänkte ta upp. Maskade du din tik på första löp dagen. i dräktighet bör göra det för att slippa en del komplikationer i dräktigheten. Uppfödare gör så som är seriösa. Dom maskar sin tik på första löpdagen.

Hej trolltyg.
Vad är ekstömsvaniljsåsflytning? såg de ut som de eller? :rofl:
Min Tik Är en Belgiskt terv och hanen var tjänste hund ( schäfer):smirk:

Jag tycker också att du måste se till att få komma in på undersökning hos en kunnig veterinär.

Sen kan det ju finnas vid en valpning både levande och döda valpar, en del kan ju också vara ganska massakerade alltså varit döda ett tag.

Fortsätt att tempa tiken då ju feber absolut är tecken på infektion.

Hej mator igen =)
Jag ringde till vetten igen i onsdags där ja s vad ja tyckte o kände med bemötandet...fick då en annan vett och hon var jätte gullig v var där i 1 och halv timme och tog prover på flytningen och gjorde ultra ljud för tredje gången ;)
nu var de så att troligen så valpen längs ut är död så vi hoppas att det är den som ställer till de men den som låg brevis var jätte pigg och hjärtat syntes o sparkade som en tok men den tredje såg de inte hjärtslag på men när de knuffade på den så röde den sig lite så den borde ju oxå leva?.
Hon har infektion som vi fick tabletter (antibiotika eller hur de stavas ) :crazy: så hon hade en hel del vita blodkroppar i flytningarna men är de inte farligt att dom ligger döda så länge kan inte tiken bli mycket sjukare då?

Tack så jätte mycket för ditt svar
/Marina & Donna

Alltså... Jag skulle (med tanke på att det är så pass många dagar innan beräknad valpning) i detta läge helt enkelt se till att få komma in och kolla upp tiken fortast möjligt :crazy:

Lycka till

Tack för dit stöd :smirk:

Ja flytningen hos min tik var som tjock vaniljsås.

Trodde du menade att din tik var ifrån Belgien. Missförstod. Har själv haft flera tervar och parat i Belgien...

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Tror inte du ska vara så orolig, När det är sjunde veckan sparkar det rätt bra i magen på din lilla tik. Hon kan få svårt att äta. Jag brukar ugnsteka lever bara dom får i sig något. Jag har själv en tik dom går in på 6veckan nu. Det är hennes fjärde kull. Hon stånkar och pratar, Hon är aldrig så här annars. Det trycker på bra i 7veckan. Många tikar mår pyton. TRor inte du ska vara nervös för flytningen. Kan vara en avstötning av ett foster. Om ingen vetrinärer säger något tycker jag är underligt. Naturen har sin gång, ta det bara lungt. Du ska se att tiken fixar det här. Låt henne ha lung och ro nu på slutet. Allr fixar sig ska du se. Kram Ulla

Hej Jackson
Blev faktsikt lite lugnare nu måste ju tänka att dom klarar sig ute i de fria! Men lite svårt när de handlar om sin egna bättre hälft :D
Hon Äter som tur är nu och hom kräks inte upp de längre så de är super skönt. fått tabletter för hennes infektion med ju i måndags men jag åkte ju in igen i onsdag nu och ville även ta prover på hennes flytningar...var mycket vita blod kroppar där i.
Fick en jätte gullig vett den här gången bad om en annan nämligen och hon kollade igenom henne och gjorde ultra ljud läännggee för att kolla alla valpar som man kan se i alla fall...innan har dom andra bara gjorts att: ja men här ser vi ett hjärtslag sen var hon färdig så nu blev de ordenligt gjort och valpen längs ut var troligen död, vettrinären knuffade o greja med den men den rörde sig inte så den är nog död menad den som låg brevis var kanon pigg o kraffsa med tassarna hela tiden =)
Men har tänkt på de....hm...är de inte farligt att ha en död valp i sig så länge? Visst då tycker man att vettrinären skulle ha sagt nått om de men de slog mig i kväll.
Vett och jag hoppas att det är den döda valpen som har gjort denna flytning.
Jag avmaskade henne inte...detta var nämligen absolut inte planerat utan de blev ett tjuvnyp tyvärr...de få stackars minuterna räckte för att få valpar i magen tydligen ;)

Kram Marina & Donna

Ja flytningen hos min tik var som tjock vaniljsås.

Trodde du menade att din tik var ifrån Belgien. Missförstod. Har själv haft flera tervar och parat i Belgien...

Jaha va kul..har du några nu eller?

Varför smirken?

Vad i mitt inlägg gjorde mig "förtjänt" av den :confused:

jag är glad för minsta lilla stöd i detta även om man inte kan svaret men att man har tagit sig tid o kanske har nån ide om detta.
ja är tacksam för allt =)

Nej ingen terv för tillfället. De båda sista somnade in för något år sedan. Men jag är bra sugen på en. Har avelsrtt i en belgisk hane så en tik vore inte å dumt. Men tid för belgare finns inte just nu i alla fall.

Ok.

Smirken är dock generellt sett illa sedd, då den betyder att man hånflinar nedlåtande mot den som är mottagare av inlägget. I detta fall jag..

Tråkigt att de misstänker att en valp är död och jag hoppas att övriga klarar sig tiden ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 261
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama