Panik!! Hopsläpp=katastrof?!?

Marlan

Trådstartare
Fick hem mitt isis-sto idag..
Aleiga 8 månader.

När hon kom fick hon komma ín i sin box och hämta sig efter 1/2h resan.

Hade tagit in två hästar som sällskap.
Ögn 8 sto
Balloha 27 valack.

Kvar i hagen gick
Dama sto 15 mamma till Lokkur 8 mån.

Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage.

Släppte först ut henne till Dama och Lokkur, då varken Balloha eller Ögn va särskillt snälla när Dama och Lokkur kom.

När dom 3 gått i hagen och bekantat sig med varandra ett tag och allt verkade lugnt skulle jag släppa ut gamlingen Balloha...

Han slet sig genom halva stallgången, slängde sig ut i hagen.
Jagade stackars Aleiga och högg efter henne som han ville döda henne.
Hon spang allt vad hon kunde och gick även omkull en gång och tog då "chansen" att bita henne liggande...

Uch!! det va hemskt att se...:cry:

Lyckades dela på dom ganska snabbt och utan att hon blev skadad, fysiskt....:crazy:

Även Ögn gör utfall mot henne över boxdörren som vätter ut i vindskulet.

Vad i hela friden ska jag göra???:confused:

Har ingen möjlighet att dela av hagen tyvärr pga tjälen, vindskulet och foderhäckarna....

Inatt står Aleiga och Ögn inne i boxar med stallgång mellan.

Men vad ska jag göra i morgon???

Hur gör nu vid hopsläpp?

Tips och råd??

Sv: Panik!! Hopsläpp=katastrof?!?

Släpper aldrig in nya hästar direkt. De får bekanta sig i stallet eller i hagarna intill varandra i alla fall första dagen.

Ta bort gamlingen, så ser du att det är lugnt.

Fölet börjar nu sin resa med flockmedlemmar o det ska vara med vettiga individer.

Om det funkade bra med övriga får du lösa det med hagen. Har du INGEN annan hage?

normalt sett förutom på betessläpp bör man introdúcera den högsta i rang med den nya o enbart de.

Mitt hblsto gjorde så när jag släppte in ett föl i hagen. Hon jagade fölet, vilt huggande ut genom hagen och till skogs....mindre kul kan jag lova.
När vi hittat dom och fått in dom i hagen igen (ingen var fysiskt skadad) så höll jag i stoet i en longerlina medans fölet bekantade sig med sin ett år äldre bror som gick i hagen.

Jag höll i henne under 2 dagar i samanlagt 8 timmar (resterande fick hon stå inne i box). Så fort hon gjorde utfall mot fölet så gick jag emellan och satte henne på plats. Efter 2 dagar gick det bra och var aldrig mer ett problem.

Däremot gjorde samma sto lite liknande när en hagkompis varit borta någon månad och kom tillbaka, jag gjorde på samma vis då och sedan inga problem.

Mina gick också på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

Vet inte om detta fungerar på dina men så gjorde jag.....

Kan tillägga att hon senare fick ett eget föl och det var hon gudasnäll emot och har även gått med andra ston med föl utan problem.

Senast ändrad:

Så unga individer ensamma får det oerhört tufft med äldre individer, och särskilt när de är flera av dem. De förväntas förstå flockspråket, vilket är komplett omöjligt i den åldern. Släppte in min 4 åring i nuvarande flock, även han hade det lite jobbigt men klarade sig eftersom han visste ungefär vad som förväntades av honom. Men som sagt, han hade då redan blivit fostrad i gängse lagandra.:D

Får jag fråga hur du hade tänkt dig fortsättningen? Du har uppenbarligen ett stoföl och ett hingstföl.

Lokkur hade sin mamma, och har klarat sig genom det. Ditt lilla stoföl har ingen, utan måste reda ut detta själv i den här flocken.

Har inte så mycket erfarenheter med i hoppsläpp men när jag fick hem shetlandsponnyn så funkade det inte att ta ut henne i hagen till dem andra då hon blev ut jagad från hagen av Cilla (ledarstot).

Det löste jag genom att låta ponnyn gå i hagen bredvid i några dagar och innan ihop vi satte ihop dem så var jag och syran ute och promenad och betade dem för hand och efter det så tog vi ut dem i hagen vilket gick bra.

