Panik - konvalescensstall? (Lite långt)

G

Gisburne

Min brutta har stått skadad en längre tid och verkar inte bli så särdeles mycket bättre just för stunden. Vi ska tillbaka till kliniken (Täby) om ca. tre veckor, då hoppas jag få lite mer besked om framtiden.

Skadan:
Antar att hon drullat omkull i hagen och fått bakbenet under sig, varpå hon stuckit sig på någonting vasst, som gick hela vägen in i det yttre kotsenbenet. Detta skapade en bakterinflammation ända in i skelettvävnaden och den har vi inte lyckats bli bukt med på över två månader. Såret har precis stängt sig tack vare Lotagen (hette tidigare Nelex) men jag vet inte om det är läkt på insidan den här gången. Hältan har gått från 1,5 grad till en liten, liten markering, men efter tre penicillinkurer och en kur med finadyne och en kur med butta så är kotan fortfarande svullen och blir varm när hon rör på sig. Hon har stått still i sjukhage i cirka en månad och får nu skrittas vid hand några minuter varje dag. Som sagt, ska tillbaka till kliniken för tredje gången i slutet på månaden.

Problemet:
Jag vill ge henne en chans att bli bra, hon är bara 6 år och en riktig pärla, men jag ska göra lumpen om 3,5 månader! Vad sjutton gör jag med henne då?! Allt var klart innan hon blev skadad, hon skulle lånas ut och jag hade flera intressenter som ville ta henne tills jag muckar. Men nu har ju allt blivit ställt på ända eftersom hon är skadad. Vad är oddsen att hon blir bra inom 3 månader och kan sättas igång och ridas som vanligt? Det känns inte så våldsamt troligt...

Så vad sjutton ska jag göra? Finns det konvalescensstall som tar såna hästar och tar hand om dem (skrittar två gånger per dag, etc.) och i så fall hur rik måste man vara för att ha råd med det? Jag vill verkligen inte avliva henne om det finns en chans att hon kan bli helt återställd, men då måste hon ju tas om hand ordentligt i flera månader framöver och det kan jag ju inte på grund av lumpen. Jag får mer och mer panik inför detta varje dag jag är ute och skrittar henne, det känns som att jag sviker henne hur jag än gör. Och framför allt känns det som att vi kämpar mot ett timglas...

Nån som har en bra idé? :confused:

Sv: Panik - konvalescensstall? (Lite långt)

Ja det finns konvalescentstall som skrittar dem så många ggr det behövs (eller låter dem gå i walkern), och även sådana som står för igångsättningen (ridningen) efter skadan.

Ett annat alternativ är ju låta hästen i lugn och ro läka ut på bete/lösdrift, det kanske gör att hon 'halkar efter' i utbildningen sett till ålder men vad gör det i slutändan? Detta förutsätter ju dock att det inte är någon fara med att hon 'bara går' den period du gör lumpen.

SÅ ja, det finns konvalescensstall som har det du efterfrågar, hur rik du måste vara vet jag dock inte. Och ett annat alternativ när hon fått hagklartecken är låta henne läka ut i lugn och ro på bete och sen till hösten lösdrift t ex.

Har själv funderat på samma sak till min vallack som stått nu i fyra månader.
Det finns en konvalescentstall ut mot Enköping har jag för mig, inte allt för långt bort, som tar ca 3000kr /mån (allt inkluderat). Det var ett tag sedan jag såg deras annons, men du får väl leta lite. Annars är ju sommarbete ett alternativ om hon håller för det.

Hej, skrev precis ett inlägg angående konvalescensstall till din skadade häst.
Jag kom att tänka på detta, jag ska ha min skadade häst på sommarbete juni-augusti (längre om vädret tillåter det) i Bro utanför Stockholm. Det finns lediga platser på betet och jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till och hålla ett öga på henne under sommaren. Kan dock inte ta henne på foder eller liknande, men i alla fall ta hand om henne. Men du gör väl lumpen längre än så?

/Elionor

Tack för alla svar! :love:

Ja, jag kommer ligga inne i 10 månader mellan juni och april, så även om jag kan skicka henne på bete under sommaren så återstår ju problemet med resten av året.

Det jag är rädd för, och som talar emot lösdrift och bete, är att kliniken vill operera skadan (de har sagt att det är nästan omöjligt men att det kanske kan gå) och då medför ju det en ännu längre konvalescens som kräver mycket skritt vid hand och sårbehandling m.m. Och eventuellt fler klinikbesök under tiden jag ligger inne. Stallet där hon står har bra bete från maj till oktober och med lite stödfording så klarar hon det, men det är ju just det där med allt pyssel runtomkring. Vem ska göra det?

Jag blir ledsen varje gång jag kommer till stallet och ser henne, för det känns så omöjligt att fixa. Dessutom har hon blivit en bra bit sämre under helgen som gick, och det har ju inte gjort mig mer hoppfull direkt... Om jag hade pengarna så skulle jag definitivt ställa henne i konvalescensstall, men just nu ser det inte så ljust ut... :(

Det finns jun ett bra konvalecent stall i rimbo.......
Vill inte skriva namnet här men hör av dig så kan jag fixa tele nr! Jag tror dom tar hand om precis alting inklusive att köra hästen till återbesök osv!

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka