Panik!!! Måste få Hjälp!!!

B

BarockNenne

Har en riktig problemhäst vad det gäller foder, o nu e det dags igen... :cry: Börjar med att skriva ner fodergivan per dag.

5kg Ensilage (2morgon, 1middag o 2kväll)
1kg Halm (kväll)
1kg o en näve havre (½kg morgon, ½kg o näve kväll)
0,25kg Mustang org. (Middag, ungefär som krafft grund fast helt havrefritt)
0,25kg o en näve Mustang Avtive (som krafft sport 0,25kg morgon, en näve middag)
2½dl Betfor (Kväll)
Salt (ges morgon, kväll och i 1 liter vatten, hon har ej saltsten då den tar slöut på 3dgr "MUMS")
2 Vitlöksklyftor (kväll)
Morötter (efter egen smak)


Anledningen till att hon får så mycket olika saker är att om hon får för mycket av en sak så blir hon helt knäpp och springer rätt över folk etc.

Det är en lättare typ av Nordsvensk Brukshäst (13 år, 157cm resp 480kg) som i stort sett precis har avslutat "eftersommarbetetbantningen" (nästan 100kg) tänkte höja m. 1 kg Ensilage sen när hon är bättre...

Hon går ganska hårt enligt mig (väldigt het och måste därför gå mycket, f.d. distanshäst)

Måndag: Arbete vid hand (just nu piaf från marken)
Tisdag: Dressyr m. inriktning mot galopp
Onsdag: Cavaletti alt. vila, longering etc.
Torsdag: Klättring
Fredag: Konditionsträning
Lördag: Dressyr m. inriktning mot trav
Söndag: Hoppning


Problemet (eller problemen) vi har just nu är följande:

1. Har haft henne i snart 6 år, innan dess var hon misskött o misshandlad vilket leder till att hon då o då har störningar i ätandet t ex kissar jättemycket alt. kissar inte alls, skiter jättemycket, skiter inte alls, fiser konstant (går ej att göra ngt åt enligt vet.)

2. Hon har nu i några veckor varit lös i magen (ej diarré) altifrån endast lite grann till i stort sett flytande (har ej ändrat fodert)

3. En vetrinär föreslog vetekli dock lite fundersam när hon sa att man aldrig få ge det tillsammans med annat foder då hästen lider risk för att dö... :( I såfall hur mycket ska man ge så att hon inte går upp i vikt???

4. Trots all träning så förblir hon ganska omusklad i ryggen vilket oroar mig, hon arbetar nämligen ganska bra med den, gav extra e vitaminer (utan selen) förra vintern för att muskla upp baken, ska jag ge det igen?


Hoppas det finns någon vänlig själ där ute som vill hjälpa mig i mina bryderier :crazy:
 
Vad är det för TS halt på ensilaget. Det låter som väldigt lite grovfoder. Om en häst som går på silage blir lös i magen börjar jag med att byta till hö och ENBART hö tills magen är stabil igen.

Varför så stor del kraftfoder och lite grovfoder? Det gör knas i magen. Vet du vad silaget innehåller näringsmässigt? E-vitaminer är ju bra, men det kan vara proteinbrist som gör att det inte kommer muskler.
 
Jag är ingen expert på foder men min lilla arabtjej som väger 450 kg får
12.5 kg hösilage
13 dl kornkross
15 dl Hestekraft
1 dl Majsolja
uppdelat i 3 mål.
Hon rids varje dag.....

Tycker det låter väldigt lite med så lite stråfoder...

//Elisabeth
 
Jag tycker också det låter som väldigt lite grovfoder om det verkligen är ensilage. 10-12 kg ensilage hade låtit mer rimligt + halm. Du måste ta reda på ts-halten och proteinvärdena om vi ska kunna hjälpa dig. Sedan kanske inte hästen tål ensilage om den blir lös i magen. Då får du försöka med hö i stället.
Har du provat att ge hästen A-fil?
 
För det första: Grovfodergivan är på tok för liten. Tänk på att fodergivan i huvudsak ska bestå av ett bra grovfoder och endast skall kompletteras ifall grovfodret inte täcker energi eller proteinbehovet samt övriga ämnen som är livsviktiga.

Som regel skall hästen ha minst 1 kg grovfoder per 100 kg. kropsvikt. Efterssom hästen nu väger 480 kg och du vill muskla henne lite mer är 500 kg en bra vikt att räkna på. Jag skulle föreslå att du går över till att ge hästen hö efterssom ensilage och hösilage kan ge vissa hästar lös mage. Hö har en ts-halt (torrsubstanshalt) på ca 84%, alltså bör du ge ca 1,2 kg hö per 100 kg häst. Och detta är minimigivan!!! Alltså minst 6 kg hö per dag, gärna mer!!!
Om du fortfarande tänker ge ensilage beror givan på vad hösilaget har för ts-halt, men du bör ge minst det dubbla av hö-givan... Har aldrig utfodrat med ensilage, bara hösilage, men har för mig att ts-halten ligger på ca 35-40%. Alltså minst 12-13 kg. per dag

Vad det gäller grovfodergivan skulle jag försöka göra den så "enkel" som möjligt, ju färre fodermedel, desto lättare att märka om det inte är något hon tål. Varför inte börja med att endast ge henne ett kraftfoder, samt minaraler och vitaminer om grovfodret ej täcker detta.

Du säger att hon blir "knäpp i huvudet av för mycket av en sort..? Tror snarare att hon kanske inte tål just detta fodermedel. Prova att byta ut havren mot krossat korn, innehåller lite mer energi än havre, men har inte samma "heta" effekt som havren har på vissa hästar.

Vetekli kan vara bra för hästar med magproblem, och kan visst ges tillsammans med andra fodermedel, men dock måste man blöta det! Det sväller precis som betfor gör och kan orsaka foderstrupsförstoppning om man ej låter det svälla en aning innan.

Betfor är också jättebra att ge, och ges ofta i väldigt små mängder har jag märkt. Det är gott (enligt mina hästar) det är billigt och innehåller mycket kalcium... Dock har jag också sett att det kan vara ett problem för hästar med dålig mage... Varför inte börja med att ge krossat korn + vetekli uppblandat med en liten mängd betfor (så att vetekliet kan blötas av betforen) och sedan öka på succesivt.

Ibland kan hästar som inte fått tillräcklig tid att vänja sig vid fodret få matsmältningsproblem, men dessa kan ofta åtgärdas genom att man tar bort stora delar av fodret och vänjer dem igen, ännu långsammare

Skulle föreslå:

*Minst 6 kg hö alt. 12-13 kg ensilage (OBS! Minimigiva!!!)
*Ca 1-1,5 kg krossat korn
*Vetekli (har för mig att givan är ca 100g per 100 kg häst? kanske nån annan som vet...)
*Betfor
*Plus de mineraler och vitaminer som ej täcks av ovanstående foder. Morötter är jättenyttigt, men tänk pa att de innehåller mycket vatten vilket inte alltid är bra när hästen är lös i magen... Vitlök är ju också kanon att ge!

Och vara varsam med saltet, tränas din häst väldigt hårt eller bara normalt? En häst som tränas och tävlas intensivt på hög nivå kan behöva extra salt eller svettersättare, men en häst som går normalt, ca 1,5 h per dag och svettas måttligt behöver inte alltid så mycket salt som vi tror...

Hoppas att det ordnar sig!!!
 
Vad har du för värden på ensilagt? Utan dem är det omöjligt att veta vad hästen behöver.
 
ja, det var ju det jag menade, men skrev nog lite oklart...
 
Kan tyvärr inte ge hö alt. hösilage då vi endast får använda oss av vad som finns på stallet (står i ett privatstall på en ridskola), kan kolla upp TS halten till imorgon, dock kan jag ge exempel på vad andra hästar i stallet får (om det hjälper) alla hästar går normalt alt. hårt...

1. STOOOR Häst 178cm Kraftigare Halvblod 12kg om dagen
2 Häst 165 Halvblod Svårfödd 10kg om dagen
3 D-ponny 145 normalfödd hårdtränas 7kg om dagen
4 B- ponny 3kg om dagen
4 D -ponny 147? 5kg om dagen

mfl

Av de ridskolehästar som finn på stallet så ligger de hästar som får minst (stora hästar) på 5-6kg om dagen medan de som får allra mest ligger på 10kg...
Detta är INGA magra hästar och min häst är som sagt var väldigt lättfödd. Förra året fick hon 5kg ensilage tills hon gått ner i vikt sedan fick hon 6kg dock inte dirket någon halm... (2kg i månaden...)


Vad gäller övrigt foder så har provat det mesta...
Havre, havrekross, kornkross pelletsfoder etc. det är inte foder det är fel på... Ger jag henne en godisbit, ett äpple eller vad som helst så att det blir för mycket så blir hon knäpp... Tror att det beror på att hon behöver väldigt små förändringar i matväg för att reagera. Det kan räcka med att jag höjer något med en näve så slår det runt i huvet på henne, har dock fått veta att alla avkommer till hennes farfar är sådana...

:confused: har säker rört till det ännu mer för er nu...

Helena
 
Om de får mkt krafftfoder så är det klart att de håller sig i gott hull.. Men det är inte bra för hästen att äta så lite grovfoder. Magsäcken på en häst bör hållas full mest hela tiden, då magsyran rinner till ständigt. Grovfoder är det som tar längst tid att äta, och som håller magsäcken full längst tid.. En häst som får för lite grovfoder får magsår och andra otrevligheter..

Att din häst är som den är kan mycket väl bero på den obalansen du har i foderstaten. Magen gör uppror. Så ta reda på analysvärdena så ska vi hjälpas åt att reda ut detta åt dig. :)
 
Har du provat att ge hästen A-fil?

Fungerar det? Jag menar, det finns ju en massa baskillusker i det... Är man helt säker på att de inte rubbar ngt i floran så att det blir farligt? Hur mkt ska man ge av det?
 
Har kollat upp värdena på Ensilaget och de ligger på:
TS 51,9
MJ 9,3
SMRP 74,5
Ca 4,4
P 2,7


Enligt dina beräkningar så ska hon då få 9-10Kg Ensilage, Men då spricker hon!!!
De andra hästarna får inte mycket kraftfoder. Stor ridskolehäst ligger på 0,5-2kg kraftfoder om dagen +vitaminer o mineraler, likadant med privathästarna, vissa av de mindre ponnyerna får två nävar havre och 3kg ensilage om dagen (B o C ponnyer)

Känner mig mycket förbryllad... :confused:
 
Du måste ge din häst mer grovfoder, ta bort kraftfodret i stället, håller helt med de andra som sagt att hennes "konstiga" mage säkert beror på obalansen mellan kraftfodergiva och grovfodergiva.

I Christina Plancks bok står ; Minimi giva av grovfoder 1 kg TS/ 100 kg kroppsvikt grundas på djurskyddsskäl.

Inte nog med att de kan få magproblem av för lite grovfoder, de kan också utveckla beteendestörningar såsom krubbitning, vävning, trägnagning mm om de inte får sitt ätbehov tillgodosett.

Lyssna på vad de andra har sagt om din fodersta, det är klart att det inte är lätt alltid när de andra hästarna i stalllet också fodras lite märkligt, men du kan ju alltid ringa en foderrådgivare, antingen en fristående eller en som är ansluten till ngt foderföretag, så kanske de andra kan lyssna på dig..

Lycka till :)
 
Tycker fortfarande att du ska höja grovfodret! Om hon är så fruktansvärt känslig för förändringar, ta bort kraftfodret helt till att börja med och höj grovfodergivan. Eftersom hon ändå inte får några större mängder kraftfoder kan du gott ersätta detta med grovfoder. Men komplettera självklart med mineraler och vitaminer om detta behövs. Sedan kan du, om det behövs, succesivt börja ge kraftfoder om hon inte klarar att täcka sitt energi/proteinbehov av grovfodret.