Vet även ett stall som låter nya hästar får vara själv i 10 dagar innan det blir i hoppsläpp och hon har aldrig råkat ut för bråk när den nya hästen kommer i flocken.
Hon menar på att den nya hästen inte är helt ny för dem andra men också att den nya hästen luktar mer som dem andra hästarna i stallet.

Kram och lycka till.

Tack för alla tips och erfaenheter!:bow:

Jag hade tänkt såhär.... Att stofölet skulle gå med det andra fölet och hans mamma tills hon kände sig trygg med dom.
Stoet har tidigare visat sig mycket beskyddande vad det gäller föl, inte bara sina egna.

Men om jag nu lyckas lösa biten med att stänga av hagen i 2...
Så fölen och stoet går i hagen med vindskulet.

Tar in stofölet och antingen gammelhästen eller det andra stoet på natten
Vem e isf bäst att ta in?

Tips på att stängsla av hagen när det är stenhårt i backen?
Kan det funka med spannar med grus och vatten/is med stolpe i?

Kan bara berätta att ungefär samma scenario utspelade sig när jag släppte min då 10 månader gamla isis-tjej här i den nya flocken första gången. Ledarstoet jagade henne med mord i blicken och "andrastoet" hängde på och gjorde likadant. Min tjej fick inte vara med i flocken och så fort hon närmade sig flocken jagade ledarstoet iväg henne och gav sig på henne. Såg henne också bli jagad tills hon gick omkull en gång...det var hemskt. Jag trodde aldrig att det skulle kunna fungera efter att ha sett hur otäckt fientlig flocken var, framför allt ledarstoet. Min tjej var ju bara bebis så hon borde ju inte ha utgjort ett hot.
Bara en av valackerna var snäll mot henne och tog sig an henne. De två gick för sig själva i andra änden av hagen i flera dagar och han barnvaktade henne och försvarade henne. Vi fick fodra min tjej lååångt bort från de andra för att hon skulle få äta ifred. Men så efter cirka en vecka så bestämde sig ledarstoet för att hon var OK och fick vara med i flocken och det har aldrig varit problem sedan dess.
Här funkade det tack vare att en av valackerna var snäll mot henne samt att hon hade vett att hålla sig ur vägen för resten av flocken tills hon var accepterad. Jag vet ju inte hur din flock funkar men här lät de henne i alla fall vara ifred så länge hon höll sig på behörigt avstånd. Efter den första vilda jakten precis vid ihopsläppet gav de sig inte på henne om hon var på andra sidan hagen, bara om hon närmade sig flocken.
Kanske kan det funka hos dig också? Eller slutar de aldrig jaga henne, även om hon håller sig undan?
Här jagade de henne som sagt precis vid ihopsläppet, sedan frös de ut henne i cirka en vecka och sedan accepterade de henne.
Hålller alla tummar för att det löser sig med din lilla tjej.:)

Vad skönt att det ordnade sig för din tös!

Jag vågar inte släppa in gamlingen i hagen när han beter sig så...
Litar inte på att han inte tränger henne genom staketet.

Han jagade henne hela tiden... Spelade ingen roll om hon va på långt avstånd....

Han va dock bara i hagen ca 10min sen fick jag chansen att ta in stofölet i boxen.

Provade sen att han fick hälsa på henne över boxväggen från stallgången när jag höll honom.
Han gjorde lika dant då.
Tyvärr har vi inte galler på våra boxar utan bara murade boxväggar... Hatar galler i vanliga fall men nu hade det vatt skönt!

Nej nu tänkte jag närmast på att du har ett hingstföl, skulle jag inte låta gå med ston så länge till.

Han ska lastreras snart.
Kommer detta ändra något i flocken?

Jag har precis delat min hage i två för att vänja av fölungen från stoet. Nu har jag en bra hage så jag kan dra en tråd rakt över, inga hörn alltså. Det finns plaststolpar med en stålspets som man kör ner i backen. Om man då tar en ganska rejäl skruvmejsel och bankar ner skruvmejseln med en hammare först så man får ett litet hål och sen trampar/bankar man ner stolpen så står de så stadigt en plaststolpe kan stå.

Diar fölet sin mamma fortfarande? Är det inte dags att sära på de i så fall? Det bästa vore kanske att låta småfölen gå själva i lugn och ro kanske till och med ha de inne på natten (eftersom du bara har ett vindskjul) så de får äta och sova i lugn och ro. De behöver väl kanske lite mer protein än de vuxna?

Jag har sånna plaststolpar... Men det är omöjligt att få ner när det är fruset...
Annars hade jag delat av hagen direkt så hade problemet vatt löst.

Mamman till det andra fölet åker om ca 2 veckor så det löser sig självt.

Valacken va lika "dum" mot det andra fölet när han kom, men han hade juh sin mamma som skyddade honom.
Men efter en vecka i hagar sidan om varandra va dom bästisar!

Så det jag igentligen behöver e juh att stängsla av hagen, mer hur??:confused:

Jag hade låtit Aleiga och Ögn stå inne nattetid. På morgonen hade jag tagit in Balloah och släppt ut Aleigha men låtit Ögn stå kvar inne. På eftermiddagen tagit in Aleiga och nån av de andra och släppt ut Balloha och Ögn, och sen på kvällen in med Ögn och ut med den andra pållen igen. När Ögn vant sig vid Aleiga inne i stallet, kanske flyttat dem till boxar bredvid varandra efter några dagar och sett så det funkade så hade jag provat att släppa ihop dem. Och om allt väl sedan även de andra (utom Balloha). Och förhoppningsvis att tjälen släppt lite då så du kan stängsla av men annars får du väl fortsätta att växla ett tag till. Hellre detta extrajobb under några veckor än en häst med fläkskador.

Fick ett liknande problem när jag fick hit en äldre ranghög arabherre för två år sen. Den befintliga flocken bestod av ett äldre sto 10 år korsning, ett yngre sto på 4 år welch cob samt ett 1 årig sto kallblodstravare...

De två äldre stona la arabherren beslag på direkt.... Men 1 åringen accepterades inte... Han jagade henne besinningslöst tills hon flydde ur hagen och drog med sig ett antal stolpar av trä...(stor hage ca 2 ha så utrymmet var det inget fel på) rena turen att hon inte skadade sig.
Både 1 åringen och arabherren skummade av svett så det var allvarligt menade attacker från hans sida.

Arabherren fångades in och fick efter att hagen reparerats finna sig i att gå i egen hagen intill stonas...

Jag har ingen riktigt bra förklaring till beteendet... Men är lite inne på att det måste ligga djupt tillbaka i ett naturligt beteende... Arabherren tog befälet över flocken... och ansåg av någon orsak att unghästen INTE tillförde flocken något. Alltså skulle hon väck. Möjligen för att hon var så pass ung att han hade svårt att könsbestämma henne...

Arabherren idag visserligen valack... men gick som hingst i många år.

Nu senare i vår kommer arabherren att återkomma hit. Han kommer att få börja i egen hage. Men sen kommer jag nog att göra ett nytt försök att släppa ihop dem. Då skall det bli intressant och se om han fortfarande har promlem med kallblodstravaren som idag är 3 år..

Glömde.... ett tips vad gäller stolpning.

Gamla bildäck med fälg går att använda. Stoppa ner staketstolpen i mittenhålet i fälgen. För extra säkerhet kan du fylla med sand under fälgen.

Bildäcket är bättre än hinkar med sand. Dels blir det tyngre... men också för att däcket bildar en bredare bas för stolpen än en hink och staketet står då mycket stadigare.

Hej
Hur har det gått idag? Kan förstå din panik! Hoppas allt löser sig.
Kram Suss

Glömde.... ett tips vad gäller stolpning.

Gamla bildäck med fälg går att använda. Stoppa ner staketstolpen i mittenhålet i fälgen. För extra säkerhet kan du fylla med sand under fälgen.

Bildäcket är bättre än hinkar med sand. Dels blir det tyngre... men också för att däcket bildar en bredare bas för stolpen än en hink och staketet står då mycket stadigare.

Så gjorde vi förra året när vi fick panikdela en hage.Fungerade kanonbra.

*KL*

Svarar lite snabbt nu...

Har delat av hagen... Hiltiborr tog faktiskt på den skånska frusna blåleran;)
Så vita stolpar e nere och hagen är avdelad.

Balloha och Ögn gåt för såg själva och fölen och mamman tillsammans.
Dock har hingstfölet börjat jaga henne, men då fösvarar hon sig lite iaf.

Balloha och Ögn gör utfall mot staketet....

Usch.... Hatar sånthär!!!!:cry:

Tack för alla tips, ideer och råd!
Vad skulle jag gjort utan er??

asså gud va hemskt!! stackars häst! man gråter ju nästan när man läser!:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästvård Känns totalt hopplöst just nu... postade en tråd för tre veckor sedan där jag föklarade hur min 27 årige valack jagade mitt då nya...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Marlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025