Kan mycket väl vara så som någon innan sa att hon utvecklat sina matsmältningsproblem p.g.a. obalansen mellan grov/kraftfoder. Hur är hon annars? Trivs hon? Står hon lugnt i boxen eller är hon stressad? Hur är hon att rida?
Så svårt att svara på frågor när man inte sett hästen i fråga...

Hoppas det löser sig!
 
Har du provat att ge hästen A-fil?

Fungerar det? Jag menar, det finns ju en massa baskillusker i det... Är man helt säker på att de inte rubbar ngt i floran så att det blir farligt? Hur mkt ska man ge av det?

A-fil fungerar jättebra, men du behöver ge ca 5 liter per dag för att det ska ha effekt och det är ju få hästar som man får i så mycket A-fil...
 
Tror också absolut att det är kraftfoder -stråfoderbalansen som spökar. Dessutom är jag lite skeptisk till ensilage och hösilage som hästfoder. Hästens mage mår inte bra av att vara tom en längre tid. Den har en galla som "droppar" hela tiden, inte bara när mat införs som hos oss männinskor. Denna galla är sur och när magen är tom så fräter den på tarmväggarnas slemhinnor. Detta kan ge upphov till en rad olika besvär som t.ex. magsår och lös mage.

Av denna anledning är det bra att sträva efter att utfodra med foder som tar lång tid på sig genom tarmsystemet samt att utfodra ofta. Stråfoder som hö och halm är sådant foder. Vad gäller ensilage och hösilage så har nedbrytningsprocessen börjat redan utanför matsmältningsapparaten och går därför alltför snabbt genom tarmsystemet.

Om man då väljer ett hösilage med hög torrsubstans så har man istället en utmärkt miljö för icke hälsosamt mögel att frodas i.

Mitt råd till dig är att öka på halmen och kanske hösilaget, samt att dra ner på kraftfodret. Min häst går på hög nivå i dressyren ca en och en halv till två timmar per dag och han klarar sig bra på 0,75 kg havre, 7 kg hö, kalk, alger, lite betfor samt halm.
 
du har ju redan hört det, men grovfodret måste vara tillräckligt eftersom hästen i egenskap av grovfoderomvandlare måste få tillräckligt stor del av givanomvandlad i grovtarmen(där mikroorganismerna tar hand om stråt).Hela tarmfunktionen är avhängig av hur det fungerar i grovtarmen.De här mikroorganismerna gillar inte när de får för lite att göra.
 
Måste bara få tacka för att så många ansträngt sig för att hjälpa mig, dock var det lite olika budoch vissa bud kändes även helt uppåt väggarna (vill ju inte att det ska bli fel på andra hållet). Därför kontaktade jag en foderrådgivare från KRAFFT (andra försöket). Efter en lång diskussion och mycket räknande från hennes sida så blev svaret följande: :idea:

Morgon: 3kg Ensilage, ½kg havre, ½kg Mustang Active, 1dl olja och salt (+morötter SJÄLVKLART)

Middag: 1kg Ensilage och 0,25kg Mustang Orginal (morötter)

Kväll: 3kg Ensilage, 2kg halm, ½kg havre, 0,25kg Mustang orginal, 2½dl Betfor, 1dl olja, ½dl miner röd, salt och morötter.

Hon sade även att detta var till en normalfödd häst med hennes träningsintensitet, då min häst tillhör den lättfödda skaran så kunde jag ändra lite vad det gällde´Mustangen (efter behov).

Vill även påpeka att endast grovfoder EJ räcker till en häst som tränar så pass hårt då det skulle behövas så pass mycket för att fylla upp alla värdena att hästen skulle spricka (bildligt talat)

Tack i alla Fall

Helena och "Tussi"
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 346
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 117
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Det kanske finns en sådan här trådan redan, men jag försökte hitta nån. Om det gör det så länka gärna i så fall. :) Min häst har...
Svar
13
· Visningar
4 208
Senast: opus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp